تو یه تاک قد کشیده !

عجب بازاری شده گل وبلبل و خلاصه همه چیز مثبت است و آدم خود به خود یاد شعر تو یه تاک قد کشیده سیاوش می افتد که حسابی حال و روز این روزهای بازار را نشان میدهد! امروز هم وضعیت بسیار خاص و خوبی را دنبال کردیم و کسی به فکر ریسک های اطراف بازار نیست.

جریان وجوه نقد سرازیر شده به بازار باعث شده است تا همچنان بازار سرمایه در کانون توجه باشد ولی در عین این موارد دوموضوع را باید در نظر گرفت اول از همه این که حرف اول و اخر را باید برای ما وضعیت بنیادی شرکت ها و سودآوری بزند این جریان سودآوری است که می‌تواند تداوم بازدهی را رقم زده و هر چه از این جریان دور تر شویم به سمت هیجان قیمتی و فشار فروش ناگهانی متمایل تر خواهیم شد.

این جریان سودآوری فقط نباید برای سال ۹۷ ملاک باشد سال ۹۸ و چشم انداز ۹۹ را نیز باید در نظر گرفت و تصمیم گیری کرد.

ریزه کاری های معامله گری

نکته بعد بحث ریزه کاری های معامله گری است که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

ببینید سود کردن در بازار مهم است ولی سود را حفظ کردن و روی این سود معاملات بهتری انجام دادن مهر تر ! به نظر در روزهای آتی فضایی به وجود خواهد امد که جریان شناسایی سود را شاید قوی تر تقویت کند.

یعنی با افرادی مواجه میشویم چه حقیقی و چه حقوقی به سمت شناسایی سود و خرید سهم دیگرمی روند این نکته را در ذهن داشته باشید که با کمک بحث بنیادی و جریان سود اوری باید این موضوع را در دستور کار قرار داد. صرف این که بازار همیشه صعودی است و میتوانید راحت بفروشید را در ذهن نداشته باشید بازار در عین این که این روزها خندان است در یک چشم به هم زدن میتواند تغییر مسیر دهد از همین رو شناسایی سود را در ذهن داشته باشید و سراغ سهم های محکم تر و قوی تر بروید.

بورس اوراق بهادار

و اما در مورد بازار و حواشی آن ۳ نکته قابل بررسی است:

نکته اول

اول از همه بحث ارز است که دلار شیب صعودی گرفته و به سمت ۱۵ هزار می رود خود بانک ملی دلار زیر ۱۴ را انگار فراموش کرده و کم کم نرخها در نیما نیز بالا تر می آیند دقت کنید البته هنوز به لحظه اصلی آزادسازی نزدیک نشدیم فعلا حرف بیشتر مطرح می شود امروز حتی بحث هایی مطرح بود که به شرکت ها اجازه واردات با ارز ناشی از صادرات را میداد و این یک قدم خوب است.

به واقع ارز همواره یکی از نقاط بسیار مثبت بازار است و هنوز عاملی است که می تواند بازار را به سمت رقمهای بهتر هدایت کند هنوز دلار برگ بنرده بازاری است که با آن بازی نشده و یک پتانسیل قوی خفته خواهد بود.

نکته دوم

نکته دوم آمار گمرک است که همچنان نشانه ای از تحریم وکاهش دران دیده نمی شو و اتفاقا امار اردیبهشت شرکت ها و گمرک تا این جای کار بسیار خوب بوده و این نوید یک اتفاق مثبت رادر گزارش های ماهانه اردیبهشت می دهد و نشانه خوبی است و این البته خود را در ۲ هفته اتی در هفته اول خرداد بروز میدهد که می تواند خبرخوبی برای بازار باشد .

نکته سوم

نکته سوم بحثی کمی احساسی و بازاری تر است . ببنید بارها این مثال را توضیح دادیم بازاری که رشد نکرده شبیه آدمی است که قد کوتاهی دارد و در بین چند دیوار بلند محصور شده و از آن طرف دیوار هیچ خبری ندارد خطرها و شرایط را نمی بیند پس تصمیمی نمیتواند بگیرد از همین رو بازاری که افت میکند گاهی وقت ها دیگر به خبرهای بد واکسینه می شود اما وقتی بازار رشد میکند درست شبیه آدمی میشود که بین همان دیوار ها قد میکشد و کم کم از دیوار هم بلند تر می شود و به محیط اشراف پیدا میکند در این شرایط او با نظاره اطراف واکنش های مختلفی را هم خواهد داشت.

جمع بندی

این طور جمع بندی کنیم که بازاری که رشد میکند قد کشیده و نسبت به حوادث و رویدادها شکننده تر می شود و با کوچکترین حرکتی ممکن است واکنش های عجیب و غربی را نشان دهد. این را نوشتیم که این موضوع را عرض کنیم در شرایطی هستیم که بازار قد کشده و بالا آمده سراغ هر سهمی نروید که راحت رنج شود و کسی بعد از هر اتفاقی زیر قیمت های پایین او نباشد به نظر انتخاب سهم ها در این شرایط دشوار تر خواهد بود به این موضوع بسیار دقت کنید.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *