رقص پای تند و آرام !

امروز شنبه تقریبا اولین روز رسمی بازار بود و فضا برای حرکت روشن تر بود امروز دیگر نمیشد بهانه ای آورد که حسن نیست و تقی هست و بازار عمق ندارد و خلاصه بهانه های امروز کم بود و البته یک اتفاق خوب برای بازار امروز رخ داد این را یک نشانه خوب برای بازار می بینیم که از منفی به مثبت ها کشیده شد و حجم هم از کم به سمت خوب و بهتر میل کرد و این یعنی گرایش به سمت خرید در بازار وجود دارد. این نکته بازار امروز بود که با وجود رشد اخیر و شرایطی که رقم خورده بازهم می بنیم اوضاع خوب است و خریدار عملکرد قوی تری را دارد و دست بالاتر را داشت.

تاثیر خبرهای مثبت

در مورد بازار این نکته حائز اهمیت است که خبرهایی که اطراف بازار قرار دارد خبرهای مثبتی است دوستی نکته قشنگی را اشاره میکرد هر بار که معافیت های نفتی برای برخی کشور ها تمدید می شود بازار یک حرکت به سمت بالا را می زند و این ممکن است این بارنیز رقم بخورد. نفت ۷۰ دلاری و قیمت های خوب بازارهای جهانی، گزارش خوب شرکت ها و قیمت های نسبتا جذاب ، عدم ریزش دلار و زمزمه کاهش اختلاف نرخ نیما با دلار ازاد نیز همه عاملی شده است تا بازاراین روزها با این خبرهای مثبت بیشتر خوش بین باشد.

ببنید این خوش بینی هم باید در مقایسه با قیمت سهم ها پیش برود وقتی قیمت رفته رفته بالا بیاید و جذابیت خود را از دست بدهد آن وقت نمی توان دیگر از این جذابیت ها صحبت کرد ولی در حال حاضر هنوز به اعتقاد بسیاری این بازار سهام است که بازدهی خوبی را به سهامدارانش بدهکار است و باید جبران دوران سخت و فرسایشی مهر تا بهمن را داشته باشد. دورانی که همه رفتند و ما ماندیم! حالا همه ایستادند و نوبت رفتن بازار است!

بورس اوراق بهادار

و اما یک نکته حاشیه بازار …

در تعطیلات این فرصت را داشتیم که رقص کردی را از نزدیک ببینیم و یکی از عزیزان توضیحات خوبی را درمورد فلسفه این رقص بیان میکرد. نکات بسیار خوبی داشت و وقتی شخص داشت توضیح میداد تو گویی بازار ما را توصیف میکرد. همه به شکلی دایره وار می چرخیدند در این رقص لیدر وجود داشت و سرعت رقص را تنظیم میکرد درست شبیه بازار ما منتهی در آن رقص لیدر یک نفر بود و در بازار هر چند وقت یک بارتغییر میکند اما نکته جالب این بود که دایره وار میچرخیدند و در این دایره گاهی تند و کاهی ارام حرکت میکردند.

گاه صدای موسیقی زیاد و گاه کم میشد. ریتم حرکت نیز به همین شکل بود! فلسفه این نوع از حرکت این بوده که همیشه قرار نیست وضعیت مثبت و شاد و عالی باشد گاهی وقت ها هم ممکن است بازار آرام حرکت کند این فلسفه گذر زمان و بازار است جالب است حتی مبتکرین این رقص ها نیز می دانستند حرکت تند و بی محابا ممکن است خستگی را به همراه بیاورد …

تخصصی ترش این بود که رقصی وجود داشت به نام رقص سه پا که یک پا به عقب رفته و سریعا دو پا به جلو برداشته میشد و باز این هم دقیقا همین حکایت بازار ماست که اگر یک قدم، عقب نشینی کردیم، در نهایت اگر اوضاع مساعد باشد به جلو میرویم … همین امروز خیلی از سهم ها به سقف های قبلی و پیک رسیدند! قصد از نوشتن این مطلب این بود که طبیعت و مسیر بازار و همه چیز به طور کلی یک ریتم ثابت نیست و فراز و فرود هایی دارد. گاهی ریتم تند می شود و گاهی آهسته.

در نهایت

میدانید مهم چیست ؟! مهم این است که این حلقه نباید خراب شود نباید نظم بازار به هم بریزد این رقص کردی وقتی بی معنی می شود که آهنگ کردی نداشته باشد ریتم و آهنگ بازار باید ملایم و مربوط باشد هر جایی هر عاملی اعم از سیاسی اقتصادی جهانی و … این ریتم را تغییر دهد این رقص هم دیگر وجود نخواهد داشت …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *