چشم به راند دوم !

پرونده یک ماه از فصل تابستان که به قول لاکچری بازها در بهترین ۳ ماهه سال هستیم بسته شد و انصافا از یک نظر در بهترین ۳ ماهه سال هستیم هم از نظر فروش و هم سود سازی شرکت ها … باور کنید شاید در بهترین ۳ ماهه سال باشیم البته ۳ ماهه بهار منظور است که در تابستان گزارش شده است ولی به هر حال بازار امروز از همه جور عاملی تاثیر گرفت و حتی مرگ امانو هم برای لحظاتی اثرات پروانه ای خود بر روی بازار تست کرد و بعد سپری شد …

امروز دوشنبه یکی از روزهای نسبتا سخت بازار بود

سخت از این نظر که هم باید غیبت برخی نماد ها را تحمل میکرد و هم فشار عرضه حقوقی ها در بازار که به هر دلیلی دو روز مثبت را شرایط خوبی دیده و سهم ها را در بازار فروختند و امروز تقریبا صف خرید سهم های خوب به کمتر از انگشتان یک دست رسیده بود . بیایید با هم مرور کنیم از ابتدا تا به امروز چه اتفاقاتی رخ داد و چه خواهد شد . بازار در یک حالت بد بینی در دوشنبه هفته قبل حسابی به خود پیچید و روز سه شنبه یک فشار فروش ابشاری را شاهد بودیم چهارشنبه بازار کنترل شد و به تعطیلات رفتیم .

در تعطیلات خبرها خب بود برخی گزارش ها نیز مثبت و در مجموع همه چیز داشت خوب پیش می رفت که یک کشتی را گرفتیم و بازار شنبه کمی مردد بود اما هنوز بازار امیدوار بود و تا حدودی بحران از سر بازار بازشده بود تا آتش بار گزارش ها روی سر بازار ریخت و یک شکاف عمیق را در بازار ایجاد کرد شاهد گزارش خوب شرکت های مختلف بودیم که وضعیت بنیادی بازار را قوی میکرد یکشنبه بازار با قدرت مثبت شد و به امروز رسیدیم که موج گزارش ها قوی تر بود و البته امروز هم شکل و شمایل شرکت ها مثبت بود ولی انگار شارژ این ماشین برقی کم کم تمام میشد و بازار کمی ارام گرفت .

ببنید برخی معتقدند که این عرضه حقوقی هابوده که بازار را به این روز انداخته است و اگر این عرضه ها نبود بازار قطعا بهتر میشد…

تا حدودی این حرف را قبول میکنیم ولی به نظر ایراد اصلی جای دیگری است مهم ترین بخش کار جوی است که در بازار وجود دارد یک بارنوشتیم باردیگر تاکید میکنیم سهم بزرگ پول بزرگ میخواهد و به نظر پول بزرگ خبر بزرگ ! این که هر اخر هفته یک داستان داریم شک نکنید پول بزرگ و ادم ثروتمند را به سمت این بازار نمی اورد یا باید پول های خرد را جمع کنیم و حقوقی بزرگ تشکیل بدهیم یا فعلا صبر کنیم تا فضا بهتر شود ولی به نظر سهم های بزرگ خیلی ریزش ندارند چون بنیاد دارند و از سوی دیگر خیلی هم بالا نمی روند جون حقوقی فروشنده و جریان خریدار قوی ندارند .

یعنی برکسی پوشیده نیست مثلا فولاد پارس و یا برخی دیگر ارزنده هستند همه این را میدانند ولی قدرت نقدینگی قوی برای هل دادن این نهنگ در دریاچه کم عمق بازار سرمایه نیست … این یک مشکل عمده است ولی این دلیل نمی شود دوباره در مسیر اشتباه قبل گام برداریم و دوباره بازار به مسیری برگردد که این گزارش ها نشان داد مسیر اشتباهی است چرا که ته بازی شرکت های کوچک بدون سود سوختن دست سهامداران دست اخر است که حسابی هم می سوزند و کرش های عجیبی بعد از ان رخ میدهد

نکته بعد این است بازی هنور تمام نشده ما راند اول را تا حدودی به پایان بردیم

راند اول راند خیلی طولانی نبود ولی به هر حال در این راند سهم های بنیادی و سهامداران حسابی خوشحال بودند ولی نشد که طعم شیرین این خوشحالی طولانی مدت باقی بماند اما راند دوم به زودی و از روز چهارشنبه آغاز می شود آغاز انتشار گزارش ماهانه شرکت هاست که می تواند دوباره شوک مثبت و خوبی را به بازار وارد کند انصافا در راند دوم به نظر بازار بازهم می تواند روی همین موج شرکت های بزرگ سوار شود ولی طول موج ان شاید کوتاه تر باشد بازی اصلی و داستان اصلی بعد از موج گزارش های ماهانه است .

واقعا برای روزهای بعد از ان کمی نگرانیم بازار می رود تا ۵ شهریور و خبر دیگری را ندارد و این مدت می تواند هر اتفاقی رخ دهد . کمی از این تاریخ بی اطلاعی و بی خبری میترسیم مگر این که اتفاقات مثبت دیگری در حوزه دیگری رخ دهد ولی فعلا ذهن خود را درگیر این موضوع نکنید بیشتر ذهن خود را معطوف به این بدارید که باید سراغ شرکت هایی رفت که گزارش ۳ ماهه خوب با حاشیه سود خوب داشته و در ان سو گزارش ماهانه نیز از میانگین ۳ ماهه گذشته بالاتر باشد می شود یک فیلتر موفق و کمک میکند تا شناسایی سهم ها بهتر صورت گیرد . فعلا بهتر است طی این مدت روی این موضوع متمرکز بود .

و اما یک نکته دیگر …

امروز در خبرها بود خبر رسیده لایحه مالیات بر سرمایه که پیش ازاین مطرح شده بود به لایحه مالیات بر فعالیت‌های اختلال زا تغییر نام داده است و شامل ۳ حوزه طلا ارز و خودرو خواهدشد . ۳ حوزه بانک مسکن و بورس در این لایحه هیچ جایی ندارند . به نظر تضعیف هر چه بیشتر بازارهای رقیب به خصوص دلار و سکه می تواند به مستحکم شدن بازار سرمایه کمک کند البته این موضوع تا عملیاتی شدن ، موهای همه بچه های بازار را سفید میکند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *