در سال ۲۰۱۴ میلادی بازار کامودیتی ها شدیدا تحت فشار بود اما تحلیلگران معتقد بودند که در سال ۲۰۱۶ شرایط به کلی تغییر می کند و رشد کامودیتی ها را شاهد خواهیم بود، همین هم شد! لذا فولاد مبارکه ۱۱۰ تومانی و پتروشیمی زاگرس ۸۰۰ تومانی پس از یک دوره افت و ریزش عمیق استارت حرکت های صعودی را آغاز کردند و شد آنچه شد …

وقتی شاخص در سطح ۱۱۰ هزار واحد بود تقریبا سهام شرکت ها متناسب با شد بازار جهانی حرکت کرده بود اما آغاز تنش های سیاسی از یک طرف و عدم رشد نرخ ارز طی سنوات ۹۲ الی ۹۶ باعث شد تا فنر نرخ ارز آزاد شده و افزایش با اهمیتی در آن دیده شود که یک رالی جدید در کلیت بازارها ایجاد کرد.

در هر حال بازار سهام از سال ۹۵ تا ۹۸ علی رغم تمام اتفاقات منفی سیاسی به واسطه رشد بازار جهانی و دلار افزایش یافته و چه روزها گذشت و سراسر بازار صف خرید بود. حال اگر بازار متعادل می شود، فریاد وامصبتا سر ندهیم که بازار غیر نرمال است، غیر شفاف است، همین هیجان ها خودش فرار سرمایه ایجاد می کند!

اگر استدلال تحلیلی داریم که به فلان دلایل بازار ارزنده است و باید مسیر صعودی ادامه یابد، همان استدلال ها را بگوییم! بازار هرچند در کوتاه مدت تحت تاثیر هیجان باشد اما در میان مدت منطقی عمل می کند و گوش شنوا دارد لذا ازین حیث بهتر است بازار را با توجه به نرخ های جهانی، نرخ ارز، شرایط بازارهای رقیب و ریسک های سیاسی بسنجیم، اگر منفی شده و ارزنده است، بسم الله، بخریم … اگر هم با هر منطقی لازم است صبوری در معاملات به خرج بدهیم، همین کار را بکنیم!

مخلص کلام اینکه یکی از طبیعی ترین اتفاقات هر بازاری، مثبت و منفی شدن هایش است! مثل هر آدمی که سرما می خورد، تب می کند اما قرار نیست با یک عطسه کارش تمام شود که! لذا به تابلوی معاملات و سایت TSE چشم ندوزید، تحلیل کنید، ارزنده بود بخرید، نبود، صبوری کنید تا ارزنده شود. به استراتژی خودتان پایبند باشید.

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *