نور بالا در ۲۵۰ هزار !

امروز بازار شاهد چند اتفاق مهم بود شاخص از ۲۵۰ هزار واحد گذشت ، بیش از ۵۶۲ هزار نفر در عرضه های اولیه مشارکت داشتند وپول خوبی به بازار آمد این همه خبرهای خوب در این بی خبری و خبرهای تلخ واقعا باید مورد توجه مدیران و عزیزان باشد ای کاش به اندازه یک صعود تیم والیبال در صدر خبرها بودیم !

البته خیلی هم در صدر بودن خوب نیست همین حالا که می نویسیم دولت لطف کرده و نرخ سوخت را افزایش داده است البته خیلی تاثیری ندارد ولی تا بخواهیم به بچه های بورس بگوییم اثرات آن تا حدودی دیده شده و نرخ دلار نیما هم طی این مدت ۵۰% رشد کرده …  او کار خود را میکند…

و اما سراغ بازار پر خبرامروز برویم …

قبل از هر چیز نکته ای در مورد بحث های این چند روز بازار عرض کنیم ببنید برخی عزیزان در این مدت با توجه به حضور پرشور مردم در کارگزاری ها این طور نوشتند که بله هجوم مردم را داریم و خلاصه این یعنی بازار اخر های کار است و هزار یک مثال می اوردند از پسرک واکسی تا داوود سیاه ساقی جردن همه خلاصه دارند سهم میخرند و این خطرناک است ! . ببنید در این که بازار کمی ریسک دارد به خصوص در سهم های کوچک شک نکنید…

اصلا به این که ممکن است بازار بریزد هم فکر کنید ولی به نظر پیوند دادن این حضور مردم با ریزش بازار یک مقداری بحث گودرز و شقایق است!

شما که آمار پسر واکسی و ولده مش ماشالله و خلاصه همه را دارید ای کاش کمی پرس و جو میکردید که این بندگان خدا که این طور در کارگزاری ها صفوف به هم فشرده ایجاد کردند برای خرید سهم های سیگنالی نیامدند ! اینها امدند فقط عرضه اولیه را بگیرند و بروند !خلاص…

البته که ما بعدا با آنها کار داریم ولی در مقطع فعلی این که بخواهیم برداشت کنیم پول از سمت این افراد به سمت بازار سرازیر شده خیر این طور نیست پول از سمت این افراد به سمت عرضه های اولیه امده است بعد ها ممکن است در بازار هم چرخی بزند ولی این که در حال حاضر هجوم افراد برای خرید سهام باشد خیراین طور نیست …

چرا قبل از اعلام عرضه اولیه نوری خبری ازاین بازی ها و صفوف نبود از همین رو بهتر است این حضور مردم در کارگزاری ها را به بازار سرمایه و خرید سهم های دیگر ربط ندهیم . برخی هم به اشتباه این عکس ها را کنار روزهای مهر میگذارند !

روزهای مهر را به یاد دارید برای تمامی سهم های بورس صف کشیده بودند حقوقی بود که در ۱۰ دقیقه ۲۱۰ میلیارد سهم در بازار عرضه کرد و هضم شد و بازار از او گذشت هر چند فردا و روزهای بعد اتفاقات دیگری روی داد ولی واقعا مختصات فعلی بازار شبیه آن روزهاست ؟! به نظر کمی واقع بین باشیم …

اما در مورد این حضور روزهای قبل صحبت شد هر روز یک پیشنهاد به ذهن ما میرسد که دوست داریم از این طریق با عزیزان مطرح کنیم و امیدواریم سازمان و فعالان اقتصادی و مدیران سیاسی اقتصادی آن را به کار ببندند . ببیند روزهای قبل از ایجاد صندوق ها و تشویق به حضور مردم با کمک دولت در بازار صحبت کردیم .

این بار یک راه حل نسبتا کوتاه مدت و فوری برای جلب حضور داریم برای این که این افراد بتوانند مشارکت بیشتری در بازار داشته باشند . ببنید می شود به شکل فوری صندوق های هزار میلیارد تومانی با ساز و کار خاص ایجاد کرد . چرا این پیشنهاد را مطرح میکنیم ببنید دیر یا زود این افرادی که عرضه اولیه خریدند وسوسه می شوند که پول های دیگری را وارد بازار نمایند این درست نقطه حساس بازی است آنها میتوانند اسیر یک جریان نوسان گیری شده و از بورس زده شوند و برای همیشه از بازار بروند ومیشود مشتری تمام عیار بازار سرمایه باشند .

خواهش میکنیم این بار عزیزان در سازمان کمی دست بجنبانند و سریعتر عمل کنند .

البته این بار بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم باید پای کار باشد . موضوع پیشنهاد تاسیس ۹ صندوق هزار میلیارد تومانی یعنی ۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید است . که با محوریت ۹ بانک ملی رفاه کشاورزی ملت صادرات تجارت پاسارگاد آینده و ترکیبی از چند بانک است که سرمایه اولیه سهام ممتاز ۱۰ میلیارد تومانی را تامین کرده و مدیریت و ارکان را مشخص میکنند برای پر کردن باقی پول با تبلیغات گسترده از بودجه بانک ها و سازمان بورس مردم تشویق به حضور در این عرضه اولیه ! و صندوق می شوند .

تفاوت این صندوق این است که یک تضمین ۱۴% سود را باید داشته باشد یعنی شخص بداند علی الحساب ۱۴% را دارد و بالای آن بسته به وضعیت بازار خواهد بود اگر هم زیان کرد دولت موظف به پرداخت این زیان است مگر برای سپرده دلاری حاضر نبودید تضمین بدهید خواهش میکنیم کمی هم اینجا دست به جیب باشید که البته بعید میبینیم اصلا نیاز باشد .

به فرد گفته شود پاداش یک سال نگهداری شما حداقل ۱۴% سود علی الحساب است و ممکن است بیشتر شود .خرید های این صندوق زیر نظر کمیته ای خاص انجام می شود و نوسان گیری و سفته بازی را نباید داشته باشند نظارت جدی روی آنها خواهد شد و البته ۲۵% منابع به سمت سپرده و اوراق و اسناد خزانه و باقی راهی بازار می شود .

همین یک قلم فکر و اتفاق میتواند نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را جذب نماید و برای جذاب شدن پیشنهاد می شود از هر عرضه اولیه ۱۰% ۲% به این صندوق ها تخصیص یابد تا بازدهی انها نیز قوی تر و حضور مردم فعال تر شود .

دولت برای این ۱۰ هزار میلیارد تومان تضمین را بر عهده بگیرد شک نکنید اگر طرح موفقی باشد هم به بازار کمک میکند هم بازارهای موازی را کم قدرت خواهد ساخت و خود به خود ابزار ویژه ای برای کنترل انها خواهد بود .بازهم میگوییم هزار فکر به ذهن هزار نفر میرسد
این روزها کار ما شده پیشنهاد دادن به عزیزان باور کنید کار ما این نیست این را باید شما بزرگان و مدیران انجام دهید ولی می بینیم و دلمان میسوزد این حضور ابتر و در نهایت تلخ شود و دوست داریم به بازار کمک شود .

و اما هفته خاصی را در راه داریم …

هفته ای که یکی یکی نماد ها متوقف می شوند و به مجمع می روند و از ان مهم تر گزارش های ۳ ماهه و پشت بند ان گزارش های ماهانه میرسد یعنی در عرض ۱۰ روز کاری اتی در کدال اتش بازی عجیبی به پا می شود که شاید تحولات خوبی را رقم بزند و از سوی دیگر ممکن است اتفاقات عجیبی را نیز شاهد باشیم .

ببنید اول باید بیان کنیم چه اتفاقاتی در حال وقوع است مثلا فرض کنیم کلوند شرکتی است که گزارش میدهد کسی نمیگوید گزارش او بد است ولی قیمت با سود محقق شده همخوانی ندارد بعد میبنیم واکنش بازار خیلی منفی نیست البته ممکن است بازار او را به هردلیلی بخرد و یا فایرا گزارش میدهد با این که گزارش او خوب است ولی بازار نمیخرد نمیدانیم به هر حال در این مقطع پیش رو بازار به این نتیجه خواهد رسید که برمبنای گزارش ها باید پیش برود یا خیر .

ولی یک نکته را دقت کنید…

بعد از این مقطع ۱۰ روزه اتش بازی در کدال به نوعی یک خلا اطلاعاتی تا مهر از نظر گزارشی گریبان بازار را میگیرد و کار را کمی سخت میکند به هر حال امروز بازار هر طوری بود خود را به آب رساند و نگذاشت تشنه بماند ولی رگه هایی از فروش و فشار فروشندگی در سهم های کوچک به چشم میخورد . باید خود را برای هر چیزی در بازار اماده کرد حتی این افت اندک دلار و اتفاقات ان کمی عجیب به نظر میرسد و بازار را محافظه کار خواهد کرد …

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *