اولین حرارت تابستانی !

حال بازار امروز حسابی عوض شده بود برخی معتقدند این تغییر حال بازار کمی هم غیرطبیعی بوده و خیلی با حال طبیعی به این وضعیت نرسیده است شاید شعر خیامی خوانده و یا زبانم لال از زکریای رازی یاد کرده است ! ولی به هر حال مثبت خوب و قوی بود تا ترس بازار کمی بریزد. این ترس و شک باید از بازار دور شود و دیروز هم اشاره کردیم که هر چه شک بازار کمتر باشد قدرت تصمیم گیری بهتر می شود .

برخی برای مثبت بازار امروز دلایل مختلفی را ذکر میکند عده ای معتقدند مثبت امروز ناشی از جو خوب گزارش های پیش روی ماهانه و عوامل بنیادی است که بازار را به دنبال خود میکشد .

برخی دیگر معتقدند ورود برخی حقوقی ها با الزامات و قانون های جدید به بازار عامل این موضوع است که سعی میکنیم در مورد این موضوع با مطمئن تر شدن بیشتر بحث کنیم و دلیل سوم را برخی دوباره خبرهای سیاسی و فروکش کردن اتفاقات میدانند از ژاپن ناامید شدیم و حالا گویا انگلیس با پشنهادات برجامی به این وضعیت رسیده است و خبرهای خوبی را دارد که البته بازهم معتقدیم اگر دلیل بازار برای مثبت شدن این است نباید افراطی خوش بین بود …

نمیدانیم هر چه بود مثبت بازار امروز از نان شب برای بازار واجب تر بوده و کمی ترس را از سر بازار دور کرد … البته قاعده چهارشنبه ها و تعطیلات اخر هفته همچنان پابرجاست و احتمالا این هفته از روز سه شنبه برخی دیگر جرات خرید را در دل خود میکشند و سعی میکنند نظاره گر باشند ولی قصد داریم امروز یک نکته را بیشتر و واضح تر و دقیق تر توضیح دهیم …

بحث اصلی این است که اصلا در مورد تحولات سیاسی چطور فکر کنیم و ایا این موارد را در خرید و فروش های خود لحاظ کنیم ؟ ببنید به نظر برای این پاسخ باید کمی چند هفته گذشته را مرور کنیم ابتدا به سراغ روزهای قبل از ورود نخست وزیر ژاپن به کشور برمیگردیم . این بخشی از گزارش بازار ان مقطع ماست : نباید جو خوش بینی مفرطی را دامن زد و بعد وقتی به آن نرسید ناگهان همه چیز را تمام شده فرض کرد معتقدیم در بهترین حالت شبیه بازی جنگاست! جنگا میدانید چیست مکعب چوبی که دونفر معمولا با هم بازی میکنند و از بدنه برمیدارند روی ان میچینند تا در نهایت با برداشته شدن یکی از مکعب ها برج ایجاد شده فرو میریزد .

و البته این برای آن مقطع است و حالات هم نباید همه چیز را بد بین دید درست باید همه چیز را شبیه این بازی جنگا دید که دو طرف در حال بازی ان هستند برخی اوقات این چوب های روی هم سوار شده میلغزد و می ترساند ولی باز می ایستد !

آن زمان بازار بیش از اندازه خوش بین بود وحالا بیش از اندازه بد بین شده و باز یک نفر پایش را ایران گذاشته دوباره خوش بین شده است این روند ممکن است بارها و بارها ادامه داشته باشد ولی روند ان باید برای ما مهم باشد .

ببنید با خود همین امروز بنشینید و فکر کنید یا برای شما سیاست و دنیای سیاست تعیین کننده و تصمیم گیرنده است که در این صورت و به نظر با این ریسک ها و به قول برخی سایه تهدید و جنگ نباید در بازار باشید و یا نباید داستان های سیاسی تعیین کننده باشد پس به مسیر بازار ادامه میدهید و همه اتفاقات را به جان میخرید به نظر بین این دو مرز نمی شود حرکت کرد و خوش بینی و بد بینی های مقطعی داشت چرا که تصمیمات لحظه ای پرتفوی شما را دچار تنش میکند .

از مثال چند روز پیش یکی از دوستان که خوره بازی پلی استیشن و فیفا بود کمک میگیرم . او میگفت فرض کن با رفیق و رقیب همیشگی ات مشغول بازی هستی همزمان همسر شما در حال توضیح دادن رویداد ها و اتفاقات مهمانی منزل مادر خود و تشریفات و لذت بردن مهمان هاست .( در این وادی و بازی دوست ما بازی فیفا را به بازار سرمایه و صحبت های همسر را به جریانات و خبرهای سیاسی تشبیه میکرد).

میگفت نمیتوانی بازی را کنار بگذاری و فقط به حرف او گوش کنی چرا که برای شما خسته کننده و بعضا خدای نکرده بدون هیچ خاصیتی است ! و از سوی دیگر نمی شود فقط بازی کرد و صدای آن بزرگوار را نشنید !

بهترین کار این است که ۹۰% تمرکز خود را روی بازی بگذارید و ۱۰% از قدرت شنوایی و تجزیه تحلیل را به حرف های عیال بسپارید و متوجه باشید چه میگوید .

قطعا تمرکز ۱۰۰% روی بازی برای شما عواقب سختی دارد واگر از آن حرف زدن ها غافل شوید ممکن است ناگهان آن طور بشود که نباید بشود و قید بازی را هم باید بزنید ! به هر حال حفظ این دو کنار هم خوب است ولی ۹۰% تمرکز و تکنیک و فکر و تحلیل را باید برای بازی گذاشت نه دنیای سیاست …

البته بازهم تکرار میکنیم این فقط یک مثال بود … بالاخره باید ریسک قیمت طلا و سکه مهریه و جنگ احتمالی را هم در نظر گرفت ! این را نوشتیم که بگوییم تصمیم گیری در مورد تحولات سیاسی مرتبط با بازار بیشتر به شخص و فکر افراد مربوط است و باید در این زمینه استراتژی دقیقی داشت.

حرف آخر …

امروز سیستم معاملات ان لاین برخی افراد با مشکلاتی مواجه شده بود و نمیشد معامله انجام داد در روزهای قبل نیز سیستم سایت بورس با مشکلاتی همراه شده بود که البته اول و اخر بار نبوده و نیست به نظر همانطور که شما حق دارید این طور چکشی قانون میگذارید و محدود میکنید و شلاق میزنید به این سهامداران هم حق بدهید از کارمزدی که میدهند حداقل خدمات خوبی دریافت کنند این سیستم معاملات به نظر حداقل کاری است که باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد و مشکلاتش برطرف گردد نه به سرعت رنگ بندی تابلو ها و کنترل اعتباری ها ولی حداقل سرعتش کم و لاک پشتی هم نباشد…

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *