۱) نیروهای تحت حمایت امارات در یمن با نیروهای عربستان درگیری خونین داشتند و آن ها را شکست دادند. این رویداد غیر منتظره تا جایی پیش رفته که نیروهای تحت حمایت امارات خواستار تاسیس کشور یمن جنوبی شده اند! ولیعهد ابوظبی با مقامات عربستان دیدار کرده تا دو کشور اتحاد خود را نشان دهند با این حال وضعیت یمن در حال تغییر است.

۲) بولتون در لندن به نتیجه ای نرسید. بوریس جانسون گفته که موضع این کشور در قبال برجام تغییر نکرده است! حالا بولتون می گوید به نظر باید گفتگو با لندن در خصوص ایران و چین را به وقت دیگری موکول کنیم! برخی تحلیلگران می گویند این مساله ناشی از تمرکز بریتانیا بر مساله برگزیت است که نمی خواهد در این مقطع با کشورهای دیگر دچار درگیری باشد.

۳) منابع خبری گفته اند که نفت کش توقیف شده ایران توسط بریتانیا، مقصد بعدی خود را مراکش اعلام نموده است. به بیانی بریتانیا نفت کش ایران را به زودی آزاد می کند!

۴) ناو بریتانیا در حالی وارد خلیج فارس می شود تا به به ائتلاف آمریکا بپیوندد که ۲ ناو دیگر این کشور منطقه را ترک می کنند! عملا بریتانیا تعداد نیروهای خود را افزایش نداده است.

۵) در ادامه درگیری تجاری توکیو و سئول، کره جنوبی، ژاپن را از فهرست کشورهایی که با آنها توافق تعرفه ترجیحی دارد، حذف می‌کند. جنگ تجاری در نقاط دیگر دنیا هم کم کم دیده می شود!

۶) تحلیلگران اقتصادی نگران بالا بودن نسبت دلار به سایر ارزها هستند. آن ها می گویند اینکه شاخص دلار در ۹۷-۹۸ واحد ایستاده می تواند منجر به یک رکود عمیق شود لذا معتقدند باید ایندکس دلار افت کند.

۷) یک مدیر بلندپایه نفتی فعال در حوزه میادین شیل آمریکا خبر داده که سهام شرکت های تولید کننده نفت شیل در بورس های جهانی به شدت در حال سقوط است. او می گوید با نرخ های جاری نفت، اکثر شرکت ها با کاهش با اهمیت سود مواجه شده اند و صورت مالی ضعیفی منتشر کرده اند! او می گوید پس از سال ۲۰۲۵ میلادی تنها یک شرکت می تواند همچنان در حال توسعه باشد!

۸) برای اولین بار در هشت سال گذشته روسیه توانست در ذخایر بین المللی که شامل ارز و طلا است از عربستان سعودی پیشی بگیرد. ریاض به دلیل افت قیمت نفت مجبور است ذخایر خود را در حوزه های اجتماعی صرف کند.

۹) یک منبع آگاه درباره زمان آغاز به کار بازار متشکل ارزی گفت: این بازار ارزی قرار بود از عید قربان شروع به کار کند ، ولی به دلیل فراهم شدن برخی از مقدمات، قرار است از هفته آینده فعالیت رسمی خود را شروع کند.

۱۰) الکترود گرافیتی با کاهش قیمت نفت و کاهش قوانین محدود کننده در چین به شدت کاهش یافته که به نفع تولید کنندگان فولاد در ایران شده است. منابع خبری می گویند قیمت الکترود از ۱۵۰۰۰ یورو به ۹۵۰۰ یورو کاهش یافته است. در هر تن فولاد ۲ کیلو الکترود مصرف می شود!

۱۱) مدیر مجتمع سنگان می گوید برنده مناقصه عملیات بهره برداری، استخراج و باطله برداری سنگ آهن از مجتمع سنگان متشکل از اُپال کانی پارسیان و آسفالت طوس هستند. این شرکت ها به بیمه پارسیان مرتبط می باشند.

۱۲) با حضور مدیر عامل ملی مس اولین بخش تجهیزات اصلی پروژه احداث کارخانه تغلیظ فاز ۳ مجتمع مس سونگون امروز وارد مجتمع مس سونگون شد. طرح توسعه‌اي فاز ۳ تغليظ مجتمع مس سونگون ۱۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می کند.

۱۳) در خصوص طرح پکویر: زینلی با بیان اینکه سالانه ۲۷ هزارتن لاستیک در این واحد صنعتی تولید می‌شود گفت: با اجرای طرح توسعه ۱۰ هزار تن تایر رادیال سواری به این ظرفیت این کارخانه افزوده می‌شود. ( این طرح سال ۹۹ به بهره برداری آزمایشی می رسد.)

۱۴) مرقام واحد مسکونی در کیش به فروش می رساند.

۱۵) شرانل توانسته روغن صنعتی ترانسفورماتور تولید کند که پیشتر وارد می شده است. مدیرعامل بترانس از این اقدام نفت ایرانول تقدیر کرده است.

موفق باشید. ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *