فشار بی پولی !

به دقایق و روزهای سخت بازار رسیدیم جایی که همه دیگر تصمیم خود را گرفتند اگر بحث فروش است همین چند روز پیش روست و به نظر فشار ۱ ساعت اخر بازار نیز ناشی از همین امر است که برخی عزیزان هنوز به بازار به عنوان منبعی برای نقد کردن دارایی ها حساب میکنند. بی تدبیری دولت و برخی نهادهای وابسته نیز به اوج خود رسیده که باعث شده شرکتهای زیر مجموعه دولتی و خصولتی به جای فروش سایر داراییها و یا دریافت پول از دولت باید ازاین بازار کسب فیض کنند!

به نظر این بازی تا هفته بعد نیز ادامه دارد و احتیاط جنبه مهم برخی خریداران می شود ولی دقت کنید بازار فروشنده سمج و بد فروش ندارد این به این دلیل است که بسیاری به ابعاد و منطقی بودن قیمت‌ها ایمان دارند ولی از سر اجبار است که فروش را انجام میدهند.

نرخ سود و بازار سرمایه

به هر حال این روزها روزهای تحمل است باید کمی صبر خود را بالا ببریم در مورد بازار یک نکته جالب به ذهن ما میرسد و آن نرخ سود بدون ریسک است. چند روز پیش هم عرض شد نکته بسیار خوب و البته کمی پنهان در طرز فکر مدیریت جدید بانک مرکزی این است که رشد نرخ سود پرداختی به سپرده‌ها را عامل تورم و مضر میداند و با نرخ سود بالا و سودهای واهی مخالف است. این برگ برنده خوبی برای بازار سرمایه است.

درست است که در این فضا نرخ سود برخی تا ۲۰% هم بالا می آید. ولی تصور کنید این نرخ برای پول های نه خیلی بزرگ حوالی ۱۶ تا۱۸% باشد به نظر این سود آنها را ارضا نکرده و به زودی شاهد خواهیم بود جریان پول نه با شدت بالا با تمایل و رشد کم به سمت سایر بازارها نظیر بازار سرمایه نیز سرازیر می شود البته بازهم تاکید میکنیم با شدت بالا نخواهدبود. از همین روزها قلقلک پول ها را احساس میکنیم که بانک را جایی مطمئن اما کم سود می بینند که از تورم عقب است!

نرخ ارز

اما در مورد یک موضوع مهم دیگر یعنی بحث دلار … بارها عزیزان از ما میپرسند در مورد دلار چه فکر میکنید و درست برعکس برخی دیگر ازما میخواهند بازار را به دلار گره نزنیم. قبل از هر چیز پاسخ سوال دوم را بدهیم که اگر امروز هر کالایی از شرکتها فروش خوبی دارد. و خوب می فروشد چه در بورس کالاچه بازار به نظر ناشی از همین جریان نرخ ارز است پس پیش بینی و آینده این نرخ بسیار مهم و اثر گذار است و اصلا نمی شود از کنار آن به راحتی گذر کرد.

اما پرسش اصلی که در مورد دلار وضعیت چطور می شود ببنید در بازار دلار تا مرز ۱۲۹۰۰ و ۱۲۸۰۰ کم شده است به نظر با توجه به فروکش کردن تب خرید های عید دلاری و تب خرید ارز مسافرتی که کم کم کاسته می شود بازی دلار هم کمی از تب و تاب می افتد و به نظر تا اخر فروردین بعید است به این راحتی دلار بالای ۱۳۰۰۰ را تثبیت شده داشته باشیم. و بیشتر به سمت ۱۲۰۰۰ هزار میل میکند. ولی برای روزهای بعد از فروردین داستان شاید کمی فرق کند. البته پیش بینی بودجه ای میگوید دلار زیر ۱۲۵۰۰ کمی بعید است که برای سال ۹۸ رخ دهد ولی بازی بازار با خبرها و نشانه‌ها تغییرمیکند.

سرانجام

این که برخی از دلار ۲۰ هزار تومانی صحبت میکنند به نظر بیشتر توهم است و دلار ۸ هزار و ۹ هزار تومانی هم به همین شکل. برای دلار رنج ۱۲ تا ۱۳ به نظر مطمئن‌ترین رنج بازاری است و البته اتفاق مهمتر این است که کم‌کم دولت دلار واقعی را به رسمیت شناخته و نرخ دلار در سامانه نیما کمرنگ شود. امروز زمزمه‌ای مطرح شد که دلار پتروشیمی و فلزاتی‌ها برای سال بعد با نرخی غیراز نرخ نیما خواهد بود که به نظر اگر رخ دهد برگ برنده‌ای برای کل بازار است و باردیگر تاریخ تکرار می‌شود.

در گزارش دیروز در مورد همین موضوع نوشتیم: پازل به این شکل بود که ابتدا تورم روی کالاها را داشتیم بورس کالا رونق گرفت و بعد اعتراف دولت به اشتباه بودن سیاستها و بعد تغییرات ارزی و بعد هم رشد بازار… ببنید حالا درست این چرخه در حال تکرار شدن است.
به این موضوع امیدواریم که دولت بالاخره در سیاست‌های ارز تجدید نظر کند. و به نظر این اتفاق در نهایت رخ میدهد رانت این نرخ ۹۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ نه به جیب دولت میرود نه مصرف کننده ولی میتوان به راحتی آن را به دولت منتقل کرد. و مالیات ان را هم گرفت چرا که عمده سهامدار این شرکت های صادر کننده خود شبه دولتی ها هستند!

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *