تماشای سامورایی !

امروز بازار خوب آغاز کرد و فضای خوبی را هم رقم زده بود ولی هر چه گذشت فشار فروش در بازار کمی بیشتر شد که برخی آن را ناشی از تحولات سفر مسافر توکیو به تهران میدانند این سامورایی و شمشیر زن یک دست باید دید می تواند خوراک خبری خاصی را برای بازار فراهم کند یا فقط می آید و می رود !

به نظر بازار رفتار خوبی داشت نه خیلی خوش بین است و نه بدبین مدت ها پیش هم در همین بخش ها عرض شد که نباید جو خوش بینی مفرطی را دامن زد و بعد وقتی به ان نرسید ناگهان همه چیز را تمام شده فرض کرد معتقدیم در بهترین حالت شبیه بازی جنگاست !

جنگا میدانید چیست مکعب چوبی که دونفر معمولا با هم بازی میکنند و از بدنه برمیدارند روی ان میچینند تا در نهایت با برداشته شدن یکی از مکعب ها برج ایجاد شده فرو میریزد البته ما با بخش فروریختنش فعلا کاری نداریم این فرو ریختن میتواند یا به فروریختن دیوار بیاعتمادی و تنش منجر شود و یا فروریخت اعتماد باشد ولی فعلا در مراحل اولیه این بازی هستیم که هر دو طرف مشغول برداشت مکعبی هستند .

به نظر اولین مکعب را ایران دقیق و حساب شده برداشت و نزار زکا را آزاد کرد حالا کم کم نوبت طرف مقابل است . معتقدیم در بهترین حالت این بده بستان ها پلکانی پیش می رود و گشایش ناگهانی بعید است . به نظر انتظار اتفاقات هیجان انگیز را خیلی نباید داشت ولی می تواند در یک شیب مثبت همه چیز ارام ارام طی شود .

اما بحث امروز ما این نیست…

بحث امروز ما در مورد رفتار بازار است که بسیاری را کلافه کرده بسیاری از عزیزان در بازار با روش های علمی و بنیادی کار میکنند و برخی هم با روش های خاص اعم از پروژه و نوسان های خاص و… عزیزان بنیادی نگاه میکنند در انتخاب مولفه های بنیادی درست عمل کرده ولی نتیجه چیز دیگری بوده و درست در نقطه مقابل طرف مقابل وارد بازی های نوسانی شده و سود بیشتری را برده است .

در این میان بورس هم شاکی شده و این اتفاقات را گردن افراد می اندازد و حالا در پی رنگ بندی و محدود کردن بازارهاست در حالی که معتقدیم اشکال از ساختار است ! میدانیم برگشت از تصمیماتی که گرفته می شود سخت است و برای عزیزان کمی افت دارد که بگویند مثلا حذف پیش بینی سود کار درستی بوده !!

همه این موارد را میدانیم ولی امروز شما مشکلات این بازی را هم به عینه می بینید ابهام در بازار سبب شده شرکت های بزرگ بازار سرمایه لطمه ببنید و در این بازی ابهام هر که مبهم تر و گنگ آلود تر باشد پیشرفت سریعتری را میکند !

این پیشنهاد را چندین بار مطرح کردیم بازهم مطرح میکنیم …

۲۰ الی ۳۰ و حتی ۵۰ شرکت بزرگ بازار را گلچین کرده و به آنها اجازه و اختیار پیش بینی سود سال جاری را بدهید. و از آنها درخواست شود اجزای مهم صورت سود و زیان را برآورد کنند. دوستان عزیز در سازمان باور کنید بسیاری از این اطلاعات همین حالا در بخش های طرح و برنامه و مالی شرکت ها تهیه شده و فقط منتشر نمی شود این کار باعث می شود تا شرکت ها در هزینه ها نیز کمی محدود شود و اجازه بازی با هزینه ها را نیز نداشته باشند به نظر این موضوع به براورد بهتر سرمایه گذاران از اینده و شرایط کمک بهتری میکند .

شما پیش بینی سود را حذف کردید که مشاور سرمایه گذاری ها جای آن را پر کنند به نظر به خوبی مشخص است که این شرکت ها نه تمایل و نه انگار درک خوبی از این جریان را دارند و بازی آنها بازی درامدی با ابعاد دیگر است و حالا در نبود این جریان قوی اطلاعاتی کانال ها و نمودارها و چارت ها و سیگنال فروش ها شدند همه کاره بازار . به نظر بهتر است کمی تجدید نظر را در دستور کار قرار دهید و با محوریت حدود ۵۰ شرکت پیش بینی سود سود را دوباره راه اندازی کنید …

بگذریم …

امروز چشم همه به ژاپن است که این سامورایی چه میکند و چه خبرهایی برای ما اورده ! به نظر بازار روز شنبه بسیار متاثر از اظهار نظرها و خبرهای این رویداد هاست که طی امروزو فردا انجام می شود و می تواند برای مدت ها سرنوشت بازار را در دست بگیرد ولی حتی اگر این رویداد اثرات خوبی نداشته باشد و خبری در دل ان نباشد از اخر خرداد موج گزارش های ۳ ماهه و ماهانه دوباره اغاز شده و بازی را طور دیگری پیش می برد .

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *