بازم تابستون اومد !!

تابستانی داغ پر خبر پر هیجان و پر تنش آغاز شد اغازش که این طور باشد وای به حال طول و عرضش ! البته امیدواریم تابستان امسال یکی از بهترین مقاطع بازار باشد درست مثل سال قبل که از نیمه های مرداد آغاز شد و روند بازدهی های سنگینی را در بازار رقم زد … ولی انگار اغاز تابستان خیلی گرم و داغ نبوده و استقبال سرد است …

امروز شنبه بازار با ترس و دلهره از ان چیزی که انتظارش را میکشید و ممکن است با ان روبرو شود صبح را آغاز کرد . ترس و شک دو افت بزرگ هر سرمایه گذاری هستند و امروز بازار متاسفانه هر دو را در دل خود داشت البته این را هم باید گفت انصافا بازار خوب خرید و خوب ایستاد و تلاش داشت بر ترس و شک خود در خرید غلبه کند و برای دقایقی هم موفق بود ولی باید قبول کرد برخی از تحولات سیاسی ترسیده و به هر شکل ممکن با دیده تردید به بازار نگاه میکنند.

امروز انقدر حرف برای گفتن داریم نمیدانیم از کجا شروع کنیم ولی همین حالا که در حال نوشتن هستیم خبر رسیده صرافی ملی دلار را کم کرده و در واقع دلاردر بازار ۱۳۲۰۰ و در صرافی ملی زیر ۱۳ هزار است . امروز دوستی در بین این همه خبرهای مختلف سوال جالبی را مطرح کرده بود اگر بازارها (داخلی) به علت شرایط سیاسی و یا هر دلیل دیگری در حالت ریسک گریزی قرار دارد چرا در دارایی های امن از قبل دلار سکه و طلا ابشده افزایش تقاضا و قیمت دیده نمیشود؟چرا در بازارهای موازی از قبیل سهام پس عملکرد معکوس است و این طور همه می فروشند ؟!

واقعا باورش سخت است اگر قرار بر ریسک گریزی باشد چرا باید طلا و سکه منفی باشند چرا دلار این طور است به نظر کمی واکنش بورسی ها توام با هیجان نیز بوده و قدرت تحلیل کمتر در ان دخیل است . البته شک نکنید ریسک سیاسی بازار افزایش یافته خوب هم افزایش یافته است .

کسی نمیتواند منکر شود هفته قبل که آبه پایش را در تهران گذاشت چه جو خوش بینی بود و جمعه این هفته صبح اوضاع چقدر فرق میکرد این همان خوش بینی سیاسی است که ظرف چند روز به جنگ تبدیل شده است پس نمی شود گفت ریسک سیاسی افزایش پیدا نکرده است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم روایت ها هر چقدر هم که معتقد باشیم بر پایه بلوف است و تهدید توخالی نشان میدهد تا حمله احتمالی فقط ۱۰دقیقه فاصله داشتیم البته برخی میگویند نیم ساعت ولی به هر حال فرقی نمیکند فاصله ما کم بود . فکرش را کرده اید که فرض کنیم ۱% فقط و فقط ۱% اگر این اتفاق می افتاد واکنش ها چگونه بود وضعیت منطقه و …

شاید باید به برخی افراد حق داد که از این ریسک ها بترسند و بفروشند ! این وظیفه ما نیست ترس را در دل افراد بکُشیم ولی این را باراها و بارها گفته ایم تحلیل کنید واقعی و دقیق نگاه کنید و بر مبنای اطلاعات درست و گزارش ها پیش بروید و اسیر هیجان نشوید … شاید ترس خودش رفت و شک برطرف شد.

نکته دیگر بازار امروز این بود که …

ای کاش سازمان کمی کوتاه بیاید و حداقل این قانون را کمی به تعویق بیاندازد به نظر از بعد روانی نیز موثر بوده است ولی به نظر عزم همه جزم است که این کار انجام شود که امیدواریم تبعات ان را پذیرفته باشند .درست مثل حذف پیش بینی سود ها که ماه ها بعد ابعاد و اثرات ان روشن شد.

اما امروز علاوه بر داستان های سیاسی که عرض شد نمی شود از رشد ریسک سیاسی بازار گذشت باید به نکته ای اشاره کنیم که در روزهای بعد بیشتر در مورد ان حرف میزنیم . روز جمعه تحلیل شاخصی از نسبت شاخص هم وزن به کل ارائه شد که به بدترین مقطع خود رسیده بود این نسبت یعنی سهم های کوچک چند برابر شده و بزرگان بازار درجا زدند دیروز هم عرض شد که این تحلیل نشان میدهد : شاخص کل مغلوب شاخص هم وزن شده است!

نزول این شاخص نشان میدهد شاخص هم وزن در مقابل شاخص کل رشد بی سابقه ای تجربه کرده که موجب شده است این شاخص تا محدوده ۴ واحد افت کند و بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل از خود به جای بگذارد.سوال این جاست ایا این نسیت پایین تر خواهد رفت و شاخص هم وزن باز هم رشد بیشتری نسبت به شاخص کل خواهد داشت یا نه ؟

از نگاه تکنیکی احتمال ادامه این رشد بسیار ضعیف است. چرا که همانطور که در تصویر مشاهده می کنید اخرین موج نزولی به همپوشانی دو سطح ۱۶۱٫۸ فیبوناچی اکسپنشن موج ABC و ۲۶۱٫۸ درصد اکستنشن موج BC رسیده است و همپوشانی این دو حمایت قوی را برای این موج ایجاد کرده اند که با واکنش موج نزولی نیز مواجه شده است.

بسیاری معتقدند که شرایط فعلی بازار نشان میدهد سهم های بزرگ با اهرم گزارش های ماهانه و ۳ ماهه اندکی رشد میکنند و درست کوچک ترها یک ریزش را با این دو اهرم دارند و این نسبت کمی بهتر می شود به نظر فضای بازار اماده این تحول است ولی باید دید حریف این اخبار سیاسی می شود یا خیر ؟!

فقط کافی است کمی بازار ازاین فاز ترس و شک فاصله بگیرد کمی شجاع تر شود و کمی هم دل او را قرص تر کنند انصافا این سهامداران بیچاره چه گناهی دارند از یک سو از سوی سازمان موش ازمایشگاهی طرح های جدیدند و از سوی دیگر هر ریسک تعریف شده و نشده در بازارهای مالی هم سر انها پیاده می شود !

امیدواریم فضا بتواند شرایط رشد مجدد را در بازار رقم بزند ولی انصافا کار سختی داریم موج بی اعتمادی و ترس در بازار تقویت شده و این اصلاخوب نیست باید هر چه سریعتر بر این جو غلبه شود.

 حرف آخر …

برای تیری که آغاز شده ۳ رویداد بسیار مهم را داریم شاید هر روز ان یک رویداد باشد اول از همه همین چند روز گزارش های ماهانه خرداد را داریم بعد سراغ مجامع شرکت ها خواهیم رفت و از نیمه دوم تیر گزارش های ۳ماهه آغاز می شود در هر هفته تیر هم یک تحول و رخداد سیاسی خواهیم داشت و این باعث می شود تابستان داغی را آغاز کنیم داغ مهیج پر تنش و پر استرس و البته تابستانی که میتوان به تغییر روند بازار امیدوار بود امیدواریم خوب پیش برود ولی واقعا ماه خاصی را در بازار در پیش داریم کمربند ها را محکم ببندید و اگر از جنگ و ریسک ها میترسید به نظر سوار این هواپیما نشوید و از قدیم گفتند جگر شیر نداری سفر بورس نرو !
بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *