چرخ های رکود و رونق!

امروز یکشنبه بازار بد نبود واقعا شرایط طوری شده است که باید برای بد نبودن بازار هم خوشحال باشیم. ولی به هر حال این طور شده و میبینیم که بازار این روزهای اخر را به سختی و جان کندن پشت سر میگذارد! امروز بازار باردیگر در پارادوکس تحولات اقتصادی و سیاسی و بازاری گیرافتاده بود و نمی دانست چه کند! در این مگر کسی شک دارد که تورم داشتیم و همه چیز چند برابر شده ولی تنها دارایی که رشد نکرده سهام بوده است. اتفاقا این خود آغاز یک پرسش در بازار است که اگر دارایی سهام رشد نکند چرا محصولات شرکت ها در حال رشد است!

مروری بر گذشته

میخواهیم شما را به حال و هوای کمی عقب تر ببریم در خردادو تیر در تابستان داغ دلار وقتی بورس کالا سهمیه بندی شده بود وقتی برای همه چیز صف بود رشد قیمت ها در بورس کالا چشم گیر شده بود و از سوی دیگر فضای بازار سرد و بی رمق و حتی منفی دنبال میشد. خیلی ارام و آهسته توجه برخی به بازار جلب شد چرا که نرخ فروش و مقدار و مبلغ را مقایسه می کردند و متوجه می شدند اتفاقاتی در حال روی دادن است. خرید های نرم اغاز شد و بعد در نهایت دولت به اشتباه خود برای سرکوب دلار پی برد و بازی بازار اغاز شد.

یعنی پازل به این شکل بود که ابتدا تورم روی کالاها را داشتیم بورس کالا رونق گرفت و بعد اعتراف دولت به اشتباه بودن سیاست ها و بعد تغییرات ارزی و بعد هم رشد بازار … ببنید حالا درست این چرخه در حال تکرار شدن است با این تفاوت که این بار نرخ های جهانی هم کنار بازی ایستاده و بخشی ازاین رشد را برعهده گرفته و تازه با این تفاوت که بازار ان موقع از تحریم و اثرات ان میترسید ولی حالا تا حدودی اثرات تحریم را نیز در خود هضم کرده است.

ببنید مثلا همین فولاد زمانی ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ میلیارد تومان در ماه می فروخت بعد با رشد دلار و شرایط شد ۱۸۰۰ و۱۹۰۰ و حالا ۲۶۰۰ میلیارد تومان فروش میرسد . این موج های افزایشی به تدریج به بازار سرایت خواهد کرد و شاهد خواهیم بود که همین اتفاقات در بازار رخ دهد فقط کمی زمان میخواهد تا همه چیز خود را کم کم در صورتهای مالی و ارزس پول نشان دهد .

سرانجام

به نظر در حال طی کردن مسیر قبلی هستیم بازار طی ماه های اتی اثرات این تحولات صادراتی وبورس کالا و فروش های خوب تورمی را در قیمت سهم ها خواهد دید و یک دور رشد قیمت را طبیعتا در بازار باید داشته باشیم این به این معنا نیست که از فردا بازار رشد میکند خیر بلکه حرف و صحبت ما این است که یک بار این بازی تکرار شده و کاهش تورم و بحث دلار و بورس کالا عین یک سریال قبل تر جلوی چشم ما نمایش داده شده و بعد بازار صعودی شده است. ولی فعلا سهامداران علاقه ای به پذیرفتن این موضوع که می توان پیشرو بود ندارند.

متاسفانه این ذات بازار ماست همین حقوقی هایی که امروز سهم می فروشند برخی از انها در روزهای اوج بازار و روزهای داغ مهر در صفوف خرید حقیقی ها را هل میدادند! ای کاش به جای رنج های منفی و فشار فروش و غر زدنهای امروز کمی آن روزها به جای سهام اوراق میخریدید که امروز با هر سرما و گرمایی بازار را به هم نریزند! خلاصه کنیم بحث را که فروش سهم در این شرایط با این تورم و دلار و اقتصاد و خبرها در حالی که تورم به این نوع دارایی نرسیده کمی عجولانه است …
بگذریم بازا به هر حال مسیر خود را پیدا خواهد کرد و قیمت ها به سمت ارزش ذاتی خود میل میکنند …

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *