قوانین مربوط به ارسال گزارش های ماهانه تغییراتی طی ماه های اخیر داشته است. ابتدا شرکت ها ملزم بودند که گزارش عملکرد ماهانه را تا سوم ماه بعدی ارسال کنند که این مهلت زمانی به پنجم هر ماه تغییر کرد و برای برخی شرکت ها گویا تا هفتم هر ماه مهلت زمانی دارد.

بسیاری از شرکت ها گزارش ماهانه خود را ارسال کرده اند اما سیلی از گزارش ماهانه ها باقی مانده که انتظار داریم طی همین ۱-۲ روز ابتدای هفته ارسال شود. اما چند نکته عرض کنم:

۱) سیمانی ها توانسته اند به واقع مصوبه افزایش نرخ محصول خود را اجرایی کنند. در بسیاری از شرکت های سیمانی نرخ فروش به تناسب مصوبه افزایش نرخ در تیرماه رشد نشان می دهد.

۲) هرچند در دارویی ها نرخ فروش قابل تعمیم نیست چون کالاها همگن نیستند اما مجموع درآمد و مقدار فروش و مقایسه آن با دوره مشابه سال قبل نشان می دهد که این شرکت در تیرماه نرخی فراتر از نرخ سه ماه نخست را برای فروش محصولات برگزیده است.

۳) در دامپروری و لبنی ها به طور متوسط می توان گفت یک افزایش نرخ ۱۰درصدی اتفاق افتاده در واقع شیر خام رشد کرده و به تناسب نرخ محصول لبنی ها هم رشد کرده است.

۴) در شرکت های گروه شیمیایی و پتروشیمی ، برخی شرکت ها که نرخ هایشان دستوری است رشد نرخ داشته اند و معدود پتروشیمی هایی که گزارش ماهانه داده اند، مطابق معمول محصول فروخته اند، کاهش یا افزایش در مقادیر فروش دیده نمی شود البته تعداد شرکت های گروه پتروشیمی که گزارش ۳ ماهه نداده اند زیاد است و طی ۲ روز آینده گزارش می دهند.

۵) تایرسازها در تیر توانسته اند اندکی بالاتر از نرخ مصوب محصول بفروشند و تا این نرخ فروش جدید اعمال شد، مقدار فروش هم به شدت رشد کرد لذا به نظر می رسد تقاضا در بازار بوده و اینها منتظر افزایش نرخ بوده اند.

۶) در شرکت هایی که نرخ فروش محصولاتشان رقابتی است، همچون گروه کانی غیر فلزی، کاغذ و برخی محصولات فلزی کاهش مقدار فروش دیده نمی شود و تا حدی افزایش نرخ فروش نسبت به میانگین ماه های اخیر هم ثبت شده است.

۷) در غذایی ها، بیسکوئیت سازها خوب بودند. در قندی ها هم نرخ فروش محصولات جانبی با ثبات بود که خبر خوبی برای این گروه است.

۸) تعداد فلزی – معدنی هایی که گزارش ۳ ماهه داده اند اندک بود اما همین تعداد اندک به لحاظ مقداری شرایط مناسبی دارند و به لحاظ نرخ فروش ثبات دارند ازین جهت چون p.e خوبی دارند، ثبات نرخ فروش هم برای آنها خوب است.

*نتیجه:

گزارش تیرماه در عموم شرکت هایی که عملکرد تیرماه منتشر کرده اند، نشانی از کاهش مقدار فروش ندارد. در بسیاری از صنایع نرخ فروش رشد کرده و تقریبا در هیچ صنعتی کاهش نرخ فروش نداریم. این رویداد نشان می دهد سود سه ماه بهار قابل تکرار است، بسیاری نگرانند که سود بهار در فصل های بعدی تکرار نشود لذا می گویند اگر صنایع بزرگ p.e بسیار پایین دارند طبیعی است و یا نگرانند که با افزایش نرخ محصولات خوراکی، مقدار تقاضا افت شدید کند، اما این تصورات فعلا اتفاق نیوفتاده و مقادیر و نرخ های فروش مناسب است.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *