خرداد پرخبر رسید !

امروز چهارشنبه آغاز ماه خرداد را داشتیم …

از قدیم همیشه میگفتیم خرداد پر حادثه که البته برای بازار سرمایه شاید خیلی پر حادثه نباشد ولی رویداد های خاص و مهمی می تواند دراین ماه رقم بخورد . اتفاقات مهمی چون گزارش های ۱۲ ماهه باقی مانده و گزارش های ماهانه ، بعد از آن روند خبری تجدید ارزیابی ها ، نرخ تسعیر ارز بانک ها ، نرخ دلار نیما و سنا و بازار متشکل ارزی ، معامله بلوکی امید ، سخنرانی رهبری در تعطیلات رحلت امام و نماز عید فطر ، و اخر خرداد هم گزارش حسابرسی شده ها و اغاز رسمی فصل مجامع ! .

به نظر خرداد پر خبری را داریم و در این ماه بازار می تواند فضای مختلفی را در صعود و نزول داشته باشد . بازارهای جهانی و تحولات سیاسی هم در خرداد به نظر به اوج خود برسد !

و اما یک نکته در مورد بازار امروز …

امروز برخی عزیزان و دوستان ما را متهم کردند آآآآی چرا خبر منفی میگذارید چرا در مورد بازار پایه ال میکنیدو بل میکنید .

قبل از هرچیز باور کنید اکثر خبرهای این چنینی از کانال های رسمی اخذ می شود ما هیچ خبری از خودمان نمی سازیم به خصوص در این حوزه و این را از این پس در خبرخوانی خود داشته باشید و در ثانی به هیچ وجه هیچ قصد و غرضی برای این موضوع نبوده و صرفا اطلاع رسانی بوده که البته در طول بازار خبر به طور رسمی از سوی فرابورس تایید شد .

اما حالا بحث چیز دیگری است .

بازار پایه فرابورس به طور کلی تغییر کرده و این تغییرات به این شکل است که بازار پایه با قوانین جدید از خردادماه اجرایی خواهد شددر بازار پایه کلا بازار الف حذف شد ب تبدیل به بازار زرد، بازار ج تبدیل به بازار نارنجی و شرکتهای درحال انحلال به بازار قرمز منتقل خواهند شد.

در تابلو بازار زرد ۲ روز درهفته بدون نوسان و سایر روزها با قیمت پایانی به اضافه یک ریال، در تابلو نارنجی ۱ روز در هفته بدون دامنه نوسان و در بازار قرمز ۱ بار درماه.

در بازار پایه آکشن ۸:۳۰ تا ۹ را دیگر نخواهد داشت، در روزهایی که دامنه نوسان شرکت باز است از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ دامنه نوسانی ۱ ریالی از ۱۱:۳۰ الی ۱۲ هیچ معامله ای انجام نخواهد شد از ۱۲ الی ۱۲:۳۰ دامنه نوسان برداشته خواهد شدنکته مهم در این بازارها این است که قیمت های نمادها دیگر نشان داده نخواهد شد و بصورت hidden خواهد بود به نوعی شبیه بازار عرضه های اولیه بوک بیلدینگ انجام خواهد شد و سهامدار براساس تحلیل خود خرید و فروش را انجام خواهد داد.

برای کسانی که میخواهند در این بازارها شرکت کنند آزمون گرفته خواهد شد .

قبل ار هز چیز از عزیزان در سازمان و فرابورس درخواست را داریم که همه را با یک چوب نزنند به برخی شرکت های بزرگ و قوی کمی فرصت بدهند تا با شفاف تر کردن و به روز کردن خود فضا برای فرار ازاین مرحله را داشته باشند.

اما برخی شرکت ها نیز واقعا شفاف نیستند به نظر این اقدام که ریسک خرید این دارایی ها را با اهرم کاهش نقدشوندگی و کاهش دامنه نوسان افزایش میدهد اتفاق خوبی است بازار نباید به محلی برای جولان برخی نوسان گیران روی این نماد ها تبدیل شود و به نظر اجرایی شدن ان اتفاق خوبی است و شاید برخی را ناراحت ولی در نهایت کار درست باید انجام شود …

یک بحث دیگر اما این است که این میتواند یک مدل و درواقع یک آزمایش باشد

آزمایش برای این که این مدل به شکلی دیگر با فرمتی دیگ برای شرکت های بورسی و فرابورسی نیز تکرار شود یعنی به این شکل که اهرم نظارتی قوی روی شرکت ها وجود داشته و در صورت هر گونه تخلف به خصوص ضایع شدن حق و حقوق سهامدرارن خرد با این نماد ها برخورد شود .

از آن سو هم می شود نگاه کرد که به شرکت هایی که استاندارد ها را کسب میکنند امتیازاتی داده شود که حذف دامنه نوسان انها و یا تغییر برخی موارد دیگر از مهم ترین است . به نظر این اتفاق امکان خوبی است و باید قبول کرد از وضع فعلی بهتر است و می تواند بهتر باشد .

و باز نکته آخر و نهایی

این که گزارش های ماهانه راهی کدال می شود به نظر اگر اتفاق بدی رخ ندهد گزارش های خوبی را داریم که توصیه میشود از طریق کانال بتاسهم و سایت دنبال کننده این گزارش ها باشید . تا این لحظه واقعا گزارش های خوبی رسیده که اگر این روند ادامه داشته باشد مطمئن باشید کف بازار بسته خواهد شد .

بتا سهم

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *