چشمک بزن دوباره !

امروز در میانه های تابستان بازار داغ بود ولی نه در همه ابعاد خود ، او که کمی ابتدای بازار را با توجه به افت های جهانی مردد آغاز کرد رفته رفته با زمزمه های خبرهای خوب سیاسی بهبود داشت تا رونق خودرویی ها و برخی سهم های کوچک دوباره اندک امیدواری را به بازار بیاورد و آرزوی یک چشمک دوباره دلبرانه را داشته باشد که این روزها به دل خیلی از بنیاد کارها مانده است !

البته طبیعی بود که حجم معاملات امروز نسبت به روزهای قبل کاهشی باشد . ولی یک چیز به وضوح در بازار روشن است بازار همچنان زیر سیطره سهم های کوچک است و امپراطوری انها به این سادگی خاتمه نمی یابد به نظر وضعیت بازار با این شرایط در بهترین حالت با این فرمت پیش برود که بزرگان گوشه نشسته و سیگار کشیده و تابلو را نگاه کنند و کوچک تر ها در بازار جلوی آنها عشق بازی میکنند و فریاد می زند در بسترم ستاره شو خانووم ! ! .

یک نکته را عزیزان باید دقت کنند .

ببنید بازار برای برخی که قاطی این بازی نوسان گیری ها شده اند بازار خوبی است ولی بخش هایی از بازار هم به شدت از این اتفاقات ناراضی هستند . از دید بسیاری بازار بیشتر حالت بازی و پروژه و به نوعی سیستم هماهنگی و دون کرلونه شده است با پول پشت یک سهم و بعد تبلیغ و بعد حرکت و بعد هزار جور برنامه دیگر …

می توانیم این دیدگاه را داشته باشیم که بازار است، هر کسی اختیار پول خود را دارد ولی دقت کنید قبل تر معتقد بودیم بازار خیلی به سود ها اشراف ندارد به حاشیه سود توجه نمیکند به بنیاد توجه نمیکند گزارش ها می اید درست می شود اتفاقا گزارش ها که رسید وضعیت بدتر شد و با وجود این که بنیاد شرکت های بزرگ قوی ترو کوچک ترها ضعیف تر بودند بازهم بازار خیلی به ان توجه نکرده و سراغ بازی خودش رفت این یعنی بازار با علم به این داستان ها سراغ این شرکت ها رفته .

البته شرکت های بزرگ هم در این مدت کارنامه خاصی نداشتند و چند ابهام در مورد انها دیده می شود که ۴ بخش دارد اول از همه تقسیم سود نه خیلی قوی برخی از انهاست دوم جریان سود اوری و چشم انداز افت مقداری فروش سوم افت بازارهای جهانی و چشم انداز افت ریالی نرخ فروش و از همه مهم تر از دید ما همان سهامدار عمده است که در شرکت های بزرگ انقدر سهامدارخسته حضور دارد که بازی به هم بخورد ولی در ان شرکت ریز و کوچک اصلا کسی نیست و یا از قبل هماهنگ شده که اتفاقی رخ ندهد البته شک نکنید این میان ممکن است اتفاقاتی پشت پرده و زیر میز هم رخ دهد که ما فرض را بر این میگذاریم انشالله گربه است و در بازار سرمایه از این خبرها نیست !!

بحث ما از بیان این مطالب چه بود این است که بازار هر چه به سمت غیرمنطقی تر شدن گام بردار پول های بزرگ از آن دور تر خواهند شد

و این در کوتاه مدت شاید برای برخی شیرین باشد ولی در میان مدت به زیان بازار خواهد بود و برای چندمین بار است که تاکید میکنیم حرکت هر سهمی فارغ از فضای بنیادی او شاید در کوتاه مدت حرکت کند ولی در میان مدت خبری از این تک چرخ زدن های خاص جلوی دبیرستان دخترانه بازار سهام نخواهد بود !!

بازهم این را میگوییم سهم بزرگ یا کوچک باید بنیاد قوی داشته باشد وگرنه تنه درخت گاهی پوک می شود و خاصیتی جز قطع شدن نخواهد داشت هر یک از ان عوامل ۴ گانه در سهم ها می توانند نقش موریانه و افت هایی را بازی کنند که از داخل این درخت ها را پوک میکنند این نوع ریزش جهانی ها افت مقدار فروش شرایط صادرات و سفت و سخت تر شدن آنها و در نهایت آنچه همچون ضربه های تبر این تنه را آزار میدهد همین عرضه بی حساب کتاب سهامداران عمده است . بازهم مینویسیم فرض بر غیر ارزنده بودن سهم های بزرگ دلیلی نمی شود که بازار به سمت هر سهمی حرکت کند ولی در حال حاضر فضای بازار طوری است که همه از این دست سهم ها فراری و دنبال قصه ها و پروژه ها هستند …

و اما حرف آخر

این گزارش امروز خبرهای مختلفی را شنیدیم که عمدتا سیاسی بود ببنید رئیس جمهور فرانسه فکر میکنم ۳ یا ۴ امین باری بود که در ۱ ماه گذشته با روحانی تلفنی صحبت میکرد هر یک از این مکالمات ۱۰۰ دقیقه و حتی بیشتر طول کشیده است بعد روحانی در تبریز میگوید ممکن است هفته های بعد توافق هایی بکنیم و امروز خبرهای دیگری از این شریط به گوش میرسد .

بازار دلار با این همه اخبار تکان نمیخورد و به هر شکل شرایط ویژه ای را رقم میزند . به هر حال در ۱۱۰ دقیقه قطعا در مورد لیگ فوتبال فرانسه و خاطرات شمال و جریان عشق و عاشقی مکرون حرف نمیزنند به نظر رویداد مهمی در پیش باشد . توافق حتی اگر نیم بند و محدود به دست اید و اینستکس با ۱۵ میلیارد یورو احیا شود شوک خوبی برای بازار است به نظر این اتفاق خوبی است که می تواند رخ بدهد منتهی باید کمی صبر کنیم ابعاد ان روشن تر شود . از مدت ها قبل در همین ستون نوشتیم حس میکنیم تاکید میکنیم فقط یک جریان حسی و پیش بینی است که ایتم خوب مثبت بعدی که به بازر کمک میکند ایتم سیاسی است …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *