۱) جبل الطارق چهار خدمه نفتکش ایرانی را آزاد کرد جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا هم گفت علت توقیف نفتکش، ایرانی بودن آن نیست بلکه مقصد آن بوده است که اگر تضمین شود به سوریه نمی رود، رفع توقیف خواهد شد. ظریف هم در این گفتگوی تلفنی گفت که ایران خواستار افزایش تنش نبوده و قصد حل مساله را دارد.

۲) فرشته پزشک، کارشناس روابط بین الملل معتقد است تعدد بازیگران و ذی نفعان در روابط آمریکا و ایران باعث شده تا تلاش ها برای میانجیگری به شدت افزایش یابد. در روزهای گذشته ژاپن و فرانسه تلاش گسترده ای جهت میانجیگری انجام دادند، حالا برخی منابع از تلاش روسیه برای رفع تنش ها سخن گفته اند.

۳) در کنگره مجددا تلاش هایی برای قطع حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن به وجود آمده است. امارات هم آهسته خود را از جنگ یمن کنار می کشد. فرستاده اماراتی ها در خصوص امنیت خلیج فارس و خروج این کشور از یمن با ایران گفتگو کرده است. برخی منابع خبری می گویند امارات از مذاکره با ایران توسط آمریکا استقبال کرده و گفته باید نظارت بر موشک های بالستیک بخشی از هر توافق احتمالی باشد.

۴) وزیر خارجه ایران برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی – اجتماعی ملل متحد به نیویورک رفته است. وی پس ازان به ونزوئلا هم سفر می کند، هدف ازین سفر شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد است.

۵) نوبخت خبرداده که اصلاح ساختار بودجه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ۳ قوه به نتیجه رسیده است. پیشتر در متن هایی عرض کردم که دولت قصد دارد معافیت های مالیاتی را حذف یا کاهش دهد. محاسبات نشان می دهد این مساله ۵درصد سود عموم شرکت های بورسی را کاهش می دهد البته محتمل است که برای سال مالی ۹۹ اجرایی شود.

۶) فدریکا موگرینی به عراق سفر کرده و در جریان این سفر از پیشنهاد عراق مبنی بر برگزاری یک کنفرانس منطقه‌ای با محوریت رابطه آمریکا و ایران حمایت کرده است.

۷) نیروگاه‌های کوچک و بزرگ مقیاس که برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهند مکلف شده‌اند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی مبلغ پنج تومان با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کنند.

۸) بانک مرکزی می گوید بانک ها با نرخ ۷۵۰۰ تومان دلار خود را تسعیر کنند و سود حاصل ازان را در حسابی به عنوان سایر ذخائر ثبت نموده و از محل آن افزایش سرمایه دهند. بر این اساس به نظر می رسد بانک ملت و پاسارگاد که پس از تسعیر ارز سود انباشته با اهمیتی یافته اند، افزایش سرمایه های سنگینی بدهند.

۹) از سال ۲۰۲۰ نفت کوره با سولفور بالای نیم درصد نباید توسط کشتی ها استفاده شود. متانکس می گوید از آن سال ممکن است که تقاضا به سمت سوخت های پایه متانولی بچرخد! اگر اینطور باشد، متانول در ۲۰۲۰ پرواز می کند.

۱۰) نرخ سوخت پتروشیمی ها در سال ۹۷ از ۱۳۲ تومان به ۲۶۰ تومان افزایش یافته بود اما قانون آن به تازگی ابلاغ شده که در خبرها آمده لذا مساله جدیدی نیست.

۱۱) معاون صنایع وزارت صنعت گفته خودروهای ناقص در پارکینگ خودسازها که به ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده بود تا ۵ هفته دیگر با تامین قطعات، به دست مصرف کننده می رسد.

۱۲) سایپا و سرمایه گذاری امید در نظر دارند برخی زیر مجموعه های خود را به فروش برسانند. سایپا سهام شركت خدمات مسافرتي هوايي ايران و شركت فولاد كار سيستم اسفراين را می فروشد. وامید هم از وسپه خارج می شود.

۱۳) آمریکا به زودی ترکیه را به دلیل خرید سامانه s400 از روسیه تحریم خواهد کرد. قاعدتا این تحریم ها مالی نیست اما فضا را به ضرر حزب اردوغان تغییر می دهد.

موفق باشید . ۲۳ تیر ۱۳۹۸

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *