خوب است بدانیم که….

۱) نیروی هوایی اسرائیل مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داد با این حال تعدادی غیر نظامی کشته شده اند! نیروهای یمنی هم به آشیانه هواپیماهای نظامی عربستان حمله کردند.

۲) حداد عادل گفته است برخی از هم حزبی هایش در انتخابات مجلس شرکت نکنند تا رای ها شکسته نشود! او گفته برای رضای خدا اینکار را کنید… انتخابات مجلس اسفند ماه برگزار می شود.

۳) مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید اگر آمریکا به مواضع ایران حمله کند، چیزی از اسرائیل باقی نمی ماند.

۴) زنگنه می گوید اینستکس با ۳-۴ میلیون یورو نتیجه ای ندارد. باید وجه حاصل از فروش نفت به آن واریز شود تا کارایی داشته باشد.

۵) در حالی که طالبان و آمریکا بر سر خروج آمریکا از افغانستان و عدم حمله به نیروهای آمریکایی توسط گروه های تندرو به توافقاتی رسیده اند، همین گروه چند بمب گذاری انجام داده است که بر روند مذاکرات اثر منفی داشته با این حال ترامپ می گوید اگر ما افغانستان را ترک کنیم، این کشور به دانشگاه تروریستی ایران تبدیل می شود.

۶) : صادرکنندگان نفت کاهش تولید را نه ماه دیگر تمدید کردند. نشست این جریان آغاز شده اما توافقات هم عملا حاصل شده است.

۷) جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید علی رغم آنکه ذخائر اورانیوم ایران از سطح مجاز عبور کرده اما بریتانیا به توافق پایبند است. نباید فراموش کرد هرکدام از ۳ کشور اروپایی حاضر در برجام اگر معتقد باشند برجام توسط ایران نقض شده، اتحادیه اروپا به صورت اتوماتیک تحریم ها را برعلیه ایران باید احیا کند. تندروترین آنها، بریتانیا است.

۸) یک مقام ایرانی می‌گوید اختلال‌هایی که در چند روز گذشته در سیستم جی‌پی‌اس (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) در ایران به وجود آمده عمدی است. او گفته می دانیم منشا آن کجاست اما با وجود اعلام، برای حل آن اقدامی نشده است.

۹) نیروهای مسلح شبه نظامی عراق به زودی در ارتش این کشور ادغام می شوند! مقامات عالی رتبه و فرماندهان شبه نظامیان ازین جریان حمایت کرده اند. عراق نگران جنگ داخلی است.

۱۰) قیمت سنگ آهن باز هم افزایش یافت و حدود ۵درصد دیگر رشد کرد. این جریان بهای تمام شده تولید فولاد در چین را به شدت بالا برده و در واقع چینی ها در نقطه سر به سر هستند. با وجود کند شدن رشد اقتصاد جهانی، اما رشد سنگ آهن، قیمت فولاد را حفظ کرده و حالا قیمت قراضه در ترکیه هم صعودی است.

۱۱) تحلیلگران می گویند در بازارهای جهانی قیمت کنسانتره ۲۳درصد شمش معامله می شود لذا معتقدند که حق طبیعی معدنکار ایرانی است که نرخ کنسانتره سنگ آهن را افزایش دهد. روزهای اخیر مدیرعامل چادرملو از تلاش ها برای رشد قیمت سنگ آهن در بازار داخلی ایران خبر داده بود.

۱۲) مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین باعث شده تا برخی تصور کنند نرخ بهره آمریکا با شدت یا سرعت قبلی کاهش نمی یابد. بر همین اساس قیمت اونس طلا افت محسوسی را به نمایش گذاشته اما تحلیلگران می گویند نرخ بهره در سال جاری ۳ مرتبه کاهش می یابد. امیدواریم که محقق شود!

۱۳) پتروشیمی شازند ۱۵۰۰ ريال سود تقسیم کرد و در مجمع پیشبینی سودی در سطح ۱۹۰۰ ريال برای سال جاری در نظر گرفته شده است. پتروشیمی شازند در مرداد ماه تعمیراتی هم انجام می دهد. ضمنا پتروشیمی شازند به سهامداران درصدی شسپا وارد شد.

۱۴) پتروشیمی نوری طبق اخبار غیر رسمی عرضه خواهد شد. بازار امیدوار است این سهم قبل از مجمع عرضه شود تا از Dps آن بهره ببرد. قاعدتا تاپیکو و هلدینگ فارس آنرا عرضه می کنند البته سهامدار اصلی فارس است.

۱۵) بررسی مقررات بازار پایه در دستور کار جلسات این هفته است. ببینیم قوانین نهایی مشخص می شود یا نه.

۱۶) شیر، ماست و پنیر در راستای بالا رفتن قیمت شیر خام افزایش نرخ گرفته اند.

۱۷) ۲۷ هزار تن کلینکر از قشم به مقصد مصر صادر شد.

۱۸) برخی آمارها از اقتصاد آمریکا منتشر شد که نسبت به ماه های قبل ضعیف است اما نه به اندازه پیشبینی های قبلی. به طور مثال عملکرد صنایع کارخانه ای ۵۰٫۶ است که از انتظارها بهتر است. چین هم می گوید این شرایط را پشت سر می گذارد و وضعیت اشتغال مناسب است. آنها گفته اند ۶درصد بیکاری در اقتصاد چین طبیعی است.

موفق باشید . ۱۱ تیر ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *