۱) نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از حسن روحانی برای شرکت در نشست شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دعوت کرده است. هدف این است که ایران و اتحادیه برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری به توافق برسند! حضور در چنین اتحادیه هایی به فروش محصولات غیر نفتی کمک فراوانی می کند.

۲) تحلیلگران می گویند بوریس جانسون قصد دارد تا ۳۱ اکتبر نه با اتحادیه به توافق برسد و نه شرایطی فراهم کند که این توافق به مجلس نمایندگان جهت رای دهی منجر گردد. در این صورت انگلیس به صورت اتوماتیک از اتحادیه خارج می شود!

۳) تحلیلگران سیاسی می گویند حسن روحانی کارکرد خودش را از دست داده است. نه در داخل می تواند اجماع ایجاد کند و در نه خارج کشور قدرت و ابداعی برای رسیدن به توافق دارد اما دقیقا ۲ سال از دوره او مانده است.

۴) پس از خروج امارات از جنوب یمن، حالا این بخش به دست حوثی های یمن افتاده است اما از طرفی جدایی‌طلبان جنوب یمن عدن را گرفتند و می گویند قصد دارند کشور یمن جنوبی تاسیس کنند!

۵) رئیس بانک مرکزی تایید کرده که امارات به صرافی های ایرانی میدان عمل بیشتری داده و فضای ارزی کشور در سایه این رویداد بهبود یافته است.

۶) اخراج و استعفای پی در پی، بانک مرکزی ترکیه را به لرزه انداخته است. اردوغان در این بخش بسیار بی پروا عمل می کند و ممکن است اقتصاد این کشور را دچار ضعف شدید کند.

۷) سعید نمکی وزیر بهداشت می گوید چیزی حدود ۱٫۸۵ میلیارد دلار نیاز ارزی صنعت داروی کشور در سال است. از سخنان وی می توان اینطور برداشت کرد که اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف و نیمایی شود، هزینه تولید دارو در کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان رشد می کند، در این صورت مبلغ داروها برای حفظ حاشیه سود قبلی باید ۲۳ هزار میلیارد تومان رشد کنند!

۸) از صحبت های آقای نوبخت اینطور استنباط می شود که در سال آینده انواع یارانه ها حذف خواهد شد. پنهان، آشکار و غیر ازان هم ندارد!

۹) نفت‌ خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۷ دلار و ۹۸ سنت برای هر بشکه عرضه خواهد شد.

۱۰) تحلیلگران حوزه انرژی می گویند، تعمیرات اساسی پالایشگاه ها در دنیا باعث شده تا از یک طرف تقاضای نفت ضعیف باشد و از طرف دیگر تقاضای فرآورده نفتی قوی باشد! این یعنی کرک اسپرد به نفع پالایشگاه ها در حال چرخش است.

۱۱) بانک ملت ۵٫۷۴درصد سهام ملی مس را به قیمت ۶۰۰ تومان هر برگ، در ۲۸ مرداد با شرایط ۳۵درصد نقد و الباقی اقساط عرضه می کند.

۱۲) بانک صنعت و معدن از برنامه خود برای واگذاری بلوک ١١.٢٩ درصدی سهام سیمان مازندران خبر داده است. این بلوک در تاریخ ۲۳ شهریور ماه با قیمت پایه هر سهم ۵٣٢ تومان و به صورت ٢٠ درصد نقد و مابقی اقساط واگذار می شود.

۱۳) ذوب آهن در ماه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تن محصول صادر می کند و تحریم ها به آن آسیب نزده است. مدیرعامل هرمز هم از افزایش فروش به میزان ۸۲درصد خبر داده است. فولاد سبا ( زیر مجموعه مبارکه ) رکورد تولید اسفنجی را در این ماه زده است. فولاد سفید دشت نیز با حمایت فولاد مبارکه به تولید اسفنجی رسیده و در آینده نزدیک فولاد نهایی را تولید می کند. همچنین مبارکه تولید ورق های مورد نیاز خودرو سازان را در دستور کار قرار داده است.

۱۴) پکویر می گوید یک طرح ۱۰ هزار تنی تایر آل استیل دارد که ۱۳۹۹ به بهره برداری آزمایشی می رسد و در تلاش است تا منابع ارزی مورد نیاز آنرا تامین کند.

۱۵) لازما یک واحد تجاری خود را برای فروش آگهی کرده است.

۱۶) تاپیکو ۳درصد سهام تاصیکو را خریداری کرده است. برخی محاسبات نشان می دهد این مساله ۳۰ الی ۴۰ ريال بر eps تاپیکو اثر مثبت دارد. ضمنا گفته می شود ۴درصد دیگر هم در روزهای بعدی خریداری می شود. تسویه آن از طریق بدهی های یک زیر مجموعه به تاپیکو صورت می گیرد که خود سهام تاپیکو داشته است. مجموع این اتفاقات اثر مساعد بر eps تاپیکو دارد.

۱۷) فخوز قصد دارد با مالکیت اکسین و شادگان ظرفیت خود را طی سال های آینده به ۷٫۲ میلیون تن برساند.

۱۸) قیمت وکیوم باتوم کاهش یافته به نفع شپاس.

موفق باشید. ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *