اوردز اردرها!

امروز یکشنبه از آن روزهای خاص و پرهیجان بازار بود. هیجان در اردرهای خرید و فروش موج میزدو البته این را هم باید گفت این هیجان برای بازار اجتناب ناپذیر بود وقتی بازار در روزهایی که باید کمی هم اهسته تر حرکت کند توجهی نکرده و حرکت پرشتاب را آغاز میکند و همه در شیپور هیجان می دمند!

خطرات عرضه های پرهیجان این چنینی را نیز به جان میخرد و از بد روزگار پهلوان های فضای مجازی او هم بعضا در این آتش گرفتار شده و نه در روز خوبش تحلیل درستی دارند و نه در روزهای منفی .

اما عرض می شود باید به بازار نگاه درستی داشت نگاهی که اتفاقا تلفیقی از همان علم تکنیکال و بنیادی است. با عنایت به تمام این مباحث عرض میکنیم امروز یک روز خوب و مبارک برای بازار بود …

کمی نفس عمیق بکشید هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است…

طی ساعاتی از بازار امروز دیدیم که برخی عزیزان ریزش بازار را با روزهای ۷ ۸ مهر مقایسه میکردند و فشار فروش به هر قیمتی را از ترس آن روزها در بازار انجام میدادند البته مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد و کاملا حق داشتند ولی به نظر این نوع فشار فروش باید با منطق همراه باشد نه احساس این روزها با جنس آن روزها زمین تا آسمان تفاوت دارد …

ببنید در مسیر بازار صعودی این منفی ها طبیعی است و البته شرایط امروز با روزهای ۷ ، ۸ مهر بسیار متفاوت است مهم ترین تفاوت آن را در پی به ای بازار و سودهای نهفته در دل شرکت ها باید دید و البته فضای دلاری که می تواند چشم انداز فعلی را برای بازار روشن تر نماید.

بازار در مسیر خاص

اما به هر حال بازار در مسیر خاصی قرار دارد امروز شدت اصلاح بازار از روزهای قبل کمی شدید تر بوده است ببنید طبیعی است این طور باشد دیروز هم عرض شد که : به نظر در روزهای آتی فضایی به وجود خواهد آمد که جریان شناسایی سود را شاید قوی تر تقویت کند. یعنی با افرادی مواجه میشویم چه حقیقی و چه حقوقی به سمت شناسایی سود و خرید سهم دیگر می روند این نکته را در ذهن داشته باشید که با کمک بحث بنیادی و جریان سودآوری باید این موضوع را در دستور کار قرار داد .

صرف این که بازار همیشه صعودی است و میتوانید راحت بفروشید را در ذهن نداشته باشید بازار در عین این که این روزها خندان است در یک چشم به هم زدن میتواند تغییر مسیر دهد از همین رو شناسایی سود را در ذهن داشته باشید و سراغ سهم های محکم تر و قوی تر بروید
به نظر باید قیمت ها کمی جذاب شود این جذابیت یا به واسطه اصلاح است یا به واسطه اطلاعات جدید در کدال که باید رقم بخورد و البته ما نیز به ۲ سناریو احتمالی معتقدیم .

سناریو اول

سناریو اول کمی خوش بینانه است ولی به نظر بازار پس از ۱ روز استراحت دوباره مسیر صعودی را در پیش گرفته و چند روزی مثبت خواهد شد به نظر این سناریو کمی خوش بینانه باشد ولی هر چه هست فردا و یا نهایت سه شنبه باید خود را نشان دهد.

سناریو دوم

اما سناریویی که به نظر بیشتر به وقوع نزدیک تر باشد این است که از این جا به بعد سهم ها دو دسته میشوند یا پول پشت سر آنهاست و بازی دارند که هیچ و یا کمی شاید به مدت ۲ هفته درجا بزنند ولی در طول این ۲ هفته اتفاقات خاصی میتواند رقم بخورد.

به نظر از این پس مراوده و مقایسه بین قیمت ها و سود محقق شده سال ۹۷ می تواند بیشتر شکل بگیرد بازار اگر کمی احساس کند در سود شرکت ها در سال ۹۷ آن اعداد قوی محقق نمی شود خود به خود به چشم انداز سال ۹۸ نیز مشکوک می شود و کار کمی پر عرضه دنبال خواهد شد و برعکس اگر وضعیت خوب باشد قیمت سهم ها می تواند خود را در دل مثبت های بازار جا دهد یعنی از امروز تا اخر اردیبهشت این گزارش های ماهانه و شاید دلار و خبرهای مختلف است که فرمان بازار را در دست گرفته و البته احتمالا با نوسان کمتر و سرعت آهسته تری در بازار حرکت میکند.

یکی از ریسک های بازار این روزها

اما از یک موضوع نیر میترسیم و آن را ریسک کمی برای بازار نمیدانیم و آن هم این که بازار و پول دوباره سمت سهم هایی برود که خبری در دل آنها نیست و بعد با انتشار صورت های مالی و روشن شدن وضعیت بنیادی با افت خود کل بازار را پایین بکشد که نمونه های آن را امروز در بازار کم ندیدیم به هر حال این هم یکی از ریسک های بازار است که سراغ سهم بنیادی نمی رود ولی بقیه سرنوشت بازار و سهم های بنیادی را به سهم های خاص و لیدر و بعضا غیر بنیادی گره میزند . یا بهتر بگوییم سرنوشت فولاد و فملی نه در صورت های مالی وبورس کالا بلکه در دستان برادر خساپاست !

و اما یک نکته

یک نکته امروز در بازار مغفول ماند صبح مجلس در مورد یک قانون بحث میکرد وبازار هیجانی اصلا نگاه نکرد این قانون برای کی و برای چه تصویب شده و فقط بعد از فروش ها رنج کشید و انگار نه انگار که منتظر این خبر بود.

در مورد قانون مصوب شده در مجلس ابهامات زیادی برای فعالان بازار مطرح است برخی معقتدند این قانون فقط برای شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ است و برخی دیگر برداشت متفاوتی دارند و معتقدند برای کل شرکت ها این معافیت تمدید شده است. به نظر هرچه سریعتر این موضوع باید برای بازار روشن شود که در صورتی که برای کل شرکت ها باشد خبرخوبی برای بازار است به نظ این موضوع هرچه سریعتر باید شفاف شود و بازار تکلیف خود را بداند.

جمع بندی

در جمع بندی بحث بالا بایدعرض کرد که فاز بازار این طور نیست که برخی از آن فرار کنند. بازار در یک اصلاح شاید زمانی و اندکی هم قیمتی کمی درجا زده و دوباره مسیر رشد خود را از سر میگیرد و مهم است که دراین مدت فاز تحلیلی را حفظ کرده و به این توجه کنید که در نهایت سود شرکت ها هستند که آنها را ازاین وضعیت نجات میدهد طی ۲۰ روز اتی و تا ۵ خرداد دو رویداد گزارش های ۱۲ ماهه و سپس گزارش ماهانه اردیبهشت می تواند تاثیرات بسزایی در بازار داشته باشد . البته اگر داستان های سیاسی بگذارد …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *