موج آخر !

چه روزهای عجیبی را در بازار شاهد هستیم روز چهارشنبه فکر نمیکردیم بازار مثبت باشد ولی چنان مثبت و خوب ظاهر شد که انگار همه چیز تمام شده و خطر از بیخ گوش بازار گذشته … و امروز بازار انقدر سرد و بی رمق بود که تو گویی هزار ریسک روی سر بازار خراب شده بود…

واقعا بازار عجیبی شده ولی شاید برخی از کم حجمی بترسند و برخی دیگر از بی خبری و برخی از بی پولی هر چه هست بازار کمی ترس را در دل خود دارد ولی انصافا وضعیت بنیادی او و شرکت های او وضعیت خوبی است به جرات می توان گفت در هیچ مقطعی بازار های رقیب او انقدر ضعیف نبوده اند ! از دید چارتیست ها البته دراین شرایط بازار دست شبیه بند بازی شده که روی طنابی راه می رود و پایین ان رودخانه تمساح ها انتظارش را می کشند ! روز چهارشنبه گفتیم بازار در نقاط حساسی قرار دارد باید دل دل زدن را فراموش کرده و حرکت و مسیر خود را نهایی کند . برای این موضوع خشک و خالی نمیتواند حرکت کند نیاز به ۳ محرک قوی دارد که در ادامه توضیح میدهیم …

امروز یک نگرانی در بازار بیشتر به چشم می آمد …

این کاهش حجم معامات بود که در ادامه همان رفتاری است که بارها عرض کردیم سهم بزرگ و بازار خوب پول بزرک و پول درشت میخواهد باید فکری به حال این روزهای بازار کرد صندوق توسعه همچون شمشیر زدن یک دست نمی تواند بازار را هدایت کند و به نظر لازم است در چنین روزهایی بازار حمایت شود ایده صندوق ها باید بیشتر و قوی تر پیگیری شود باید حقوقی های بازار گسترش پیدا کنند پول های مردم از طریق این حقوقی ها راهی بازار شود در حال حاضر کدام بازار رونق خوبی دارد ؟؟ پاسخ به این سوال خود یعنی این فرصت خوبی برای بازار سرمایه است .

ولی اینها همه جنبه شعاری دارد اصل ماجرا همین است که قبل تر هم گفتیم سهم بزرگ پول بزرگ میخواهد و این پول فعلا با بازار قهر است چرا که مولفه های بنیادی قوی را نمی بیند ولی این دلیل نمی شود سراغ هر سهمی هم برود و سهم های بی بنیاد را بخرد . روزهای قبل مفصل در مورد این موضوع توضیح داده ایم بازار اگر ازترس خرید چاله سهم های بنیادی به چاه سهم های کوچک و بدون بنیاد بیافتد خروج ان بسیار پر هزینه خواهد شد و کار را سخت تر میکند .

اما برگردیم به سوال اول …

چه میتوتند بازار را نجات دهد به نظر ۳ عامل میتواند نجات بخش بازار باشد ولاغیر وگرنه بازار مسیر خوبی را در پیش نخواهد گرفت و همین حرکت به سمت سهم های بی بنیاد نشانه ضعیف و ریزش سفت و سخت اتی بازار است . ولی این ۳ عامل بسیار مهم هستند .

اولین عامل گزارش های ماهانه دو مقطع پیش روست

که تیر به زودی میرسد و مرداد هم اگر خوب باشد بازار می تواند بهتر عمل کند فعلا بازار درگیر گزارش های تیر است و در این چند گزارشی که رسیده با این که خیلی خاص نبوده ولی بد هم نبوده اند و به نظر این که بخواهیم بگوییم بازار از عوامل کدالی اسیب میبیند بعید است این طور باشد ولی خلا بعد از این چند روز درکدال و سکوت خبری کدال یکی از خاص ترین رویداد ها برای بازار خواهد بود .

عامل دوم پول است !

پول عامل مهمی است و هر جریانی را تغییر میدهد همین امروز پول ، کرمان را هزار چرخ داده است و به طور کلی پولی که نمی تواند سهم های بزرگ را حرکت دهد به سمت سهم های کوچک امده است یک نکته را هم بگوییم عزیزان و برخی دوستان به ظاهر حقوقی !!که در جلسات از فساد و هزار توی اقتصاد دولتی حرف میزنید ! به خاطر داشته باشید ماه پشت ابر نمیماند . این که شخصی خریده و پول پرتفوی شرکت را پشت سهم بیاندازید هنر تحلیلی نیست هنر کثیفی است که مطمئن باشید در همین بازار هم همین پول ها را پیاده خواهید کرد …

واقعا این روزها که پروژه کردن هنر است بسیاری از عزیزان هنرمندان چیره دستی شده اند … بیخیال بگذریم … در مورد جریان پولی به نظرهر چه در توان دولت برای کمک به این موضوع است باید به میدان بیاید فرضت خوبی برای حضور پول ها در بازار است . ایده صندوق ها را جدی بگیرید صندوق ها باید در تعدادزیاد تکثیر شده تا بازار بازیگران متعددی را داشته باشد .

اما عامل سوم خبر است …

به نظر بازار روی این عامل هم حسابی حساب باز کرده این که خبری بیاید و بازار را متحول کند که کاملا این قابلیت وجود دارد و این عامل را نباید دست کم گرفت ولی تا وقتی این ۳ عامل از بازار دور هستند وضعیت بازار خیلی رونقی نخواهد داشت این چندروز هم باید منتظر خبرهای سیاسی بود به نظر بازار به شدت تشنه شیندن خبرهای خوب است .

یک نکته آخر را بگوییم

اگر گزارش های ماهانه خوب باشد یعنی گزارش فعلی تیرو بعد مرداد بازار در بدترین شرایط روی سهم های بزرگ رکودی و ایستا خواهد بود ولی ریزش عجیبی را نخواهیم داشت ولی درست برعکس هر اتفاقی ممکن است در بقیه بازار رخ دهد …این را هم در نظر بگیرید این موج اخر بمباران کدالی است که امشب و فردا شب با ان مواجه ایم بازار باید سعی کند هر طور شده از این موج انرژی لازم را دریافت کند … امیدواریم فردای بازار این گزارش ها موثر تر عمل کنند …

بتاسهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *