شرکت سیمان شرق در ۹ ماه سال مالی خود به ۱۵۴ ریال سود رسیده اما بدون در نظر گرفتن سود ناشی از فروش دارایی ثابت عملا در نقطه سر به سر قرار داشت به عبارتی سود آن در ۹ ماه صفر بود. یک اتفاق مثبت این است که شرکت طی ۹ ماه گذشته مجموع بدهی بانکی خود را ۳۸۱ میلیارد ریال تسویه نقدی کرده است. سشوق سال مالی قبلی ۱۹۰ میلیارد ریال سود عملیاتی داشت اما با پرداخت ۳۳۵ میلیارد ریال هزینه مالی دست آخر تنها ۸ ریال سود ساخت که البته مدیون شناسایی سود تسعیر ارز بود. حالا سشرق همچون سایر سیمانی ها افزایش نرخ گرفته و متوسط نرخ تیر ۲۵ درصد بالاتر از گذشته است، این مساله باعث می شود تا در سایه ثبات هزینه سربار که بخش مهم بهای تمام شده است، سشرق به سود قابل تکرار برسد.

برای سال مالی جاری ۱۷۳ ریال eps مورد انتظار است که البته بخش اعظم آن از محل فروش دارایی ایجاد شده است برای سال مالی بعدی، ۱۳۰ ریال سود قابلیت تحقق دارد اما این سود قابل تکرار است و مدیون تسعیر ارز یا فروش دارایی نیست. ضمنا در اینجا فرض کرده ایم که نرخ فروش در سطح تیرماه باقی بماند اما در واقع اگر قرار باشد نرخ سیمان به نرخ انجمن صنفی بوسد، سود سال بعدی رشد می کند به بیانی هر گاه متوسط نرخ سیمان این شرکت در گزارش ماهانه به ۱۸۰ هزار تومان برسد، عدد eps هم به ۳۰۰ ریال می رسد.

در دو سال اخیر به مدد سود تسعیر ارز و فروش دارایی توانست به سود خالص برسد وگرنه زیان ده بود.

حالا وضع فرق کرده، بدهی بانکی نزولی و نرخ فروش صعودی است. به نظر برای سال مالی آتی سود قابل تکرار دارد و مهم این است که نرخ فروش سیمان چقدر باشد. اگر نرخ متوسط سیمان به ۱۸۰ هزار تومان برسد، سشرق ۳۰۰ ريال eps قابل تکرار خواهد داشت.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *