برد طلایی در نیمه دوم !

بازار امروز شرایط بسیار خوبی را داشت از این نظر خوب بود که اگر در بازار امروز وضعیت به طور یکپارچه منفی میشد فضا خیلی جالب نمیشد و موج عرضه ها حتی بیشتر هم میشد ولی در واقع بهترین اتفاقات رخ داد و بازار در نیمه دوم در یک چرخش قهرمانانه وضعیت مثبتی را ثبت کرد . از امروز خبرهای سیاسی هم موج قوی تری به خود میگیرد و البته روند رو به رشد بازارهای جهانی و عدم افت دلار نیز موثر بوده تا بازار فعلا سرحال باشد و البته بازهم چشم به خبرها داشته باشد .

از امروز صبح شایعات حول محور سفر ابه به ایران بالا گرفته و هر کسی خبری میزند ولی مهم ترین سیگنال قبل از سفر همین ازادی زکا بود که به لبنان تحویل داده شد و به نظر ولکام ایران برای ورود نخست وزیر ژاپن است . ولی بازهم میگوییم خیلی نباید خوش بین بود و بازار را با دریچه خوش بینی شرایط سیاسی خرید ولی به هر حال فضا در این چند روز می تواند هر شکلی باشد چه مثبت افراطی و چه منفی ! امیدواریم فردا که البته طبیعی است بازار بیشتر نظاره گر باشد روز بهتری را ببینیم …

مطلبی در مورد بازار پایه

اما امیدواریم این آخرین بار باشد که مطلبی در مورد بازار پایه مینوسیم بحث در مورد این بازار بالاگرفته و هر کسی حرف جدیدی میزند ولی به نظر بهتر است کمی نگرش ها تغییر کند امروز در این گزارش سعی شده چند پیشنهاد برای عزیزان مطرح شود تا شاید کمکی باشد برای دور کردن این چالش از بازار …

ببنید قبل تر هم عنوان شد به نظر هدف عزیزان در فرابورس بالابردن ریسک معاملات بازار پایه و فراری دادن نوسان گیران از این بازار است ولی گام اول این است بیایید نگاه به این بازار و شرکت ها را تغییر دهیم به نظر مهم ترین هدف باید ۲ موضوع باشد:

۱- پایش درست شرکت ها و جلوگیری از سفته بازی های عجیب

۲- تغییر رفتار این شرکت ها با اهرم هایی که در اختیار سازمان بورس است .

پیشنهاد مشخص ما این است که بعد از تغییر نگاه و رویکرد به این بازار رنگ بندی و سطح بندی شرکت ها حفظ شود ولی از یک ابزار قدیمی به نام حجم مبنا در سیستم استفاده گردد . ابزار دوم دامنه نوسان است که میتواند کنار این موضوع قرار گیرد ولی محدودیت های روزانه معاملاتی نظیر انچه اورده شده ۲ بار در هفته و … به نوعی برداشته شود . همچنین شرکت های هر گروه در رنگ بندی ها یعنی مثلا زرد نارنجی قرمز در هر رده ۲ گروه الف و ب نیز داشته باشند . یعنی بازار زرد الف و ب ، نارنجی الف و ب و قرمز الف و ب .

این برای این موضوع پیشنهاد می شود که سیاست تشویق و تنبیهی پلکانی برای شرکت ها در نظر گرفته شود که با هر بار رعایت برخی چک لیست ها در این بازار و این رده بندی و رنگ ها حرکت کنند تا تشویق شوند که بهبود وضعیت را داشته باشند.

اما کارکرد آن چگونه است …

به این شکل است که مثلا شرکت های بازار زرد دامنه نوسان ۳% ، بازار نارنجی ۱٫۵% و بازار قرمز نیم درصد را داشته باشند . معاملات هر روز باشد و برای ثبت قیمت پایانی در شرکت های بازار زرد الف ۱% تعداد سهام حجم مبنا و در بازار ب زرد ۲% تعداد کل سهام حجم مبنا باشدو به همین نسبت در بازارهای نارنجی و قرمز نیز حجم مبنا تغییر کند . تا مثلا در بازار قرمز ب که بدترین بازار است ۵% حجم مبنا باشد . یعنی دامنه نوسان مثلا نیم درصد و حجم مبنای ۵% از کل تعداد سهام باید داد و ستد شود تا قیمت پایانی شکل بگیرد .

این بخش اول این طرح پیشنهادی است نکته اصلی و مهم در بخش دوم نهفته است . ببنید در طرحی که سازمان و عزیزان در فرابورس مطرح کردند چه کسی تنبیه می شود ؟! در این طرح تنبیه اصلی برای سهامدار است در صورتی که تخلف اصلی را مدیران شرکت کرده اند که یا صورت های مالی درستی نداده و یا به هر حال شفاف نبوده است .

آنها ژست حضور در بازار سرمایه را میگیرد ، حقوق و مزایارا از شرکت میگیرند ولی وظیفه خود را درست انجام نداده و تازه سهامدار است که باید تبعات این موضوع را بپذیرد …

به نظر این مهم ترین بخشی است که باید تغییر کند و نگاه عزیزان در نهاد بالادستی به سمت سوق دادن مدیران به این سمت باشد که آنها باید بدانند عدم رعایت الزامات ، تنبیهاتی را به همراه دارد این تنبیه باید برای شخص مسئول در شرکت باشد اعم از جریمه نقدی ، بستن حساب ها و بستن پنجره اداره ثبت ، ممنوع الخروجی و در نهایت تعلیق از کار . شما همین یک مدل را تست کنید شک نکنید جنب و جوش این مدیران بیشتر خواهد شد .

پیشنهاد مشخص این است که برای هر بازار چک لیست های استانداردی تهیه شود:

که شرکت های هر بازار ملزم به رعایت ان باشند و هدف این باشد که این شرکت ها باید ارتقا پیدا کنند هر ۳ ماه به ۳ ماه شرکت ها ارزیابی می شوند و در صورت رعایت از بازار ب به الف و یا از رنگ قرمز به نارنجی و… تغییر میکند و در صورت عدم رعایت به بازار رده پایین منتقل می شود و درهر دوره عدم رعایت ۳ ماهه یک اخطار و جریمه برای مدیران شرکت لحاظ می شود طوری که بعد از ۶ ماه در صورت عدم رعایت جریمه های خاص و سنگینی در انتظار مدیران خواهد بود .

قطعا این پیشنهاد ایراداتی دارد ومی شود از فعالان بازار پیشنهادات متفاوتی گرفت و همه را بررسی کرد ولی این که صرفا سهامداران دوطرف این بازی باشند و هم چوب را بخورند هم پیاز و هم … درست نیست و باید نقش مدیران که تصمیم سازان اصلی هستند نیز در این جریمه ها مشخص باشد .

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *