۱) روز گذشته ترامپ و رهبر کره شمالی در مرز دو کره با هم دیدار کردند. ضمن دیدار کیم جونگ اون، از ترامپ خواست تا به خاک کره شمالی قدم بگذارد. ترامپ در کنار رهبر کره شمالی وارد خاک کره شد و در آنجا ترامپ از آقای اون خواست تا به واشنگتن بیاید! رهبر کره شمالی هم پذیرفت … 

۲) رئیس جمهور فرانسه گفته حتی اگر ایران برجام را نقض کند، اروپا به تحریم روی نمی‌آورد. او می گوید اگر ایران سطح غنی سازی را افزایش دهد، اروپا فورا واکنش نشان نخواهد داد.

۳) رئیس کانون بانک های خصوصی ضمن اشاره به عملیات بازار باز می گوید ساز و کار تعیین نرخ سود در حال تغییر است. نگارنده: در واقع امارات هم یک نمونه ای از عملیات بازار باز را اجرا کرده که در آن نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات تابعی از نرخ سود بین بانکی است لذا این نظام شناور باعث شده تا کارایی بازار پول و تخصیص بهینه منابع به هدف نزدیک تر شود. شاید ایران هم وارد این فضا شود که به نفع تولید و صنعت بانکداری است.

۴) رکیش از بازار سرمایه توانست برنده مناقصه مربوط به ۳۰ هزار پایانه سوخت شود. کارفرما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و رکیش کارهای پشتیبانی و خدمات این پایانه ها را انجام خواهد داد.

۵) در مجلس جریانی ایجاد شده تا ۱۵ هزار میلیارد تومان وام با نرخ بهره پایین را به صنعت خودرو اختصاص دهند. مشکل اصلی خودروسازان هزینه مالی سنگین است و باید دید دولت تن به پرداخت وام ارزان قیمت می دهد یا نه.

۶) سیمان ایران که یک روز عمدتا به عراق صادر می شد حالا عمدتا راهی افغانستان می شود. کویت و بنگلادش هم مقاصد دیگر سیمان ایران هستند. نگارنده: نرخ کلینکر ایران ۲۰ دلار و سیمان ۳۰ دلار است اما قیمت ها در سطح افریقا ۶۰ دلار و در سایر نقاط حدود ۵۰ دلار در هر تن است. اغاز صادرات، رویداد خوبی است خصوصا اگر ارزآور باشد.

۷) ذوب آهن اصفهان در ماه گذشته رکورد صادرات را شکسته است. این شرکت به دنبال بهبود فرآیند تولید و کاهش مصرف مواد اولیه است.

۸) ایران اولتیماتوم خود را اندکی به تاخیر انداخته و در حالی که قرار بود آخر این هفته سطح غنی سازی را افزایش دهد، به دلایل غیر مشخصی آنرا یک هفته عقب انداخته است. با وجود اینکه چنین خبرهایی وجود دارد اما نرخ دلار بازار آزاد به زیر ۱۳ هزار تومان سقوط کرد!

۹) مدیرعامل چادرملو گفته به زودی جلسه ای بین تولیدکنندگان کنسانتره و گندله برگزار می شود تا نرخ این محصول افزایش یابد. در واقع قرار است فرمول به نفع تولید کننده بهبود یابد. نگارنده: همکنون فخوز، مبارکه و میدکو عملا تولید کننده سنگ آهن به صورت مستقیم و غیر مستقیم هستند. سایر فولاد ی های بورس همچون هرمز و ارفع که خریدار گندله هستند خود زیر مجموعه سنگ آهنی ها می باشند به بیانی سود کگل، کچاد، کنور و کگهر اندکی بهبود می یابد و هزینه برای ارفع، هرمز و کاوه اندکی رشد می کند اما برای سهامداران عمده دست آخر تغییری ایجاد نمی شود. ضمنا این فقط یک پیشنهاد است و هنوز به وزارت صمن هم نرفته و خیلی زود است که بازار به آن واکنش نشان دهد!

۱۰) همتی روزگذشته از اقدام اروپا جهت راه اندازی اینستکس حمایت کرد. در حالی که او پیشتر گفته بود خط اعتباری باید چند میلیارد دلار باشد و اروپا خط اعتباری زیر ۱ میلیارد دلار ایجاد کرد اما لحن نوشتار و سخنان همتی نوعی از رضایت را پیام می دهد. ایران گفته اگر اقدامات اروپا راضی کننده نباشد از برجام خارج می شود، به نظر می رسد به جز کانال های اعلام نرخ دلار، روزنامه کیهان و رادیو اسرائیل، بقیه تحلیلگران معتقدند که ایران باید در برجام بماند.

۱۱) طی یک ماه اخیر سهام شرکت های تولید کننده مس و طلا در سطح بازارهای جهانی رشد بسیار خوبی داشته است. امروز هم که بازارهای جهانی باز شد، قیمت مس تحت تاثیر توافقات اولیه چین و آمریکا مثبت شد ضمنا بازار آتی سهام آمریکا هم معاملات مثبتی دارد و البته اونس طلا منفی است.

۱۲) انتخاب رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا بسیار مهم است. برخی تحلیلگران می گویند اگر آقای ویدمان جای ماریو دراگی را بگیرد، یورو تقویت می شود، این مساله منجر به تضعیف شاخص دلار خواهد شد.

۱۳) اردوغان به بانک مرکزی ترکیه فشار می آورد که نرخ بهره را کاهش دهند این مساله می تواند منجر به تضعیف لیر در مقابل دلار شود. در ماه های اخیر لیر و ريال بسیار همبستگی داشته اند.

۱۴) طبق خبرهای رسیده روز گذشته دولت با قطعه سازان توافقی کرده تا رقم با اهمیتی اعتبار ارزی به آنها تخصیص دهد. گویا ۲۰۰ هزار خودرو در انبارها به دلیل نبود قطعات، به انتهای خط تولید نرسیده، دولت از قطعه سازها قول گرفته که پس از پرداخت وجه ضمن ۴۰ روز تمام این ۲۰۰ هزار خودرو که در انبار سایپا و ایران خودرو است، آماده تحویل شوند!

موفق باشید. ۱۰ تیر ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *