زندگی شیرین می شود ؟!

امروز یکشنبه بازار درحالی کارخود را آغاز کرد که از انچه فکرش را میکرد بهتر بود و در دو جبهه ای که در لحظات خاص و حساسی در آن قرار گرفته بود تا حدودی پیروز و موفق بیرون امد . ببنید جبهه اول را ابتدا با مسایل بنیادی آغاز میکینم وبعد سراغ عامل دوم که بحث های سیاسی است میرویم .

در اتفاق اول از دیروز موج چند گزارش مثبت راهی کدال شد:

از شپنا پارس فارس دفارا مبین و … و بازار فاز خوبی را از این گزارش ها گرفت که در ادامه نیز گزارش های خوبی می تواند به بازار برسد و فضا را کمی تغییر دهد البته فاز سیاسی هم امروز موج خوبی را سوار شده بود درست برخلاف انچه بقیه فکر میکردند . انصافا فضای بازار دیروز و جو فکری برخی معامله گران بیش از اندازه سیاسی بود ولی به هر حال بازار نشان میدهد در یک بستر آرام و اهسته که خبرهای سیاسی همچون امواج پرتلاطم در بازار حاضر نباشند می شود روی موج گزارش ها سوار شد و اتفاقات خوبی را دید.

هنوز هم روی حرف خود هستیم به سمت سهم هایی بروید که بازار این نوع گزارش را در قیمت سهم لحاظ نکرده باشد مشکل بازار به نظر تحولات سیاسی نیست اتفاقات داخلی بازار را باید دنبال کرد در ۲ هفته پیش رو شرایط جالبی را در این شرکت ها داریم . ولی در مجموع معتقدیم که با توجه به گزارش های ماهانه خرداد وضعیت خوبی را در گزارش های ۳ ماهه داریم و بازار نگرانی آنچنانی که برخی دیروز بابت آن از ترس تب کرده بودند را ندارد !

اما اتفاق و عامل دوم آن چیزی است که این روزها بازار و فعالان از آن نگران بودند و حالا به نظر تحولات جدیدی در حال شکل گیری است.

قبل از هر چیز ایران امروز آغاز گام دوم را رقم زد ولی این گام بسیار ملایم برداشته شد که ناشی از تماس تلفنی دیشب ماکرون با روحانی بود . دیشب این دو بیش از ۱ ساعت تلفنی صحبت کرده اند (به قول یکی از دوستان آدم با دوست دخترش هم ۱ ساعت صحبت نمیکند مگر موضوع مهمی باشد ! )

به هر حال نشان میدهد گفتگوی دیشب بسیار حساس و جدی بوده و در اولین گام شاهد کمی نرم تر شدن موضع ایران بودیم . اتفاق بسیار مهم بعد این بود که از دل این اتش تغییر و تحولات یک بچه سیمرغ مذاکره بیرون امده است که به این شکل است که در قالب جلسات ایران و ۱+۴ امریکا میتواند در صورت برداشته شدن تحریم های نفتی و بانکی حضور داشته باشد .و برای نهایی شدن این موضوع نیز قرار است مکرون با ترامپ صحبت کند که با توجه به صحبت های عراقچی ۹ روز حساس را داریم به نظر حالا پیشنهاد مشخص روی میزاست و باید دید در این ۹ روز مذاکرات طرف اروپایی با امریکا چطور پیش می رود …

احتمالا طی روز های آتی باید شاهد دیدار و یا تماس تلفنی مکرون با ترامپ باشیم .رفت و آمد ها نیز انجام می شود و این مدلی است که فعلا ایران و طرف های اروپایی پذیرفته اند.

ببنید احتمالا طی روزهای آتی خبرها و شایعات و حرف و حدیث زیاد می شود درست شبیه لحظات قبل از امدن نخست وزیر ژاپن بازهم معتقدیم خیلی خوش بین نباشیم و برنامه خرید و فروش را در جهت تحولات سیاسی نچینیم و بیشتر حول محور تحولات اقتصادی و بازار و کدال پیش برویم. ولی دقت کنید حکایت بازار با این پیشنهاد ها می شود حکایت همان ماست و دریا که اگر این دور مذاکرات و رفع برخی تحریم ها انجام بشود چه دوغی می شود !!

ولی بازهم میگوییم خوش بینی مفرط نداشته و همچنان ان نظریه پلی استیشن و همسر را در ذهن خود داشته باشید ۱۰% تحولات سیاسی و ۹۰% بازی بازار باید مبنا قرار گیرد …

اما دیروز بسیاری از عزیزان در بازار درمورد فروش سهام و بحث های حباب قیمتی و این موارد سوال کرده بودند که سعی میکنیم در حد توان پاسخگو باشیم . قبل از هر چیز هر کسی در بیان نظرات خود آزاد است و بازار نباید نسبت به نظر هر کسی حالت تمسخر و هجومی بگیرد اصلا این تفاوت دیدگاه هاست که نوسانات را در بازار به وجود می آورد .

در مورد حباب و شرایط قیمتی باید عرض کرد به هیچ وجه نمی شود کل بازار را در شرایط فعلی به این موضوع حتی نزدیک دانست ولی شاید باشند در بین شرکت های کوچک که البته کم هم نیستند شرکت هایی که قیمت با شرایط بنیادی بازار همخوانی ندارد ولی عمومیت و به خصوص شرکت های بزرگ بازار هنوز با این واژه فاصله بسیاری دارند . برای به کار بردن این واژه چند ابزار از جمله پی به ای بازار ، پی به ای خود شرکت چشم انداز سودآوری و …

را باید مد نظر داشت که فعلا چنین برداشتی نمی شود ولی کاملا آماده باشید که گزارش های ۳ماهه می تواند فرصت خوبی برای کم کردن ریسک و حرکت بر مدار منطق به جای هیجان باشد . بهتر است به حواشی بازار و این موارد خیلی توجه نکنید نمی شود با یک تحول سیاسی بازار را سرازیری و دوباره سربالایی دید بهتر است این مورد را بارها و بارها با خود تکرار کنیم که بازار را با تحولات سیاسی نگاه کنیم اما قضاوت نکنیم …

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *