هر معامله‌گر موفقی درصد ریسک مشخصی دارد و حجم معاملات خود را با آن هماهنگ می‌کند و مقدار آن را در هر معامله می‌داند…

معامله‌گران موفق در بازار سرمایه جلو افزایش ضرر خود را به سرعت می گیرند ولی اما برخی معامله‌گران همواره منتظر هستند تا شاید ضرر آن‌ها کم شده و یا به سود تبدیل شود.برخی از افراد همیشه دنبال این هستند تا ثابت کنند که حق با آن‌ها بوده است و تصمیم درستی اتخاذ کرده‌اند. برای همین این گونه معامله‌گران همیشه می‌خواهند توجیه کنند که آن‌ها درست می‌گفتند و تحلیل و تصمیم آن‌ها درست بوده است و بازار اشتباه می‌کند.

معامله‌گران موفق همیشه به دنبال نشانه‌هایی جهت ورود و خروج هستند. ازنظر آن‌ها این نقاط همان نقاطی هستند که سایر معامله‌گران موفق نیز در به دنبال آن‌ها هستند و لذا به‌سادگی از کنار آن‌ها رد نمی‌شوند.قبل از ورود به هر معامله‌ای دقیقاً می‌دانند که در کجای نمودار سود یا زیان خود را شناسایی و خارج شوند و زمانیکه نمی‌دانند سود و زیان آن‌ها چقدر خواهد شد هرگز وارد معامله نمی‌شوند.
ممکن است یک معامله‌گر موفق چندین معامله زیان ده پشت سر هم رو پشت سر گذاشته باشد ولی این معاملات ضرر ده باعث نمی‌شوند رویکرد وی به معاملات بعدی عوض شود. آن‌ها همیشه و تحت هر شرایطی رویکرد باثباتی دارند.

قرار نیست وقتی وارد یک معامله شدند کاملاً احساس راحتی داشته باشند:

یک معامله‌گر موفق هرگز اعتماد به‌ نفس کامل ندارد چون می‌داند در هیچ معامله‌ای اطلاعات وی کامل نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد.
بازار محل کار معامله‌گر موفق است. معامله‌گران موفق در بازار فعال هستند و در قبال بازار رفتار نظاره‌گر خنثی ندارند: معامله‌گران مبتدی در اوایل در حاشیه قرار می‌گیرند و خود را در بازار درگیر نمی‌دانند. ولی بازار محل کار شما است. از بازار نترسید. در بازار شریک باشید و درگیر بازار شوید. قرار نیست کنار بایستید و فقط نظاره‌گر باشید چون در این حالت اگرچه هیچ ضرری نخواهید داشت ولی هیچ سودی هم در کار نخواهد بود.

فرصت‌های خوب مثل رود در بازار سهام جاری هستند و هرگز تمام نمی‌شوند. برای همین هرگز فکر نمی‌کنند که با نادیده گرفتن یک موقعیت معاملاتی فرصت سوزی کرده‌اند. هزاران فرصت خوب در روزهای بعدی منتظر معامله‌گران موفق هستند.اگرچه معامله‌گران موفق مطالعات مرتبی درباره بازار و معامله‌گری دارند ولی آن‌ها می‌دانند که بازار یعنی روانشناسی مردم و لذا همواره درباره مسائل مرتبط با توده‌های مردم و بررسی رفتار آن‌ها مطالعه دارند.

قرار نیست کل اطلاعات مرتبط به یک معامله را در اختیار داشته باشید. شما همیشه اطلاعات ناقصی دارید و باید با این موضوع کنار بیایید.معامله‌گران موفق با ضرر کردن در یک معامله روحیه و اعتمادبه‌نفس خود را از دست نمی‌دهند و روی احساسات خود کنترل دارند.یک معامله‌گر موفق با یک معامله سود ده اعتماد به‌ نفس کاذب به دست نمی‌آورد و نظم معاملاتی خود را به هم نمی‌زند و در همه معاملات سودده و ضررده، ریسک و اسلوب معاملاتی یکسانی را رعایت می‌کند.بیشتر افراد سعی می‌کنند با منتشر شدن اخبار موقعیت معاملاتی خود را تغییر دهند ولی معامله‌گر موفق روی خبر منتشر شده معامله نمی‌کند، زیرا می‌داند واکنش‌ها به اخبار همیشه افراطی هستند.

فرهنگ سازی بورس

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *