برد در نیمه اول تیر !

نیمه اول تیر تقریبا تمام شد .. تقریبا البته و به نظر بازار سرمایه در این نیمه با بازی هوشمند و درست کار را به سود خود به پایان برد تا بتواند وضعیت خوبی را برای خود ثبت کند . در این نیمه شاخص بورس حدود ۱۵ هزار واحد مثبت بود و کسی را نمیشد دید که ناراضی باشد و نسبتا از داغی تابستان ۹۸ راضی بود واقعا برای ۲ هفته ۱۵ هزار واحد انصاف بدهید عدد خوبی است و عملکرد خوبی را داشته . اما به نظر نیمه دوم تیر به اسانی و راحتی نیمه اول نیست .

بردو باختش را از حالا نمی شود ترسیم کرد ولی به نظر میرسد فاز بازار در نیمه دوم بسیار پر خبرتر و پر هیجان تر باشد به طوری که هر روز ان یک خبرخاص کدالی سیاسی و اقتصادی داریم به خصوص دو رویداد برگزاری مجامع و گزارش ۳ ماهه شرکت ها بسیار مهم است .

امروز بازار را در حالی پیش بردیم که…

فضای عرضه و ترس از اتفاقات اخر هفته ای مدت هاست همراه بازار است ولی واقعا جالب است که امروز و دیروز با علم به این شرایط خاص سیاسی و تحولات بازهم بازار را خوب میخریدند و بازهم پرچم برخی شرکت های بزرگ بالا بود این هفته را هم تمام کردیم فاز هفته بعد و در واقع نیمه دوم تیر در حالی آغاز میشود که ظرف این دو هفته موج مجامع و گرمی گزارش ها را خواهیم داشت.

گزارش های میاندوره ای بازار اهمیت فوق العاده ای برای بازار دارند و به نظر در تغییر مسیربازار و بسیاری از سهم ها موثر است روز قبل مثال چکاپا را زدیم کاری به قیمت نداریم همین حالا که می نوشتیم سدور هم مثلا گزارش داد با وجود رشد فروش افت سود را دارد ببنید این چیزی است که از روزهای قبل به عنوان سورپرایز برخی سهم ها یاد میکردیم … از همین رو نیمه دوم تیر را نیمه خاصی می بینیم …

ببنید یک مورد را شاید بارها و بارها عرض کردیم ولی چون نتیجه ای نمی بینیم مجبوریم تکرار کنیم . دیروز وصندوق گزارش داد و سهمی که همه بر ارزنده بودن آن تاکید دارند در حالی ۵۱۰ ریال سود سال مالی قبل و ۸۴۲ ریال سود سال ۹۸ را اعلام کرد که پیش بینی سود ۸۴۲ ریالی در دل ان بود و حالا بازار با یک پیش بینی سود واقعی و مثل قبل طرف است . رفتار بازار امروز روی وصندوق جالب بود .

توصیه به عزیزان در سازمان این است که ۲ هفته وصندوق را زیر نظر بگیرند

تغییر رفتار این سهم در بازار یک نمونه جالب از اثر گذاری پیش بینی سود می تواند باشد . ببنید تجربه وصندوق میتواند اتفاق مهمی برای بازار باشد وقطعا این را میرساند که باید قبول کرد انتشار بودجه شرکت ها کمک شایانی هم برای بازار و هم خود این شرکت هاست امیدواریم عزیزان در سازمان با این نمونه عملی کمی بیشتر فکر کنند و البته پیشنهاد ما این است ۵۰تا ۷۰ شرکت بزرگ بازار را ملزم کنید همزمان با ارایه گزارش ۳ماهه پیش بینی ۹۸ را هم قرار دهند باور کنید کار سختی نیست و قطعا به بازار کمک میکند و حتی برخی از نگرانی های عزیزان را نیز برطرف میسازد.

نکته دوم در مورد ماهیت فروش شرکت هاست…

و این را باید از حالا پذیرفت که شرایط تغییر کرده است ! با ترازوی ۶ ماهه اخیر نمی شود بازار را سنجید و وزن کرد … انچه مشخص است این موضوع است که به نظر موج تورمی کمی فروکش کرده و به زودی تقاضای تورمی هم کاهش خواهد یافت و مقدار فروش شرکت ها بسته به تقاضای واقعی مشخص می شد و این یعنی۶ ماهه دوم خاصی در انتظار بازار است قطعا باید سراغ شرکت ها و صنایعی رفت که مشکلی بابت فروش نداشته باشند و تداوم فروش بهترین و مهمترین مولفه برای تجزیه و تحلیل است فرقی هم نمیکند چه صنعتی باشد غذایی و یا خودرویی و یا هر صنعت دیگر هر شرکت و صنعتی که بتواند روند خوب فروش را حفظ کند .

درمورد این موضوع به نظر البته استراتژی هر فرد فرق میکند و نگاه هر کسی متفاوت است ولی سعی کنید سیب های گاز زده بازار را کمتر در چشم داشته باشید و بیشتر به دنبال کشف های جدید باشید .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *