سراومد زمستون ؟!

عجب روزی بود امروز درست شبیه زمان هایی که ورزش میکنی و برای این که به تحرک بیشتر برسی و چربی سوزی کنی سرعت تردمیل را بیشتر میکنی. طاقت بدن بازار امروز بسیار خوب بود که در این وضعیت مقاومت کرد و انصافا عرضه‌ها را جذب کرد.

چرا میگوییم بازار امروز خوب بود چون در این کویر بی پولی و در این توفان اعتبار و تسویه ها این رشد و حرکت بازار اتفاق مثبتی قلمداد میشود و آغاز یک نشانه است یک شکوفه کوچک روی درختها که بازار می‌تواند کم کم از روزهای آینده با فروکش کردن جو فروش وضعیت بهتری را رقم بزند. یک زمزمه این که سراومد زمستون و خلاصه وقت بهار است! همه چیز آنقدر سیاسی شده نه میتوان شعر نوشت نه از بهار حرف زد!!

نکاتی در مورد بازار

یک نکته دیکر بازار امروز اصل غافلگیری بود واقعا بازار امروز خیلی انتظار این حرکت مثبت را نداشت. دیروز بازار را به میدان جنگی تشبیه کردیم که تقاضا همچون نیروهای تهاجمی به دروازه شهر حریف حمله میکنند ولی هر بار فشار عرضه آنها را ناامید از فتح این شهر بازمیگرداند. امروز هجوم گسترده‌ای به سمت عرضه شد و حتی پایه‌های این قلعه داشت می لرزید فشار خرید بالا بود و بازار درست تا نیم ساعت مانده به پایان زد و جنگید. ولی در آن نیم ساعت صبر کرد تا واکنش طرف مقابل را ببیند که اندک موج های عرضه کمی فشار خرید را کمترتر کرد ولی انطوری نبود که بازار ناامید باشد.

و اما نکته بسیار مهم امروز این بوده که چرا بازار مثبت شد به نظر دو دلیل برای این موضوع وجود دارد که هر دو موضوع را پیش ازاین بیان کردیم ابتدا سراغ جریان پول می رویم که این پول هوشمند کمی هم به فکر فرو رفته و تصمیماتی خواهد گرفت چند روز پیش بود که در گیرو دار اهمیت بودن سود پیش بینی شرکتها این نکته را نوشتیم که بازارهای رقیب با نرخ سود نهایت ۲۰% یک پاس روی تور خوب در این فضای تورمی به بورس داده است.

 

حیف است این توپ را گل نکنیم واقعا فرض کنید همین غدیر اگر اعلام کند ۵۲۰ ریال برای سال جاری سود دارد یا پارسان ۹۶۰ ریال سود دارد ، یا شپنا مثلا ۳۵۰۰ ریال سود دارد یا فملی ۹۰۰ ریال و فولاد ۱۲۰۰ ریال! به نظر شما این فشار فروش در بازار تحمیل میشود شک نکنید حقوقی‌ها هم در بازار فعال‌تر میشود قابلیت مقایسه بین بازار پول و سرمایه با سوددهی‌ها قوی‌تر خواهدبود. بازارهای رقیب باید مقایسه کند وقتی میبیند تورم ۲۵ و ۲۶% را حداقل برای سال ۹۸ داریم بی شک نرخ اوراق و سپرده برای او جذاب نیست و به این سمت کشیده می شود.

جذابیت قیمت ها

این یک موضوع بود که بازار رقیب تضعیف شده و بازار ما کمی بیشتر خودنمایی میکند اما بحث دیگر که از دید ما بحث مهمتری است جذاب بودن قیمت هاست. دوستی حرف بسیار جالبی می زد امروز بازار سرمایه واقعا خود خودش بود! نه با ایتم دلار رفت نه بازارجهانی و نه خبرهای سیاسی امروز ارزندگی قیمتها و بحث بنیادی و نموداری باعث شد تا بازار سرمایه روز بهتری را داشته باشد.

این نکته بسیار مهمی است و این اثری است که می تواند ادامه دار باشد. البته بازار به خوبی این موضوع را رصد کرده است وقتی بازار و تحلیلگران میبینند فروش شرکتها تداوم رشد خوبی داشته، گمرک آمارش مناسب است. بورس کالا فزاینده رشد کرده و آیتم منفی دیده نمی شود بازی به سود شرکتها تغییر میکند و این رفتار کم کم به بازار نیز سرایت خواهد کرد و سود محوری و تحلیل خوانی جای جو زدگی را میگیرد.

سرانجام

بحث ما این نیست که بازار رکودش تمام شده از فردا همه چیز گل و بلبل است ولی با قطعیت میگوییم فروشنده های بازار در حال بررسی هستند که این قیمت ها برای فروش منطقی نیست و این خود یکی از دلایل رشد این روزهاست که با وجود ترس عرضه بازهم فشار خرید بیش از فروش بود.

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *