برگشت در وقت اضافه !

امروز بازار در حالی کار را اغاز کرد که اول بازی بی رمق و بعد با کمک عوامل و شرایط مختلف و به لطف گل طلایی بازی بازار امروز را برد تا یک روز سبز را در کارنامه خود داشته باشد . امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که با مثبت امروز کمی از شدت ترس اتفاقاتی که در ذهن بازار بود کاسته شد ببنید بازار حق داشت از موج خبرهای سیاسی بترسد البته دیروز هم خدمت شما عرض شد که بازار به استراحت های بین راهی نیاز دارد و این مثبت امروز می توان پایان موقت موج اصلاحی بازار باشد .

هر چند هنوز روی حرف خود هستیم که همه بازار یکپارچه نمیتواند رشد کند و بازار به تحولات بنیادی قوی نیازد دارد صرفا با شایعه و حرف جریان سازی نمی شود.

قبل از هر چیز یک نکته در مورد عرضه های اولیه بیان شود

گویا همه کارهای نوری تمام شده و در نهایت سازمان بورس یک شرط برای این عرضه میگذارد که مطالبات شرکت نوری از جم و برخی افراد دیگر به شکل وثیقه نزد سازمان بورس گذاشته شود !!

نمیدانیم ولی بعد از عرضه های وب این سختگیری ها شدت گرفته است ولی به نظر نباید شرکت های بزرگی همانند نوری را با این بهانه از بازار دور کرد . یک رویه را یک بار میگوییم سعی میکنیم دیگر بیان نکنیم برخی دوستان از عرضه های اولیه می ترسند این را با جدیت میگوییم حتی در شرایط منفی بازار عرضه های اولیه به راحتی توسط افرادی که به تازگی کد بورسی گرفتند جذب می شود و البته باقی مسیر باید به عهده شرکت باشد ولی اتفاق خوبی است که این عرضه ها شدت بگیرد و حتی تبلیغ هم بشود که حضور افراد در بازار سرمایه شدت بگیرد .

حالا شاید مثال خوبی نباشد ولی عرضه های اولیه درست شبیه همان نخ اول سیگاری است که دست این بندگان خدا میدهیم ! دیگر از این دام نمیتوانند فرار کنند. البته بیشتر شوخی بود ولی این عرضه های اولیه می تواند پای این افراد را به بازار باز کرده و به نوعی انها را با بازار سرمایه اشنا نماید و قطعا در میان مدت اتفاق خوبی است که امیدواریم بورس سخت گیری های این چنینی را نداشته باشد . نمیدانیم چطور پذیرش برخی شرکت های کوچک چقدر راحت و اسان صورت میگیرد به این شرکت ها که میرسد کار سخت می شود .

یک نکته بسیار مهم در مورد بازار این است که

سریع گارد خود را تغییر ندهید سعی کنید روی استراتژی مشخصی حرکت کنید خیلی ها را دیدیم که ناگهان دیروز از بازار ناامید و امروز امیدوار بودند این اصلا درست نیست با استراتژی پیش بروید به نظر خرید سهم هایی که گزارش خرداد و در واقع ۳ ماهه فروش خوبی داشته و در مقابل قیمت انها نیز منطقی است می تواند جالب باشد وگرنه هنوز همان ترس دیروز از گزارش و افت بعد از گزارش شرکت ها هست .

نکته دیگر در مورد خبرهای سیاسی

چه بخواهیم و نخواهیم موج خبرهای سیاسی از هفته بعد قوی تر و بیشتر به دل بازار میزند و اگر قاعده بازی پلی استیشن و همسر را به یاد بیاورید باید قاعد تا ۱۰% ذهن را مشغول این خبرها کرد و ۹۰% به بازی بازار پرداخت ولی ممکن است این بار کمی فشار خبرها و فریا همسر روی بیشتر شود. البته انصافا اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم حرکت ایران در این وادی بسیار منطقی و مناسب است ولی ما تحلیل گر سیاسی نیستیم و به هر حال واکنش های مختلفی را در ۳ هفته پیش رو ممکن است ببنیم اگر در حال حاضر سهم میخرید خود را برای هر رویداد و خبری هم باید آماده کنید …

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *