خوب_است_بدانیم_که

۱) ایمیل های لو رفته از سفیر بریتانیا برای وی دردسرساز شد. وی در این ایمیل ها توهین های متعددی به ترامپ کرده و می گوید استراتژی امریکا در مقابل ایران به دلیل سردرگمی مشخص نیست. وی می گوید ترامپ دروغ گفته که قرار بوده واکنشی نسبت به پهباد ساقط شده توسط ایران نشان دهد و تهدیدهای او بلوف است. ترامپ ابتدا واکنش نرمی نشان داد اما پس ازان گفت دیگر با این سفیر کار نخواهد کرد. بریتانیا گفته حرف های سفیر بر رابطه ۲ کشور اثر ندارد و مهم نیست.

۲) سه عضو اصلی اتحادیه اروپا ۲۴ تیرماه با هم دیدار می کنند. این تاریخی است که قبلا مکرون به روحانی گفته بود. حالا قرار است که اعضا با هم در خصوص واکنش نسبت به تخطی ایران از برجام یک رفتار واحد و هماهنگ داشته باشند. مکرون که قرار بود شخصا به تهران بیاید حالا فرستاده ی سیاسی خود را که حامل پیامی از سوی وی است به تهران می فرستد. ترامپ و مکرون هم در همین زمینه با هم صحبت کرده اند. عموم تحلیلگران می گویند پیام فرستاده مکرون به ایران مبنی بر این است که با تخطی از برجام، امتیاز سیاسی و اقتصادی نخواهید گرفت. گوترش هم می گوید این رفتار ایران نفعی برای مردمش نخواهد داشت! حالا، جهانگیری می گوید اروپا ماه ها فرصت داشت که مذاکره کند و شرایط را بهبود بخشد و آمدن فرستاده در دقیقه ۹۰ توسط فرانسه بعید است که اثر خاصی داشته باشد.

۳) نفتکش های بریتانیا از بیم آنکه توقیف شوند، سمت تنگه هرمز نمی آیند. ارتش ایران گفته، کار بریتانیا را بی پاسخ نمی گذارد. عربستان هم دور برداشته و تانکرهای یمنی را توقیف کرده است!

۴) ظریف به موگیرینی نامه ای نوشته و در خصوص ابعاد گام دوم ایران نکاتی مطرح کرده است. ایران قصد دارد گام سوم را ۶۰ روز دیگر بردارد که بر اساس آن سطح غنی سازی به ۲۰درصد می رسد. ایران می داند که باید در مذاکرات آتی آنقدر تندروی کند تا در قبال عدم تندروی امتیاز بگیرد لذا تمام سیاست مداران جمهوری اسلامی موافق افزایش سطح غنی سازی و عدم مذاکره در این مقطع هستند.

۵) اخابر و برخی خودروسازان قصد دارد املاک مازاد خود را به فروش برسانند. این امیدواری وجود دارد که شرایط برای آنها بهبود یابد.

۶) حریل استارت تجدید ارزیابی را زد. اولین نمادی که مشمول ماده ۱۴۱ نیست و به دنبال تجدید ارزیابی است! این در حالی است که پیشتر سهامدار عمده در نامه شفاف سازی به بی ارزش بودن شرکت خود اشاره کرده بود در حالی که همکنون ۱۰۰درصد افزایش از تجدید می دهد!

۷) سهام پتروشیمی نوری توسط وصندوق، فارس و تاپیکو عرضه می شود. این عرضه ۲۱ريال برای صندوق، ۷۶ ريال برای فارس و ۱۸ ريال برای تاپیکو ( به نقل از بتاسهم) سود ایجاد می کند.

۸) در خصوص پتروشیمی نوری تحلیلگران بنیادی چه در بحث eps و چه در بحث ارزشگذاری، این شرکت را ارزنده نمی دانند. آنها می گویند این تولید کننده اروماتیک که از میعانات گازی استفاده می برد، با شرکت های دیگر پتروشیمی متفاوت بوده و آنرا چندان جذاب نمی دانند. آنها نسبت به قیمت عرضه اولیه اعتراض دارند. این عرضه حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی لازم دارد و هر کد بین ۲ تا ۳ میلیون تومان توان خرید خواهد داشت.

۹) ذوب آهن اصفهان با خبرهای مثبت همراه شده است. این شرکت قصد دارد املاک مازاد خود را به فروش برساند. این اماکن عبارتند از: اماکن فولادشهر، مجموعه بلوار شفق، شهرک واحد، بخشی از پلاک ۶۵۸ و ساختمان شرکت تعاونی به مجموع ۲ میلیون و‌ ۴۲۰ هزار مترمربع. برخی طرح های ذوب آهن: خرید معدن سنگ‌آهن، راه‌اندازی پروژه PCI و مجوز عرضه ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تنی سنگ‌آهن.

۱۰) اتحادیه اروپا نگران است که در برگزیت بدون توافق، شرایط مرزداری ایرلند رعایت نشود و بین دو کشور مناقشه نظامی ایجاد گردد. نخست وزیر احتمالی بریتانیا به دنبال خروج بدون توافق است.

۱۱) پلي اتيلن سنگين گريد پايپ پتروشيمي جم در مرزهاي سرخس براي حمل به تاجيكستان با قيمت ١٠٠٠ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفته است.

۱۲) افزایش موجودی انبارها منجر به کاهش قیمت مس جهانی شده است. برخی تحلیل ها نشان می دهد که اعتصاب کارگری در خصوص معادن بزرگ مس بسیار زودتر از انتظار به پایان رسیده و برخی واحدها به تولید رسیده اند لذا حجم عرضه بالاتر از انتظار رفته و به قیمت مس فشار وارد کرده است.

موفق باشید. ۱۸ تیر ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *