حالا که پهپاد زدیم، حالا که آمریکا گفته بود هر اتفاقی در خاورمیانه را از چشم ایران میبینیم و پاسخ می دهیم، حالا که نفتکش ها با تیر غیب مورد عنایت قرار گرفت و آمریکا گفت این مساله جزئی بوده، حالا که پهپاد خودش را زدیم و گفت این یک خطا از سمت یک مقام خودسر بوده، حالا با شیب تندی به سمت یک مذاکره_قهرمانانه می رویم اما ترامپ که همیشه دوست داشت جلوی دوربین مذاکره کند، به این نتیجه رسید که با ایران نمیشود در مقابل عموم مذاکره کرد، آنها پروتکل های خودشان را دارند.

آمریکا گفت که یک ژنرال به او گفته اگر به ایران حمله کنی ۱۵۰ نفر کشته می دهند! در واقع آمریکا به نیروی سپاه حمله نکرد، آیا او دلش برای افرادی که خود آنها را تروریست خوانده سوخت؟ خیر!

او از یک درگیری تصاعدی می ترسد. در زمان صدام حسین، آمریکا عراق را می زد اما عراق هیچ پاسخی نمی توانست بدهد. این قدرت پاسخگویی مستقیم و غیر مستقیم ایران، باعث شد تا در جریان اخیر، ترامپ که تلفات انسانی نداشته، چشمش را روی درگیری ها ببندد. ایران هم گفت یک هواپیمای نظامی با ۳۵نفر سرنشین را رهگیری کرده اما نزده تا نشان دهد به دنبال افزایش درگیری نیست.

اما حق با کیست؟ آیا پهپاد به آب های سرزمینی ایران وارد شده بود؟

طبق کنوانسیون حقوق دریاها، تنگه هرمز تحت حاکمیت ایران است. حالا که ایران قصد شکایت از آمریکا در سازمان ملل را دارد، مبنای شورای امنیت همین خواهد بود لذا ترامپ صحبتش را تغییر داد و گفت نمی توانم بپذیرم که پهپاد در هوای ایران نبوده است! در واقع حق را به ایران داد …

حالا ترامپ دو چیز را به خوبی فهمیده و یک موضوع حیاتی را دنبال می کند:

۱) با ایران نمی شود از ابتدا آشکارا مذاکره کرد، باید از طریق واسطه ها مذاکره را آغاز کرد و در نهایت طوری کار را جلو برد که جمهوری اسلامی برای مردمش دلایلی برای مذاکره داشته باشد، ضمنا ایران مادامی که ترامپ به برجام بازنگشته، حاضر نخواهد شد توافق جدیدی امضا کند. ضمنا ایران حاضر نخواهد شد با آمریکا مستقیما توافقی کند و این را تنها در قالبی همچون ۱+۵ خواهد پذیرفت.

۲) ایران قصد ندارد که ۰ یا ۱ بازی کند. وقتی ترامپ گفت ایران با همین نظام هم می تواند پیشرفت کند، رهبری در میانه خرداد در جواب اینچنین گفت که ” قطعاً پیشرفتهای بیشتری نصیب خواهد شد؛ در این شکّی نیست امّا شرطش این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند؛ شرط پیشرفت این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند. این زرنگ‌بازیِ سیاسی این آقا، مسئولان جمهوری اسلامی را فریب نمیدهد، ملّت را هم فریب نمیدهد.” در واقع ایران بازی ۰ و ۱ نمی خواهد! ایران میانه را گرفته، می گوید با من کاری نداشته باشید اما حضور نیروهای نیابتی به واقع نمی گذارد که آمریکا کاری نداشته باشد.

موضوع حیاتی:

انتخابات چیزی است که ترامپ را آرام و صبور نگه می دارد. تنها دوره ای از تاریخ آمریکا که یک رئیس جمهور یک دوره فقط ماند، دوره ای بود که سفارت آمریکا در ایران اشغال شد! ترامپ از تاریخ عبرت گرفته لذا در این مقطع زمانی قصدی برای درگیری محدود ندارد چون می داند #آتش_به_اختیارها آنرا تصاعدی می کنند. آمریکا در درگیری محدود، یکی می زند، دو تا میخورد لذا باید تمام عیار وارد شود و اگر بشود، کرسی ریاست جمهوری ترامپ به خطر می افتد. ترامپ می داند که دستاوردش اقتصاد است، نرخ بهره را به هر ضرب و زوری هر ۳ ماه پایین می آورد تا به اقتصاد شوک بدهد، تا مجددا انتخاب شود اما پس ازان در دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا فقط ۰ و ۱ بودن را قبول دارد.

اما یک عرض بورسی هم دارم، مخلص کلام اینکه جنگ نمی شود، فعلا مذاکره هم نمی کنیم، حداقل مستقیم و با خود آمریکا مذاکره نمی کنیم، فقط پیام می دهیم که بزنی، می زنیم و آمریکا این را الان نمی خواهد، سال بعد شاید خواست. در بورس بسیاری از سهم ها به واسطه مسائلی غیر از مسائل عملیاتی رشد کرده اند، خیلی هم عالی! اما سوخت رشد این سهم ها هسته ای نیست، یکجایی که کم توان بشوند، خصوصا در همان زمان اگر محرک های منفی داشته باشیم، اینگونه سهم ها وارد اصلاح می شوند، لذا در اصلاح پرتفو بیش از پیش بکوشید، هرچیزی نخرید، چیزی بخرید که اگر قرار شد یک سال نگه دارید هم ارزنده باشد.

و نهایت اینکه..

اهالی بازار ارز ارتباط بسیار قوی تری نسبت به ما در بدنه نظام بانکی، اقتصادی و حتی سیاسی دارند! فراموش نشود که در روزی که پهپاد زدیم و آمریکا می گفت می خواسته مارا بزند، دلار ۲۰۰ تومان افت کرد. بنده اعتقاد ندارم که دلار قرار است افت کند، اما عرض میکنم نشانه ها را از بازارهای موازی ببینید … تصمیم با شما، مدت ها است که شنبه های ما طوفانی، سیاسی با خمیر مایه جنگ تجاری بوده، این هم مثل قبلی ها، ببینیم اول مرداد، فروشنده های امروز ( اول تیر ) کار درستی کردنده اند، یا خریداران.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *