چراغ نیم سوز !

بازار امروز کار خود را در نیمه دوم تیر در حالی آغاز کرد که واقعا نشان میدهد نیمه دوم تیر روزهای سختی را دارد و هر چه نیمه اول زده و برده و خورده در نیمه دوم باید دفاع کند تا این چراغ نیم سوز حداقل چشمکی بزند و روشن بماند !

امروز گوشه گوشه این بازار پر بود از اخبار منفی و این چشمان بازار و گوش های سهامداران بود که نمیخواست خبرهای اندک مثبت را حتی بشنود و باعث شده بود تا جو بدبینی خاصی در بازار جاکم شود . ببنید این که دلایل منفی بازار چه بوده و چرا این طرز تفکر ناگهان حاکم شده را ابتدا بحث میکنیم و بعد سراغ روزهای اتی میرویم .

بسیاری معتقد بودند که دلیل منفی شدن بازار سرریز شدن خبرهای منفی و ریسک های منفی سیاسی است .

ببنید خبرهای سیاسی وجود داشت ولی انگار بازار تا به امروز تحمل میکرد و از امروز تاب و تحمل او کم شده و با خبر نفت کش و آژانس و ۱۶ تیر و خلاصه سلسله اخبار منفی پس زده و فعلا در پی فروش سهم است . در این که ریسک سیاسی بازار رو به افزایش بوده و این موضوع از بعد از سفر نخست وزیر ژاپن روز به روز بیشتر شده شکی نیست ولی همین هفته قبل بود که نوشتیم اگر از ریسک های سیاسی وحشت دارید بهتر است برای مدت طولانی که این ریسک ها فروکش کند از بازار دور باشید این طور نباید باشد که یک روز این ریسک ها شما را به فروش ترغیب میکند و فردا فراموش میکنید و میخرید … رفتار با ثبات در تصمیم گیری های خود داشته باشید .

اگر هم کسی در حال حاضر به شما شماتت میکند که ای بابا نباید با این خبرها فروخت به نظر کار اشتباهی است سرنوشت و اختیار سرمایه هر کسی در ید اختیار خود است ولی امیدواریم این طور نباشد که تا کمی گرد و خاک تحولات سیاسی فروکش کرد در صفوف خرید حاضر شوید…

بله درست است ریسک بازار در حوزه سیاسی افزایش یافته است و نمی شود از این موضوع گذر کرد و از دید ما بحث ابهامات ۱۶ تیر و تصمیمات طرفین یکی از مهم ترین انهاست اما نمی شود یکجانبه و فقط به واسطه تحولات سیاسی در بازار تصمیم گرفت . اگر به خاطر داشته باشید چند روز پیش از ریسک های داخل بازار صحبت کردیم و از این که ناگهان با ارائه صورت های مالی جا نخورید و روز چهارشنبه نیز به بحث بسیار مهمی اشاره کردیم که تداوم رونق فروش و بحث های تورمی بود .

دوست داریم یک باردیگر این موارد را با هم مرور کنیم و از این زاویه به بازار بپردازیم

شاید در کوتاه مدت مهم ترین عاملی که بازار از آن تاثیر میگیرد گزارش های۳ ماهه باشد و بتواند مسیر بازار را مشخص کند دقت کنید گزارش های ۳ ماهه فعلی دیگر آن مختصات خاص ۳ ماهه چهارم سال قبل را ندارد و نرخ ها تا حدودی تثبیت شده بهای تمام شده ها واقعی تر است و فضا در کل شفاف تر خواهد بود.

گزارش شرکت ها منتشر می شود و احتمالا نمادها چند دسته می شوند یا گزارش ها با قیمت ها همخوانی خوبی داشته و نشان میدهد قیمت ها منطقی و مناسب و حد پایین هستند و اثر مثبت ان در قیمت بروز کرده و سهم را حرکت در می اورد . یا گزارش مثبت است ولی نه انطور که بازار فکرش را میکرد و به سهم قیمت و پی به ای داده بود و از همین رو کمی با گذر زمان و کمی با اصلاح قیمت این موضوع را تصحیح میکند و یا گزارش ها چنگی به دل نمی زند و مثبت نیست که احتمال اصلاح قیمت نیز بالاست .

باید به شدت از نماد های دسته دوم و سوم پرهیز کرد

به نظر و برخلاف نظر بسیاری از عزیزان عمده گزارش ها نیز در دو دسته دوم وسوم هستند و بازار از این نظر کار سختی دارد . البته باز جریان پول و یک خبر از تجدید ارزیابی یا هر چیزی می تواند بازی را تغییر دهد ولی به هر حال این سورپرایز شدن از گزارش ها را احتمالا در این روزها و هفته ها بیشتر خواهیم دید.

در مورد فروش شرکت ها دیروز آمار نرخ تورم هم رسید که کمی به داد ما میرسد و ما را کمک میکند دقت کنید در خبرها داشتیم شاخص ها در نمودار تورم نقطه به نقطه به روایت مرکز آمار می گویند تورم در خردادماه بالاخره وارد روند کاهشی خود شده است و باید منتظر ثبات قیمت ها در جامعه بود. این را باید از حالا پذیرفت که شرایط تغییر کرده است !

با ترازوی ۶ ماهه اخیر نمی شود بازار را سنجید و وزن کرد …

آنچه مشخص است این موضوع است که به نظر موج تورمی کمی فروکش کرده و به زودی تقاضای تورمی هم کاهش خواهد یافت و مقدار فروش شرکت ها بسته به تقاضای واقعی مشخص می شد و این یعنی۶ ماهه دوم خاصی در انتظار بازار است قطعا باید سراغ شرکت ها و صنایعی رفت که مشکلی بابت فروش نداشته باشند و تداوم فروش بهترین و مهمترین مولفه برای تجزیه و تحلیل است فرقی هم نمیکند چه صنعتی باشد غذایی و یا خودرویی و یا هر صنعت دیگر هر شرکت و صنعتی که بتواند روند خوب فروش را حفظ کند .

از همین حالا سراغ هر سهمی نروید چک لیست های خرید سهم را به روز کنید شاید تجدید ارزیابی یکی از انها باشد عیبی ندارد ولی در کنار ان شراغ شرکتی بروید که از نظر سود اوری تداوم فروش و … بتواند چک لیست های اولیه را پاس کند

به هر حال نیمه دوم به آسانی نیمه اول نیست که ۱۲ هزار واحد را بزنی و بروی و کسی با تو کاری نداشته باشد همین ابتدای ثانیه های آغاز نیمه دوم ۱ گل اساسی خوردیم که جبران کردن ان برای فردا سخت تر است ! در نهایت معتقدیم بازار از تحولات سیاسی نمی سوزد ولی تب میکند اما تحولات داخلی بازار می تواند حسابی او را بسوزاند …

این تنش های سیاسی زودگذر خواهد بود ولی بیشتر ذهن خود را معطوف تحولات بازار و شرایط خاص بازار نمایید .

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *