لبخند قربانی !!

امروز یکشنبه قبل از تعطیلات عید قربان بازار می خندید و خوشحال بود فروشنده های بازار امروز عقب نشینی کرده بودند و به وضوح عدم تمایل به فروش در چهره بازار مشخص بود که در دقایق مختلف این عدم فروش و رنج های مثبت و نبود فروشنده های ابشاری به چشم می امد البته خریدار هم انقدر قوی نبود که هیجان را در بازار تزریق کند هنوز سهم های بزرگ بازار ساکت و ارام گاهی اوقات فقط و فقط یک لبخند می زنند هنوز هم عده ای بر این باورند بازی بازی سهم های بزرگ و بنیادی نیست !

البته هر کسی نظری دارد درست در نقطه مقابل برخی هم این عزیزان را به جو سازی و باد کردن سهم ها متهم میکنند ولی هر چه که هست فعلا این شرکت های کوچک و پول محور هستند که در بازار جولان میدهند ولی … ولی ریسک های خاص خود را دارند دیروز روزنامه دنیای اقتصاد لیستی منتشر کرد از سهم هایی که از ابتدای سال ۹۸ تا ۱۶ مرداد بازدهی بالای ۱۰۰% داشتند که البته بیشتر بازار پایه ای ها در این لیست بوده و نشان میداد چه بازاری شده بازار پایه ! چند سهم را اتفاقی در این لیست نگاه کردیم مثلا سهمی با ۲۵۰% بازدهی که اصلا فضای خاصی را در سودآوری نداشته و ندارد !

بعدی هم سهم هایی با نزدیک به ۲۰۰% رشد

در عرض این ۵ ماه که یا زیان آنها رشد کرده یا روند سودآوری فقط کمی چرخش داشته است .چه بسیار سهم های این چنینی در بازار که این شرایط را دارند و این فضا در انها موج میزند سرعت رشد از سرعت سود اوری جلو زده و حالاهر چه جلوتر می روند گام ها را با احتیاط برمیدارند ما هر چه با خودمان و سپس با عزیزان میگوییم دوستان تاریخ زنده و گذشته بورس پر است از این پروژه ها از صدرا تا گازلوله از سیمان صوفیان تا مرقام و خلاصه هزار رنگ و بوی دیگر ولی گوش کسی بدهکار نیست انگار باید یک باردیگر همه با پوست و گوشت خود این لحظات را حس کنند تا بی رحمی بازار را درک نمایند .

البته از دید ما این سهم ها شبیه بمب های ساعتی هستند که دست به دست می شوند و به نفر بعدی میرسند از بدحادثه زمان انفجار آن نیز روی آن مشخص نیست ولی مدت زیادی از استارت خوردن ان میگذرد و هر لحظه احتمال انفجار در دست کسانی که ان را دارند بیشتر می شود … البته این از دید ماست از دید کسانی که این سهم ها را میخرند حالا نه جام شراب! ولی به هر حال جام شیر و عسلی است که گوارای وجود می شود و ما چون جرات نوشیدن ان را نداریم از تلخی های ان صحبت میکنیم .ولی نه تجربه ما بلکه تاریخ دو دهه بورس نشان داده است که بازار پر از پروژه های این چنینی بوده و زمان انفجار احتمالا سکوتی تلخ در رگ های سردش زهر میریزد و با خود با طعنه میگوید که انشالله برای بلند مدت نگهش میدارم !!

اما بحث بعدی ما تکمیل بحث دوم است

بارها این جمله را از قول ما شنیدید سهم بزرگ پول بزرگ میخواهد ! حقوقی ها بعید است این پول را به بازار تزریق کنند انها جیب بازار را نزنند تزریق پیش کش ! به نظر راه هایی که بارها در همین ستون بیان کردیم کم کم باید برنامه ریزی و اجرایی شود شما ازیک سو با کمبود پول مواجه اید از سوی دیگر خبر میرسد که دیروز عرضه اولیه به ۶۰۰ هزار نفر رسید . روزی نیست که تلفن ما زنگ نخورد و شخصی از آن طرف خط التماس دعای خرید سهم نداشته باشد .

ایده صندوق های سهامی با تضمین و بحث های دیگر را به نظر بهترین موقعیت است که راه اندازی کنید شما یک لشکر اماده به رزم ۶۰۰ هزار نفره دارید از دید ما بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی اماده برای حضور در بورس وجود دارد این فرصت تاریخی را از دست ندهید به نظر راه فرار بورس از این شرایط همین ابزار است وگرنه با پول بچه های بازار نمی شود حرکتی در بازار ایجاد کرد .این بچه بازیگوش دوست دارد بازی های خود را انجام دهد و خیلی به فکر اینده نیست او به فکر تعطیلات تابستان و فرار از درس و مشق است ! این پدر و مادر او هستند که باید بستر را از امروز برای او فراهم کنند . باور کنید با این حجم وسیع نقدینگی ، بورس میتواند بسیار خوب و عالی پذیرای این جریان پولی باشد .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *