یار کشی وسط تابستان !

امروز از آن روزهای خاص بود که درست در وسط فصل تابستان که مثلا باید بهترین ۳ ماهه سال باشد انگار یکی با عصای موسی زده بود بازار را چند تکه کرده بود ! بخشی از بازار که به تبع وضعیت بازارهای جهانی وضعیت خوبی نداشت و منفی و رها بود بخشی دیگر ولی همچنان همان بازی سهم های کوچک بود که برخی مثبت و برخی منفی ولی نکته مهم بخش سوم بازار بود که دیروز هم از ان صحبت شد و سهم هایی هستند که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار بوده و نسبتا شرایط خوبی را داشته و البته در این روزها عمده دلیل مثبت شدن انها نیز این است که خیلی ربطی به بازارهای جهانی ندارند و البته در بازار هم رشد کمی داشتند .

اما امروز میخواستیم در مورد موارد مختلف صحبت کنیم ولی دیدم هیچ چیز مهم تر و دقیق تر از این وضعیت جهانی و واکنش بازار ما نیست .

خب دیگر همه حالا میدانند ماجرا چیست جنک تجاری کم بود جنگ ارزی هم به آن اضافه شده است ولی اجازه بدهید کمی رک و رو راست تر با هم صحبت کنیم این که بخواهیم پیش بینی کنیم چه می شود و چه اتفاقی رخ میدهد باید عرض کرد عمق و پیچیدگی این جریان انقدر زیاد است که به این راجتی نمی شود ان را پیش بینی کرد و تصمیم گرفت برخی عزیزان هم که تحلیل میکنند چه نموداری چه بنیادی باید جنبه عدم قطعیت هر تحلیل را در نظر داشت …

شاید بهترین حالت احتیاط باشد و بی شک فروش ناگهانی همه سهم های مرتبط با این بازارها نیز نمی تواند امر منطقی باشد. در مجموع اتفاقات بازارهای جهانی بی شک وضعیت بازار را کمی تحت تاثیر قرار میدهد ولی این طور نیست که هر چه این مدت رشته بودند را پنبه کند تازه در چه وضعیتی ؟! اگر شرکت ها با پی به ای ۱۰ و ۱۱ حرکت میکردند باز شاید وضعیت ریزش جدی تر بود !در این بازار دیگر شرکت های بزرگ چیزی برای از دست دادن ندارند !!

اما یک نکته در بازار

به وضوح روشن است و دیرور زهم عرض شد برخی افراد سراغ قایق های کوچک و کمی هم بزرگ رفته اند که خیلی هم به بازارهای جهانی مرتبط نیست و بازی خوبی را روی این سهم ها اغاز کردند جریان های پولی قوی دنبال قصه های جذاب هستند و اگر قصه هم جذاب نباشد ان را رنگ و لعابی بخشیده و جذاب میکنند .

بازهم میگوییم دامنه این بازی تا وقتی غیر منطقی نشده باشد اتفاق بدی نیست به هر حال ذائقه فعلی سهامداران این است که کمی از بازارهای جهانی و سهم های مرتبط دور باشد از همین رو حرکت به سمت سهم های های غیر کمی بیشتر شده است .به نظر این رفتار در بازار تشدید شده است و ادامه خواهد یافت تا ۲ اتفاق رخ دهد اتفاق اول این است که بازارهای جهانی بهبود نسبی را داشته باشد و اتفاق دوم گزارش های ماهانه مرداد است که انتشار ان دل بازار را قرص تر میکند و فضا را تغییر خواهد داد به نظر فاز بازار فاز منطقی است و این رفتار می تواند قابل درک باشد .

نکته آخر

دیروز در مورد بحث مالیات صحبت کردیم وقتی کار خوبی می شود باید بیان کرد همین امروز در یک اقدام خوب رئیس سازمان قاطعانه بحث مالیات را تکذیب کرد و آن را منتفی دانست که انصافا باید از این موضع گیری به موقع و صریح تشکر کرد . اصلا نباید اجازه داد این موضوع در مورد سهم و سهامداران مطرح شود کار امروز سازمان بورس کار منطقی و درستی بوده است.

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *