۱) نخست وزیر ژاپن روز گذشته، تلفنی با ترامپ صحبت کرده است. سفیر آمریکا در ژاپن می گوید آبه دسترسی دیپلماتیک منحصر به فردی به رهبری ایران دارد و امیدواریم که تعامل سازنده ای صورت بگیرد این در حالی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گاه مقامات بلند پایه ژاپن به ایران نیامده اند.

۲) منابع ژاپنی گفته اند سه امتیار از سوی آمریکا به ایران پیشنهاد می شود. تداوم معافیت صادرات نفت ایران، آزاد کردن بخشی از پول های بلوکه شده ایران و تعلیق تحریم خودروسازی ایران.

۳) هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته امیدواریم که ایران غنی سازی بیشتری صورت ندهد، در این صورت می توانیم توافق برجام را حفظ کنیم. او گفته “امیدواریم” کانال پرداخت مالی اروپا هفته های آینده عملیاتی شود تا به این وسیله دارو به ایران منتقل کنیم! در حالی وزارت خارجه آمریکا گفته با تبادل کالاهای غیر تحریمی با ایران مشکلی نداریم و اینستکس را به رسمیت شناخته که قصد دارد سیستم متناظر آن در ایران را تحریم ثانویه کند. در واقع آمریکا نمی خواهد اجازه دهد این ارتباط دو سویه باشد.

۴) ایران خودرو از امروز ساعت ۱۱ صبح فروش فوری ۳ محصول خود را آغاز میکند.

۵) نزار زکا، خبرنگار لبنانی-آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، آزاد شد. حزب الله پادرمیانی کرد، ایران، نه نگفت.

۶) پهبادهای یمنی روز گذشته شهر خمیس مشیط عربستان را هدف گرفتند اما ناکام ماندند.

۷) اخزا ۷۱۸ از ۲۲ خرداد با سررسید ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ عرضه می شود.

۸) دولت چین اعلام کرده به دولت های محلی اجازه می دهد تا درآمد حاصل از اوراق خزانه داری این کشور را برای سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ همچون جاده، پل و ریل آهن اعتبار دهی کنند. این بسته مشوقی شد تا قیمت فولاد در بازار چین به شدت رشد کند. البته کمبود عرضه سنگ آهن و رشد آن نیز از دیگر دلایل رشد با اهمیت قیمت فولاد است.

۸) امروز ساعت ۱۶ جلسه بازار متشکل ارزی می شود و در روزهای آینده شاهد عملیاتی شدن آن هستیم. هدف، نزدیک کردن قیمت سامانه نیما به بازار آزاد است.

۹) صادرات و تجارت گزارش ۱۲ ماهه دادند. هر دو فراتر از انتظار ظاهر شدند، صادرات ۴۴ ريال زیان ساخت که بسیار مطلوب بود و بانک تجارت هم در تلفیقی تنها ۹ ريال زیان ساخت. شناسایی سود تسعیر ارز این دو بزرگوار، باعث توجه خاص بازار به #وبملت و #وپاسار خواهد شد. اولی سود تسعیر بسیار با اهمیتی دارد و دومی اگر سود تسعیر را شناسایی کند p.e بسیار جذابی میگیرد.

۱۰) دولت شرایط خاصی برای صادرات محصول سیمانی ها تعیین کرد به شکلی که فقط تولیدکنندگان امکان صادرات دارند. انجمن صنفی باعث و بانی این مساله بوده و حالا اگر به درستی مدیریت کند، رقابت منفی از این صنعت برای همیشه رخت می بندد. برای ۳ ماه این طرح آزمایشی است و اگر جواب داد، ادامه می یابد. گمرکات کشور، این دستور را دریافت کرده اند. مدیران سیدکو ازین اقدام استقبال کرده اند.

۱۱) روسیه از کاهش قیمت نفت هراسان شده و به اوپک گفته در جلسه آتی موافق سیاست کاهش تولید خواهد بود. این مساله ترمزی برای کاهش قیمت نفت خواهد بود.

۱۲) پیشرفت فیزیکی فاز اول پتروشیمی هنگام از ۷۳درصد گذشت. هنگام زیر مجموعه هلدینگ فارس است.

۱۳) روغن نبانی بین ۹ تا ۱۰ درصد افزایش نرخ گرفت. نوبخت گفته قصدی برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد. محتمل است که دانه های روغنی و روغن خام همچنان با ارز ۴۲۰۰ تامین گردد و افزایش نرخ این صنعت در سطح ۱۰درصد باقی بماند. این احتمال وجود دارد که هند راهی برای ارسال روغن خام به ایران یافته باشد. ایران چهارمین خریدار روغن از هند است و این کالا تحریمی نیست لذا دولت شاید در تلاش است که دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی صنایع حفظ کند تا تورم را کنترل کند.

۱۴) لاستیک سواری و باری افزایش نرخ ۲۲درصد دریافت کردند. این افزایش نرخ از ۲۲ خرداد اجرا می شود.

۱۵) در خرداد پر حادثه برای آقای کروبی ماهواره نصب کردند البته تنها برخی کانال ها قابلیت مشاهده دارد!

۱۶) تاصیکو به زودی یکی از زیر مجموعه های خود را به بازار عرضه می کند ضمنا معدن طلای شرکت نزدیک به بهره برداری است. سال آینده ۵۰۰ کیلو طلا و ازان پس یک تن #طلا تولید می شود. مجموع ذخائر ۱۷ تن برآورد شده و سال مالی جدید اثر آن در سود دیده می شود.

۱۷) شغدیر که مشکل تامین کاتالیست به دلیل تحریم ها را داشت و تولید کاهش یافته بود توانسته از آلمان با وجود تحریم ها مصرف دو سال خود را وارد کند. آخرین نرخ فروش محصول ۸۲۰ دلار درب کارخانه با دلار نیمایی بوده است.

۱۸) های_وب سهام یک شرکت جدید در صنف خود را خریداری کرد. مدعی هستند که اثر با اهمیتی بر سود خواهد داشت.

۱۹) حسن روحانی روز جمعه با پوتین دیدار می کند.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *