۱) ارتش اسپانیا در جبل الطارق ( تحت فرمان انگلیس ) به درخواست آمریکا!

کشتی متعلق به پاناما که نفت ایران را به سوریه حمل می کرده، توقیف کرد. دادگاهی در جبل الطارق برای بررسی بیشتر این کشتی را ۱۴ روز دیگر متوقف کرد، روسیه شدیدا معترض است. فرمانده سپاه گفته، کشتی را آزاد نکنید، یک کشتی بریتانیا را توقیف می کنیم. مهم اینجاست که بریتانیا می خواهد از این موضوع بر علیه ایران در اتحادیه اروپا بهره ببرد. انتقال نفت به سوریه توسط اتحادیه تحریم شده و حالا ایران تحریم های اتحادیه را نقض کرده است.

۲) ترکیه طی این هفته سامانه S400 را از روسیه دریافت می کند که به شدت مورد اعتراض آمریکا است. این در حالی است که ترکیه می گوید حاضر است به همراه ژاپن، بین ایران و آمریکا میانجیگری کند.

۳) روز یکشنبه مهلت ۶۰ روزه ایران به اتحادیه اروپا به پایان می رسد.

در تریبون های نماز جمعه گفته شد که ایران غنی سازی را به هر میزان که بخواهد از روز یکشنبه افزایش می دهد. حسن روحانی هم این ادعا را تکرار کرد و منجر به واکنش ترامپ شد. او گفت ايران منجر به يك وضعيت هشدارآميزى شده است. در تهديد كردنها مراقب باش ايران! اين تهديدها ميتوانند به خودت لطمه بزنند جورى كه تاكنون هيچكس اينگونه لطمه نخورده ! در طرف دیگر ولایتی هم گفت ایران سطح غنی سازی را مثلا به ۵درصد افزایش می دهد که مورد نیاز راکتورهای داخلی است. بر همین اساس امریکا تقاضای جلسه کرده، نشست ویژه شورای حکام آژانس درباره ایران ۱۰ جولای به تقاضای آمریکا برگزار می شود! روسیه ابراز شگفتی کرده است!!

۴) وزیر مشاور امور خارجی آلمان در خصوص اینستکس می گوید مطالبات ایران واقع‌بینانه نیست. بریتانیا هم تلاش می کند تا از افزایش سطح غنی سازی ایران استفاده کرده و مکانیزم ماشه را فعال کند تا فرانسه نتواند کاری به نفع ایران انجام دهد.

۵) نرخ های جدید سیمان ابلاغ شد.

سیمان تیپ ۲ و ۵ حدودا ۱۸۵ هزار تومان هستند. سیمان سفید هم افزایش نرخ گرفت اما فعالان بازار باور ندارند که سیمانی ها بتوانند با چنین نرخی محصول بفروشند. اگر واقعا سیمانی ها این نرخ ها را اجرا کنند فضای ذهنی بازار روی آنها بهتر می شود.

۶) چین و آمریکا هفته آینده در پکن مذاکرات را از سر می‌گیرند. ترامپ می گوید چین زیر توافق زده اما مشاوران ترامپ می گویند وضع عالی پیش می رود و به سمت توافق پیش می رویم. آن ها م گویند وضعیت فعلی جنگ تجاری نیست. چین می گوید تعرفه های جدید را حذف کنید تا به نتیجه برسیم.

۷) مقررات جدید بازار پایه گویا آماده است. تمام روزهای معاملاتی، نماد مورد معامله است اما دامنه نوسان آن محدودیت های بیشتری دارد.

۸) آمار اشتغال آمریکا بسیار خوب بود و فراتر از انتظارها ظاهر شد. همین عاملی بود تا انتظار برای کاهش نرخ بهره به میزان ۲ مرتبه به ۱ مرتبه کاهش یابد و نرخ بهره اوراق بلند مدت رشد کند چون اندکی از انتظار برای رکود دور شدند. در این فضا شاخص دلار هم تقویت شد. هفته آینده در خصوص نرخ بهره تصمیم گیری می شود البته انتظار این است که ۲۵صدم درصد کاهش در نرخ بهره فدرال رزرو صورت گیرد. ضمنا ترامپ می گوید قصد ندارد پاول را برکنار کند.

۹) اهالی بورس کالا می گویند حجم معاملات این بازار نسبت به گذشته کاهش معناداری را تجربه کرده و خبری از رقابت در بازار نیست.

۱۰) در بازار جهانی قیمت پلی پروپیلن حدود ۱۰۴۰ دلار است ضمنا تولیدکنندگان ABS به زیان رسیده اند و این می تواند منجر به رشد قیمت این محصول شود.

۱۱) جرمى هانت كانديد دوم نخست وزيرى بريتانيا و شدیدا بر علیه حزب کارگر. او می گوید اگر من نخست وزیر شدم، باید نمايندگان پارلمان تعطیلان تابستانه خود را لغو کنند چون شاید بدون توافق برگزیت را اجرا کنم! این مساله مورد حمایت آمریکا و شدیدا بر خلاف نظر سایر اروپایی ها است! هانت شدیدا علاقه مند به ترامپ است و علیه ایران مواضع تندی دارد.

موفق باشید . ۱۵ تیر ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *