ترس از قله

بازار امروز روز عجیبی را داشت . تصور کنید گروهی کوهنورد هستید که چندباری برای فتح یک قله اقدام کردید درست در قسمتی از این مسیر بار قبل شما کم اوردید و حتی تلفات دادید ، تلاش های بعدی هم همینطور . به طور کلی وقتی تیم میخواهد یک باردیگر از این مسیر عبور کند به دلیل سابقه فکری نسبت به اتفاقات گذشته با احتیاط و با ارامی در مسیر حرکت میکند.

مهم این است که از این به بعد بازهم این پیش بینی ها را بتوان با دقت بیشتر انجام داد. به نظر بازار در این مقطع بعد از دو عرضه ای که صورت گرفته نوعی ترس از قله را در خود ایجاد کرده است. به نظر بازار هنوز ان ترسی که بخواهیم از آن فرار کنیم را ندارد ولی شرایطی را دارد که قیمت ها انقدر جذاب نیست که همه برایش سرو دست بشکنند یعنی با مختصات فعلی اخبار و تحولات انقدر جذاب نیست و کمی استراحت و اصلاح یا ساید ماندن بازار حتی برای ۲ الی ۳ روز به دوام و قوام و کسب انرژی برای قوی تر رد کردن این سطوح را خواهد داشت.

نقشه جدید راه

کاملا طبیعی است که بعد از حجم عرضه ها چه از سمت حقوقی و چه حقیقی ها بازار کمی درجا بزندو بعد منتظر حرکت جدید باشد ولی به نظر نقشه راه این طور خواهد بود که ما یک سری گزارش نه خیلی خوب فروردین را داریم و بعد ۲ خبر مثبت تمدید معافیت نفتی و گزارش های ۱۲ ماهه را خواهیم داشت . دوست داریم مدل حرکتی بازار به این شکل باشد که ابتدا بازار در این چند روز کمی استراحت داشته باشد بعد رفته رفته دوباره حجم بیشتر شود و از اوایل اردیبهشت بازار دوباره گام های جدید را در پیش بگیرد .

البته ماه رمضان می آید و شاید کمی فضا آهسته تر حرکت کند ولی در مجموع گزارش های ۱۲ ماهه اتفاق خوب و مثبتی برای بازار می شود و فضا را تغییر خواهد داد به جد و با قطعیت نسبی به گذر شاخص از مرز قبلی معتقدیم …

یک نکته در مورد تحولات بازار

یک نکته در مورد تحولات بازار بگوییم در بازار برخی میگویند حقوقی خاص و یا برخی حقوقی ها به شدت در حال عرضه سهم هستند .ببنید اول از همه بگوییم این نوع عرضه ها که ابشاری باشد و بازار را سیراب کند ممکن است مدت استراحت بازار را افزایش دهد ولی قبل از هر چیز باید به این موضوع توجه کرد که این بازار زمین بازی همه ماست بعد ها میخواهیم همه دوباره روی این زمین کسب و کار کنیم.

این که گوشه گوشه این زمین را مین گذاری کنیم و با فشار عرضه شرایط را برای بازار سخت کنیم خیلی کار منطقی نیست ولی این را هم قبول داریم که برخی سهامداران از قبل از بازار حمایت کرده و حالا می فروشند به نظر بین فروش که حق هر حقوقی و عرضه های بیش از پیش و اعصاب خرد کن باید توازنی برقرار باشد که جو اعتماد در بازار از بین نرود …

نکته ای دیگر

یک نکته عرض شود که امروز برخی عزیزان از خیلی از سهم ها خروج می زدند و یا مرثیه های منفی را برای شاخص و بازار بیان میکردند حقیقت امر این است که به ریزش بازار آن هم به شکل عمیق اعتقادی نداریم و معتقدیم حجمی که بازار میخورد و شکلی که بازار را میخرند به اصلاح عمیق شبیه نیست و فقط یک استراحت کوچک می تواند باشد. به نظر بازی بازار را باید کمی با حجم ها هم سنجید اعداد را که کنار هم میگذاری وضعیت بازار بهتر روشن می شود که خیلی هم در شرایط فعلی ناامید کننده و ترسناک نیست .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *