رقص دست نرمت ای تبر بدست

عجب بازاری بود … لشکر قرمزپوشان بازار امروز همچون عاشق شکست خورده میدان فردوسی قرمز پوشیده بود و قدم میزد و جلوی چشم بازار رژه می رفت . ولی انصافا امروز نماش خوبی جلوی این همه مهمان تازه وارد نبود بندگان خدا ریزش به این عظمت را ندیده بودند . کاش حداقل کمی مراعات اینها را میکردیم . با روزهای گذشته کاری نداریم این که اصلا بازار چرا به این جا رسید چه شد و سهم های کوچک چه توفانی کردند هم کاری نداریم فقط قصد داریم در این مطلب نگاه رو به جلو و پیش بینی آتی را داشته باشیم.

امروز به نظر عمده سوالی که بازار باید به آن پاسخ دهد این است که آیا واقعا امروز آغاز یک روند ریزش بود ؟

آیا به نظر انچه برخی عزیزان مطرح میکردند یک مهر ۹۷ بوده ؟ این سوالی است که امروز باید به آن پاسخ داد باقی تقریبا بهانه است . ما نظر خود را میگوییم ممکن است اشتباه باشد . ممکن است خیلی از عزیزان موافق نباشند ولی مولفه های بنیادی را باید کنار هم گذاشت و نتیجه گیری کرد در شرایط فعلی شاید بسیاری از سهم های خاص و کوچک بازار خیلی وضعیت خوبی را نداشته باشند ولی به نظر فضای بزرگ ترهای بازار بد نیست و این تنها عامل برای خوش بینی به بازار است . البته بیایید همه چیز را واقعی ببینیم .

پول بزرگ دنبال سهم بزرگ می رود و پول بزرگ هم باید جذابیت های ویژه ای را احساس کند تا دل به دریا بزند با وجود ریسک های فعلی یا باید قیمت ها جذاب شود که این یعنی افت قیمت ها و یا باید سود ها جذاب شود (و یا خدای نکرده هر دو با هم ) ! و یا در یک اتفاق دیگر باید شوک خاصی به بازار شود این شوک می تواند با پول یا سیاسی یا ارزی و یا هر اتفاق دیگری باشد ولی به هر حال این عوامل می تواند به بازار بگوید باید یک تغییر را شاهد باشیم تا یک واکنش در خریداران بزرگ ایجاد شود .

این تغییر امیدواریم در بهترین حالت اندک اصلاح فعلی بازار و بهبود گزارش های ماهانه و ۳ ماهه باشد ولی اگر بازهم سراغ بازار نیایند دیگر شوک درمانی و خبرهای خاص باید به بازار برسد تا بتوان به او امیدوار شد … البته ما امیدواریم.

اما در مورد شکل و شمایل بازار و این که خشک و تر امروز با هم سوختند شاید فردا این طور نباشد …

ببنید قبل از هر چیزی باید گفت که ما در بازار با شرکت هایی مواجه ایم که قیافه انها کاریکاتوری شده است این جمله را به یاد می آورید ؟ این را یک بار مدت ها قبل نوشتیم و گفتیم مرحوم گل اقا حسن حبیبی را این طور میکشید . همین حالا هم خدابیامرز اگر زنده بود همین کار را با جهانگیری میکرد . یعی مثلا دماغ را اندازه سر طرف بزرگ میکشید در صورتی که در واقعیت این طور نیست بازار ما چنین شکلی دارد برخی نماد ها انقدر بزرگ و عجیب شده اند که شبیه کاریکاتور به نظر میرسند.

قبل از هر چیز این شکل باید اصلاح شود چه ما بخواهیم و چه نخواهیم .

رشد برخی از شرکت های بازار انقدر غیر منطقی و عجیب بوده که این شکل را توجیه نمیکند . پس اصلاح لازم است البته این اصلاح نیز شدت و ضعفی دارد برخی شرکت ها عملکرد قابل توجهی ندارند و حتی پسرفت کردند یا درجا زدند ولی قیمت رشد بالایی داشته شدت این گروه در اصلاح بیشتر است برخی دیگر توفیق داشته اند ولی سرعت سود سازی با سرعت قیمت همگام نیست انها اصلاح میکنند ولی اصلاح با درجه ضعیف .

برخی هم قیمت با سودی که می رسد همگام است و همراه به نظر این شرکت ها با گزارش ماهانه سنجیده می شوند و دسته چهارم هم شرکت هایی هستند که هنوز جای نرفته اند تازه عقب گرد هم داشتند و گزارش انها نیز خوب خواهد بود به نظر همین امروز میدیدیم که بخشی از بازار صف فروش نداشت و خوب جمع و جور شد فردا هم احتمالا وضعیت بهتر می شود به نظر بازار روی این شرکت ها حساب میکند و برگ برنده بازی برگشت بازار همین ها هستند ! شرکت هایی که می شود به گزارش آنها تکیه کرد.

برخلاف بسیاری از عزیزان عامل گزارش ها و تزریق نقدینگی را دو طناب محکم برای عدم ریزش به قعر جدول میدانیم که امیدواریم از این برگ به خوبی در این بازی استفاده شود .

فردا بازار تشنه خبرهای خوب است می توان کمی توصیه کرد گزارش ها زودتر برسد و شرایط کمی بهتر باشد فردا صندوق توسعه نیز وظیفه مهم تری را دارد البته این را با اطلاع و نه تحلیل خدمت شما عرض میکنیم که فردا در بسیاری از نماد های بنیادی بازار این صندوق خرید های حمایتی را خواهد کرد و این کمک حال خوبی برای بازار است.

به نظر روزهای بعد عیار این شرکت ها چه در گزارش دهی و چه در جمع و جور شدن بازار روشن تر و بهتر مشخص می شود که امیدواریم اتفاق عجیبی رخ نداده و بتوان روی بازار بیشتر حساب کرد خیلی مهم است که همزمان با شوک درمانی یعنی تزریق خبرهای مثبت اعم از نرخ خوراک گرفته تا گزارش ها و تزریق پول برای فردا بازار را مدیریت کرد . در این بین توقف خیل عظیم نماد ها برای فردا و شنبه نیز می تواند تا حدودی در کنترل جو بحران موثر باشد .

اما دو عامل دیگر را نیز امروز بررسی میکنیم … یکی بحث تکنیکالی شاخص و دیگری دلار … ابتدا سراغ دلار برویم … شک نکنید دلار همه را اچمز کرد.

امروز هر کسی در مورد روند ریزشی بازار چیزی را میگفت یکی دلیل را سیاسی می بیند یکی دیگر پسرک واکسی و حضور مردم یکی دیگر عرضه اولیه برخی سامانه نامک و برخی دیگر تحولات خود بازار ولی به نظر عامل دلار این میان یکی از عواملی است که وزن بالایی در این جو داشته است ببنیدبا توجه به سامانه دلار نیما و شرایط خاص شرایط دولت و شرایط فروش نفت بعید میدیدم که نرخ دلار از ۱۲۵۰۰ کمتر شود ولی به هر حال شد و حقیقت امر ما هم اچمز مانده و بیننده شعبده بازی دولت و همتی هستیم و امروز تا ۱۱۸۰۰ هم کم شده است دلار نیما هم ۱۱۷۰۰ است .

ببنید تا وقتی دلار نیما کم نشده ودر همین سطوح است به نظر خیلی جای نگرانی نیست ولی این ریز موج کاهشی می تواند تا حدودی ذهن بازار را درگیر کند . تا وقتی این طور بازار جو زده است نمی شود ارامش را در بازار برقرار کرد رفتار دولت فردا در بازار دلار بسیار مهم است به نظر او تمایل به خرید دلار از کف بازار را دارد و اگر نرخ نیما را کاهشی تنظیم کند فشار بدی به بازار می اید ولی ثبات نرخ نیما یعنی خیلی نگران نباشیم … روی دلار هنوز خیلی حرف داریم.

اما حرف آخر نمودار و چارت و اهداف است .

ساده صحبت میکنیم شاخص جایی بین ۲۴۰و ۲۴۱ باید برگردد . به قول چارتیست ها شاخص تا زیر مووینگ خود نیاید خطرناک نیست و به نظر حتی فردا هم کوپن کاهشی دارد که بسوزاند ولی کمتر از ۲۴۰ فشار مجدد و فرسایش و فشار فروش را به بازار تحمیل میکند . به نظر شاخص در ۲۴۰ هزار کار مهمی دارد وقتی این را میدانیم باید همه ابزار را به میدان بیارویم و کمک شود از این نقاط کمتر نشود . فردا روز مهمی است و شاید برای همین است که بسیاری از حقوقی ها فردا خود را تجهیز کردند که بازار جمع و جور شود . فردا تقریبا می شود به جمع شدن بسیاری از صفوف و قیمت ها امیدوار بود مهم رفتار بعد از این جمع آوری هاست …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *