جا به جایی حدود ۴۷ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد کل سهام پتروشیمی گلستان طی ۷ روز کاری و به ارزش تقریبی ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ چهل میلیارد ریال .
نکته مهم در این جا به جایی سهام ، فروش سهام داران عمده حقیقی و حقوقی به کد های مختلف و خارج از لیست سهام داران عمده و در مثبت تابلو است .
این که سهامداران عمده با چه هدفی ۱۰ درصد سهام شرکت معادل حدود ۴۰ درصد از کل سهام خود در کد های مختلف را واگذار کرده اند بر بنده پوشیده است .

اما چند سناریو محتمل می تواند وجود داشته باشد.

اولین نکته ای که به ذهن یک سهام دار می رسد، این است که سهام دار عمده با توجه به اینکه استان، بدون استاندار اداره می شود و تمام پیگیری های استاندار قبلی در رابطه با پتروشیمی گلستان با برکناری او عملا به هدر رفته است ، از پروژه ناامید شده و دست به فروش سهام خود زده است . نقطه ضعف این نکته این است که بر فرض درست بودن این تحلیل، چگونه سهم در این حجم و بدون منفی شدن قیمت معامله می شود و یا به عبارت دیگر، فروشنده سهم چگونه توانسته خریداران را به خرید در این قیمت ها ترغیب کند .
پس باید به دنبال انگیزه خریداران بود .

چند گروه می توانند خریدار این سهم باشند :

۱- سرمایه گذار جدید با اطلاع از آینده نزدیک شرکت و به هدف جذب کرسی در هیئت مدیره و با هماهنگی سهام داران فعلی در حال ورود به سهم است .
۲- ورود عده ای بورسی بازاری و هماهنگ با سهام دار عمده به سهم و خرید سهم در قیمت های فعلی با هدف بالا بردن قیمت سهم و فروش در قیمت های بالا، با توجه به جو کلی بازار بورس

اتفاق دیگری که نمی تواند دور از ذهن باشد:

این است که با توجه فضای نه چندان مثبت در مورد تیم فعلی مدیریتی ( سهام دار عمده ) از دید سهام داران جزء، و یا سرمایه گذاران بالقوه سهم ، سهامداران عمده فعلی با تصمیم شخصی و یا به صورت توافقی تصمیم به خروج از سهم و قرار گرفتن در سهم به صورت کد های خرد و یا خروج کامل گرفته اند که البته کمی دور از ذهن است .

اما نکته ای که از همه مهم تر است

تائید یا عدم تائید معامله زمین شهرک سروش ، مابین شرکت پترودشت و پتروشیمی گلستان است . در صورت تائید معامله فوق در قیمت همان سال و پرداخت الباقی وجه به پتروشیمی گلستان ، ارزش سهام شرکت در حدود ۲ برابر قیمت فعلی خواهد شد که توجیه خرید برای خریداران فعلی سهام است ولی انتفاع مالی شرکت پترودشت از پرداخت وجه معامله زمینی که قیمت فعلی آن چندین برابر قیمت معامله قبلی بوده است قابل ارزش گذاری و یا مقایسه با سهام پتروشیمی گلستان نیست .

نتیجه گیری :

به نظر بنده این نقل و انتقال سهم در این قیمت و به این گونه، جای نگرانی برای سهام دار خرد ندارد و بر فرض نزول شدید و یا مدتی توقف قیمت در همین محدوده، می تواند فرصت ورود برای نوسان گیری از سهم باشد و یا فرصت خروج برای سهام دارانی که تصمیم به خروج از سهم گرفته اند . چون با توجه به حجم بالای معاملات این روزهای سهم ، سهامداران خرد به راحتی می توانند از سهم خارج شوند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *