۱) سفارت انگلیس می گوید سطح نیروهای این کشور در منطقه افزایش نخواهد یافت و حضور ناو جدید به منظور پایان ماموریت برخی دیگر از ناوها بوده است. در خصوص توقیف نفتکش، برخلاف آنچه در خبرها آمده تنها یک شناور بریتانیا توقیف شده است. این مساله پس ازان صورت گرفت که رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای در سخنان خود به تاریخ ۲۵ تیرماه گفته بود کار انگلیس خبیث را به زودی تلافی خواهیم کرد لذا به صورت لسانی به سپاه مجوز داده شد تا مقابله کند. جرمی هانت می گوید انگلیس از مسیر دیپلماسی این مشکل را برطرف خواهد کرد.

۲) اردن بر خلاف خواست عربستان، روابط دیپلماتیک خود با قطر را مجددا برقرار کرده است. ایران و ترکیه طی ۲ سال اخیر محاصره اقتصادی قطر را که از سوی عربستان ایجاد شد، شکسته اند.

۳) روز یکشنبه ۳۰ تیرماه نخست وزیر انگلیس تعیین می شود. رقابت بین جرمی هانت و بوریس جانسون است. این مساله بر رابطه این کشور و ایران هم اثر خواهد داشت. ازین مهمتر، موضع نخست وزیر در خصوص برگزیت است، چون خروج بدون توافق توسط نخست وزیر می تواند شرایط اقتصادی و سیاسی اروپا را با مخاطره مواجه کند.

۴) سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آلمان و در دیدار با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش گفته است که سرزنش ایران به خاطر شرایط فعلی کار اشتباهی خواهد بود. وی گفته که این کشور به سیستم اینستکس خواهد پیوست.

۵) منابع خبری می گویند دو کشتی ایرانی در بزریل به دلیل عدم تامین سوخت قادر به بازگشت نیستند. منابع خبری گفته اند که این کشتی ها باری هستند.

۶) آمریکا می گوید یک پهباد ایرانی را هدف قرار داده اما عراقچی و ظریف به همراه مقامات سپاه این مساله را تکذیب نموده و تصاویر ضبط شده به مدت ۳ ساعت از ناو آمریکایی که گفته می شود پهباد را مورد هدف قرار داده منتشر کرده است.

۷) ظریف در جریان سخنان خود در آمریکا در بخشی تمایل خود را نشان می دهد که حاضر است در خصوص زمان پایبندی ایران به برجام مذاکره کند. آمریکا هم پیشتر گفته بند غروب که پس از ۱۰ تا ۱۵ سال محدودیت های هسته ای ایران را بر می دارد قابل قبول نیست. اینکه ایران بپذیرد بند غروب از برجام حذف شود، یک گام رو به جلو برای رسیدن به توافق در آینده ای دور است!

۸) عربستان اعلام کرده حاضر است با ایران وارد مذاکره شود. آنها گفته اند با راه حل های دیپلماتیک به دنبال برطرف کردن مشکلات پیرامون رابطه خود با ایران هستند. به نظر می رسد عربستان از طولانی شدن درگیری با یمن و فاصله گرفتن اردن و امارات نگران است.

۹) عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی کشورمان برای دیدار و گفتگو با همتای ترک خود درباره روابط پولی و بانکی دوکشور، صبح امروز در رأس هیئتی از مدیران بانکی کشورمان وارد آنکارا شد. به تازگی اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را کنار گذاشته و ایران همچون دوران قبل به ترکیه برای دور زدن تحریم ها و انتقالات مالی امیدوار مانده است.

۱۰) منابع خبری از برگزاری احتمالی کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ششم مرداد در سطح مدیران کل در وین خبر می‌دهند. این کمیسیون جهت بررسی تخلفات اعضای برجام برگزار می شود. اتحادیه به ایران بابت افزایش سطح غنی سازی هشدار خواهد داد. ممکن است ایران ۱۶ شهریور ماه سطح غنی سازی را به ۲۰ درصد افزایش دهد.

۱۱) ترامپ بدون آنکه به صورت رسمی به یکی از سناتورهای نزدیک به خود مجوز بدهد، به او تایید داده تا با ظریف مذاکره کند. رند پاول با دکتر ظریف دیدار و گفتگو کرده اما اطلاعاتی در دست نیست.

۱۲) انجمن قطعه سازان خودرو با بانک مرکزی توافق کرده تا وام های ارزان قیمت ريالی و ارزی دریافت کنند. رقم این توافق با اهمیت است.

۱۳) در حالی بهای الکترود گرافیتی در دنیا به شدت بالا رفته و هزینه فولادسازان ایرانی رشد کرده که مدیرعامل مبارکه خبر از راه اندازی فاز اول کارخانه تولید الکترود این شرکت در سال آینده می دهد. این مساله گامی بزرگ در صنعت فولاد ایران است!

۱۴) در نشریه های جهانی آمده که آلومینا ( ماده اولیه تولید الومینیوم) با مازاد عرضه مواد است در حالی که تولید آلومینیوم کسری دارد لذا این مساله می تواند منجر به بهبود قیمت آلومینیوم در بازار جهانی شود که برای فایرا اتفاق خوبی است.

۱۵) انجمن صنفی سیمان نسبت به تخلف برخی شرکت ها و ارزان فروشی سیمان اعتراض کرده است. سیمانی ها موظفند که سیمان تیپ ۲ فله را ۱۸۵ هزار تومان به فروش برسانند.

۱۶) در بازار جهانی، ۲ غول بزرگ سنگ آهنی وارد اورهال شدند. این مساله به تشدید فضای ملتهب سنگ آهن کمک کرده و تقاضا را تقویت می کند.

موفق باشید. ۲۹ تیر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *