بوی کدال میزند !

امروز یکشنبه از روزهای پرهیجان بازار بود که اهرم گزارش ها کم کم خود را در بازار بیشتر نشان میدهد و سهامداران هم کمی به فکر این افتاده که در فصل مجامع با برخی سهم های سود محور همراه باشند .

در این چند روز بازار تصمیمات مهمی را باید شاهد باشد او از یک سو گزارش ها را میبیند و به اهمیت آن پی میبرد و از یک سو باید قیمت ها را با سود های محقق شده مقایسه کند . تحولات مختلف بازار در این کشاکش مقایسه ها شکل میگیرد تا درنهایت ارزندگی ویا عدم ارزندگی یک دارایی روشن می شود .

نمی شود قطعی گفت ولی احتمال یک شیفت دارایی از سوی برخی سهم ها به سمت شرکت هایی که گزارش های خوبی را راهی بازار میکنند خواهیم داشت این چند روز از طریق کانال بتاسهم و سایت بیشتر ما را دنبال کنید …

اما امروز حرف زیاد است ۴ نکته را به طور خلاصه بررسی میکنیم و البته برای روزهای بعد نیز روی آن بحث خواهیم کرد به طور مفصل تر البته …
بازار این روزها به شدت حساس شده شبیه دختر بچه های ۱۶ ساله که قهر انها و ناز انها زیاد است و با کوچکترین حرفی اشک آنها پی مشکشان است به قول قدیمی ها نان از گندم گریه میکنند !

نکته ای که در بازار به ذهن میرسد:

این است که بهتر است سراغ سهم هایی برویدکه زیر پای آنها سفت و محکم باشد ببنید صورت های مالی منتشر می شود و قطعا برخی مقایسه خواهند کرد که چه در صورت های مالی ۱۲ ماهه و چه در گزارش ماهانه پیش رو عیار شرکت ها در سود سازی چگونه خواهد بود .

تجربه های بسیاری نشان داده است که در نهایت هر شرکتی از این قاعده دور شده ضربه بدی خورده و دوباره منفی شده است یعنی حتی سهم های پروژه محور نیز این اتفاق برایشان رخ داده از همین رو معتقدیم در سهم هایی باید حاضر شد که سود ساختن را در دستور کار دارند به نظر وقت این است که در این بازی که شاید در برخی سهم ها تا ۴۰% رشد را داشتیم کمی سیو سود صورت گیرد و سود محقق شده را نگهداری کنیم .

این را خرید سهم بنیادی و شاید حتی رفتن به مجمع می تواند محقق شود . این را نوشتیم نه این که نوسان نگیرید خیر ولی مراقب باشید آنچه به دست آوردید راحت از دست ندهید !

نکته بعد این که چند روزی هست میخواهیم در مورد اعتبار در بازار صحبت کنیم

اهمیت اعتبار و اهرم کردن بسیار مهم است این که چه زمانی ازاین اهرم استفاده کنی هم بسیار مهم تر و این که اساسا روی چه دارایی و چه سهمی میخواهی این اهرم را بزنی و بازهم از ان هم مهم تر است .

ببنید معتقدیم که در بازاری که ۳۰ تا۴۰% رشد کرده و یا در سهمی که ۶۰ تا ۷۰% در بازار رشد کرده استفاده از اهرم و اعتبار کمی خطرناک است و در این شرایط بهتر است کمی محافظه کار باشی چرا که به سرعت و به راحتی ریزش های بازار میتواند سود محقق شده شما را خراب کند .

این را بارها و بارها تجربه کردیم ترکیب شیمیایی هیجان و اعتبار یک ترکیب خطرناک برای سهامدار است که ممکن است داشته های خود را به راحتی از دست بدهد به نظر بهتر است اعتبار را در روزهایی که از بازار مطمئن هستید و یا از سهمی همه جانبه اطمینان دارید استفاده کنید بی محابا لخت شدن و به آب زدن عواقب سختی را دارد !

موضوع سوم بحث گزارش هاست

که تا کنون برخی گزارش ها راهی بازار شده است گزارش پتروشیمی و پالایشی و برخی تک سهم های گروه روی و بیمه تا به امروز خوب بودند به نظر این روند در گروه فولاد و سنگ آهن ادامه خواهد داشت و گزارش این دست شرکت ها مناسب خواهند بود بعد از گزارش ها بازار میماند و تصمیم گیری که چه مسیری را انتخاب کند به سمت سوداوری برود و یا جریان نوسان بازی را دنبال کند به نظر روزهای اتی کمی وزنه های تعادل در بازار تغییر کرده و برخی سهم های بزرگ بیشتر مورد توجه خواهند بود …

گزارش های کدال همه چیز را روشن تر و شفاف تر مکند و به قول شاعر بوی کدال میزند خربزه در دهان مکن ! بوی گزارش ها و سود سازی ها تقریبا برای بسیاری حجت و برای برخی نشانه می شود تا روند بازار بعد از گزارش ۱۲ ماهه ها و گزارش ماهانه ها بهبود یابد.

و حرف اخر بازهم دلار است !

دلار در بازار در حال کاهش است و این بسیار عجیب است که این اتفاق در حال رخ دادن است ولی برخی ان را قابل پذیرش میدانند برخی از بعد سیاسی تحلیل کرده و ان را نشانه ای برای توافق می بینند و برخی هم تحولات پیش رو از سامانه نیما تا اتاق ارزی را دلیل این امر می بینند . ببنید هر چه باشد یا توافق یا بازار سازی و نزدیک شدن میتواند برای بازار اتفاق خوبی باشد این که دلار مثلا تا ۱۳۵۰۰ کم شود و بعد دلار نیما به ان نزدیک شود اتفاق بسیار خوبی است به خصوص برای بازار که با دلار ۱۰ هزار در حال تسعیر است . این سوخت خوبی برای موتور کمی سرد شده بازار است …

در همین راستا امروز برخی نوشتند فعالان بازار ارز، از اقدام جدید بانک مرکزی خبر می‌دهند که گام دیگری در جهت فراهم سازی زمینه لازم برای نزدیک شدن نرخ سامانه نیما با بازار آزاد را فراهم خواهد کرد. آنگونه که بررسی‌های خبرنگار مهر از صرافی‌ها و دست اندرکاران بازار ارز نشان می‌دهد، برخی خبرها از اعمال برخی تغییرات جدید در سامانه نیما حکایت دارد که به زودی اعمال خواهد شد و برخی نیز از چند روز قبل به اجرا درآمده است.

به نحوی که ارزهای نیمایی که به صرافی‌های منتخب بانکی با نرخ رقابتی از سوی بانک مرکزی عرضه می‌شد، از روز پنج‌شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ٩٨ محدود به تخصیص دسته خاصی از ثبت‌سفارشات گروه اولویت دو شده است.بر این اساس به ثبت‌سفارشات اولویت‌های مذکور نیز از ارز اشخاص یا ارز در دسترس، تخصیص داده می‌شود که با قیمت بالاتر و از طریق صرافی‌های تضامنی قابل انجام است.

بدین ترتیب

صف انتظار ارزهای نیمایی رقابتی در صرافی‌های بانکی کاهش یافته و حجم معاملات نیمایی در بین صرافی‌های تضامنی نیز افزایش خواهد یافت. به نظر هر چه باشد آرامش ارزی و نزدیک شدن بازار به بازار ازاد و واقعی می تواند برکات خوبی برای بازار سرمایه داشته باشد و شک نکنید یکی از آن برگ های برنده شیرین برای بهبود بازار است.

بتاسهم

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *