۱) عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید اگر روال فعلی ادامه یابد و اروپا گام عملی برندارد قطعا گام سوم را در موعد مقرر ( ۱۶ شهریور ) برخواهیم داشت. این در حالی است که اتحادیه اروپا مدیر اینستکس را روز گذشته تغییر داد و سفیر پیشین آلمان در تهران به مدیریت اینستکس منصوب شد.

۲) بریتانیا طرح ایران مبنی بر آزادی متقابل نفتکش ها را رد کرده است. همچنین کشتی باری ایران که دربرزیل ۵۰ روز بدون سوخت مانده بود، این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.

۳) ایران و روسیه در اقیانوس هند تا پایان سال جاری مانور مشترک برگزار می کنند. دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته این مانور خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای مکران را شامل می شود.

۴) معاملات مسکن نسبت به سال گذشته در همین دوره ۶۵درصد کاهش یافته است. همچنین دولت طرحی برای ساخت و فروش مسکن اقساطی و اجاره به شرط تملیک در دستور کار قرار داده که مجری آن شهرداری ها هستند.

۵) معاون اول رئیس جمهوری ایران در دیدار با سونگ تائو، یک دیپلمات عالیرتبه دولت چین از این کشور خواست تا حجم خرید نفت خود از ایران را افزایش دهد.

۶) ترامپ تویئت کرده است که: به یاد داشته باشید ایران هرگز در هیچ جنگی پیروز نشده، اما هرگز در هیچ مذاکره ای شکست نخورده است! در سال ۲۰۱۷ جان بولتون در یک مقاله این جمله را آورده است. برخی تحلیلگران می گویند این جمله برای کاهش سطح انتظارات سیاستمداران مخالف ایران برای اجرای مذاکره در آینده است اما برخی دیگر می گویند چون جمله جان بولتون را تکرار کرده این برداشت درستی نیست.

۷) آمریکا طرح پیشنهادی ایران که آقای عراقچی به فرانسه برده بود را نپذیرفته است. برخی منابع گفته اند این پیشنهاد مبنی بر افزایش نظارت ها بر مراکز هسته ای ایران و حذف تحریم ها بوده است.

۸) چین خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را از سر گرفت. از روز چهارشنبه مذاکرات جدی بین دو کشور آغاز می شود. همین مساله کافی بود تا بازارهای جهانی واکنش مثبت نشان داده و کامودیتی ها مثبت شوند.

۹) در سطح بازارهای جهانی خصوصا حوزه CIS قیمت هر تن ورق گرم به ۴۸۵-۴۹۰ دلار در هر تن رسیده و ورق سرد نیز ۵۵۰ دلار معامله می شود. این نرخ مناسبی برای فولاد مبارکه است.

۱۰) اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتشار بیانیه‌ای از دولت خواست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی را متوقف و به سوی اجرای سیاست ارز تک‌نرخی در بلندمدت از طریق کاهش شکاف نرخ بازار نیما و بازار آزاد حرکت کند. همچنین بسیاری از نهادها و گروه های اقتصادی آماری از فسادهای ایجاد شده در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منشتر کرده اند. برخی صنایع در بازار سرمایه ایران همچون غذا ، دارو و دامپروری از دلار ۴۲۰۰ تومانی بهره می برند اما حذف این تخصیص ارز چون منجر به رشد نرخ فروش هم می شود، بازار سهام ازان استقبال می کند. دولت می داند که تورم به شدت تحت تاثیر اقلام خوراکی است لذا اگر لبنیات و نهاده های دامی به همراه روغن خوراکی و دارو افزایش قیمت بگیرند، تورم ۴۰درصدی فعلی ارقام بسیار بالاتری را ثبت می کند.

۱۱) بیانیه چین در خصوص جلسه اعضای برجام: در نشست کمیسیون برجام در وین همه طرف‌ها مخالفت قاطعانه خود را با تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اعلام کردند و وعده دادند تدابیری برای کاستن از اثرات چنین تحریم‌هایی به کار خواهند گرفت.

۱۲) وزير خارجه بريتانيا به اتحادیه اروپا گفته در هر حالتی، حتی اگر تا ٣١ اكتوبر به توافق نرسیده باشیم، برگزیت را بدون توافق و بدون توجه به شرایط مرزداری اجرا می کنیم!

۱۳) روز چهارشنبه اجلاس تعیین نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا برگزار می شود. ترامپ می گوید اتحادیه اروپا و چین با پایین نگه داشتن نرخ بهره و تزریق منابع به بازار خود، صادرات را تقویت کرده اند اما فدرال رزرو هیچ کاری نمی کند آن هم وقتی نرخ تورم پایین است! به نظر ترامپ از کاهش ۲۵صدم نرخ بهره راضی نیست و آنرا کافی نمی داند.

۱۴) قیمت pvc صادراتی ایران بین ۸۰۰ تا ۸۴۰ دلار در هر تن به مقصد عراق و ترکیه و افغانسان گزارش شده که رقم خوبی است.

۱۵) قیمت اوره گرانول ایران بر اساس آمار غیر رسمی ۲۵۰دلار

۱۶) طرح تولید تختال ویژه، انتقال نفت و گاز ترش و پروژه تولید ورق فولادی رنگی مورد استفاده در صنایع لوازم خانگی توسط فولاد مبارکه اصفهان طی روز جاری با حضور مقامات دولتی به بهره برداری می رسد.

۱۷) مارسین چلودزینسکی، مدیرعامل شرکت لهستانی ک جي اچ ام اعلام کرد که انتظار می‌رود قیمت‌های مس تا پایان سال جاری در حدود ۶ هزار دلار بر تن نوسان پیدا کند.

موفق باشید. ۸ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *