ایستگاه تردید …

بازار به نقاط جالبی رسیده است . ایستگاه فعلی که در آن امروز برخی سوار و برخی پیاده شدند نزدیک یکی از ترسناک ترین نقاطی است که همین چند وقت پیش بازار از آن سقوط کرد و یک ریزش تراژیک را ثبت کرد هر چند کسانی که سهم را نگهداری و یا استراتژی درستی رفتار کردند خیلی ضرر نکردند ولی به هر حال این حس ترس در بازار وجود دارد .

دیروز در مورد گذر از این سقف قیمتی و بازی با خبرها و عوامل بنیادی صحبت کردیم و نظر خود را گفتیم که گذر از این نقطه سخت نیست ولی آسان هم نخواهد بود . بازار تقریبا با ۸۰% کارت های گزارش های ماهانه و ۱۲ماهه بازی کرده و چند گزارش خاص باقی مانده است و یک سری شوک های خبری مثبت که می تواند از آن استفاده کند . درواقع بازار به نقاطی رسیده که باید کمی هم دوپینگ کند و انرژی بگیرد و دستی از غیب برون آید و کاری بکند از این جا به بعد بازی سخت می شود درست شبیه دقیقه ۷۰ به بعد فوتبال است که گل بخوری جبران کردنش سخت و گل بزنی شیرینی پیروزی نزدیک است !

فعلا بازار گل نخورده ولی برای گذر از این محدوده و شارژ دوباره روحیه بازار به خبرهای خوب مثبتی احتیاج داریم .

بازهم میگوییم گذر از این محدوده سخت نیست ولی حفظ و تثبیت بالای آن سخت و دشوار است به هر حال رسیدن به این نقطه و حفظ آن پروسه مهم و جالبی برای بازار است .

اما امروز سعی میکنیم خیلی وقت شما را نگریم بحث امروز در مورد دلار است برخی عزیزان در بازار این روزها از دلار نگران هستند و مدام از خود میپرسند عاقبت بازار با دلار روشن می شود و اگر قرار بر افت باشد بازار میریزد و کمی احتیاط میکنند . ما فقط نظر خود را بیان میکنیم و امیدواریم درست باشد ببنید دلار یک هسته سخت دارد که افت به زیر آن بسیار سخت است و معتقدیم این عدد ۱۲۵۰۰ است .

و جالب است همین حالا نیز نرخ دلار پتروشیمی ها حوالی ۱۱۲۰۰ و نرخ سایر ۱۲۵۰۰ است نرخ دلار بورس کالا نیز برای پتروشیمی ها بیش از ۱۰ هزار و برای کالاها ۱۲۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ است . این یعنی عوامل موثر در بازار ما خیلی با دلار عدد بالایی تسیعر نشدند که حالا با افت آن ناگهان بریزند این نگرانی را باید سایر بازارها داشته باشند نه بازار ما مثلا بازار خودرو که بسیاری با دلار ۱۶و ۱۷ هزار تسعیر می شود .

به نظر نگرانی های بازار از بعد دلاری درست ولی خیلی در میان مدت اثر گذار نیست:

یا باید ریسک بازار کم شود که مقدار فروش ها رشد کرده و یا پی به ای بازار افزایش یابد یا وضعیت بدتر می شود که دلار بالا می رود و این موضع جور دیگر خود را نشان خواهد داد به هر حال موقعیت بازار این بار خیلی افت را ندارد و موضوع برد برد خواهد بود اما بازهم میگوییم شوک های کوتاه مدت را از این تحلیل جدا کنید و سعی کنید از این پس همه اتفاقات را در پرتفوی خود لحاظ کنید یعنی بنشینید همین امشب با خود فکر کنید فرض کنید توافق شود چه شرکت هایی افت و چه شرکت هایی صعودی می شوند با این دید نگاه کنید که در دوره توافق احتمالی شرکت هایی حرکت قوی دارند که رشد فروش داشته باشند نه افت مقداری …
بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *