خشن و جذاب !

امروز بازار با وضعیت نسبتا پر عرضه و با شدت منفی کمی بالا آغاز کرد کمی خشن بود ولی جذاب به نظر می امد ! شاخص هم روند نزولی را در پیش گرفته بود ولی رفته رفته خرید ها در بازار شدت گرفت تا متوجه شویم پشت بازار خیلی هم خالی نیست دیروز هم عرض کردیم به ریزش بازار که برخی پیش بینی میکنند اعتقاد نداریم بازار طی یک مدت کوتاه ۱۲ هزار واحد رشد کرده و ۴ هزار واحد هم حالا استراحت کند جای دوری نمی رود .

دیروز برخی عزیزان سوال کرده بودند که منظور از احتمال ریزش و یا درجا زدن در مرداد و یا بعد گزارش های ۳ ماهه چیست و چه اتفاقاتی درانتظار بازار است .

ببنید در مورد بازار از امروز تا آخر تیر اتفاقات خاصی در جریان است که برگزاری مجامع و تقسیم سود یکی از انها ولی هفته اخر تیر یکی از شلوغ ترین و پر خبر ترین اتفاقات بازار رخ میدهد که هم مجامع را داریم و هم صورت های مالی ۳ ماهه را به نظر مجامع بسیاری از شرکت ها به بهترین شکل ممکن سپری می شود ولی ما میرسیم و خبرهای گزارش های۳ ماهه …

یک مثال برای شما بزنیم تا بیشتر در مورد نظری که داریم بحث کنیم

همین امروز گزارش ۶ ماهه چکاپا رسید سهمی که از نظر فروش عالی بوده در ۳ ماهه دوم بهتر عمل کرده است ولی زیر پوست این گزارش این را می بنیم که اگر سود غیرعملیاتی نبود حاشیه سود نزدیک به ۳% کم شده و سود کمتری محقق می شد. این درست همان چیزی است که ما در ذهن داریم بازار ناگهان با گزارش شرکت هایی مواجه می شود که شاید فروش انها نیز خوب باشد ولی اثر فزاینده تورمی کم کم خود را در صورت های مالی نشان داده و شاهد افت حاشیه سود و افت سود خالص شرکت هستیم و یا اصلا حتی ممکن است سود خالص نیز افزایشی باشد ولی تحقق سود با قیمت تابلو همخوانی ندارد .

این موضوع بزرگترین ترس و ریسک بازار در مقطع فعلی است که فضا جوری پیش برود که قیمت ها بعد از دیدنگزارش ها درجا بزنند و ان وقت برای حرکت جدید بازار باید قصه های جدیدی تعریف شود از تجدید ارزیابی گرفته تا خبرهای سیاسی و … و اگر نشود به نظر ان وقت بازار درجا زدن های ممتد را در پیش میگیرد تا خبرهای جدید تری به او برسد . بازهم تاکید میکنیم ریزش خاصی در انتظار بازار نیست ولی ممکن است همین درجا زدن ها زمان زیادی از بازار بگیرد هدف از نوشتن این موضوع این بود که باردیگر تاکید کنیم در انتخاب سهم و شرکت بسیار دقت کنید تا ناگهان اسیر این شوک و بی رمقی نشوید .

در بحث دوم …

این روزها گوشه و کنار بازار بحث دلار داغ است برخی حتی ریزش اخیرو بی رمقی بازار را به دلار نسبت میدهند و برخی دیگر پیش بینی میکنند دلار نیما به زودی سقوط میکند و این حرف ها ! نمیدانیم ولی ما با مفروضات ذهنی خود تحلیل میکنیم و به نظر نتیجه بخش باشد .

وقتی دلار نیما حوالی ۱۱۲۰۰ است به گفته خود رئیس کل ۱۵% بالاتر تقریبا نرخ ارز ازاد را می شود متصور بود و این یعنی کف دلار حوالی ۱۲۵۰۰ و ۱۲۶۰۰ است و بعید است دلار ازاد از این حدود کمتر شود از مختصات خبرهای سیاسی هم چنین برداشتی از کاهشی بودن بیشتر دلار برداشت نمی شود قطعا همه خوشحال می شوند که دلار کاهشی باشد ولی به نظر بهترین اتفاق همین ثبات در حوالی ۱۳ هزار تومان است که می تواند حفظ شود .

از همین رو از ناحیه دلار خیلی بازار را دچال چالش های عجیبی نمی بنیم ولی از ناحیه خبرهای سیاسی با توجه به این اتفاقات و تحولات چند روز اتی شاید کمی فضا خاص تر شود البته واقعا ایران تا به این جای کار حق داشته نفتش که تولیدش کم شده و حالا دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد به نظر حتی احتمال تند شدن فضا هست ولی طبق حرف های چند وقت قبل با تحولات سیاسی نباید تصمیم گرفت .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *