۱) ترامپ تغییراتی در وضع تعرفه های جدید بر علیه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین ایجاد کرده است. اول آنکه برخی کالاها را حذف کرده، دوم آنکه زمان اجرا به تعویق افتاده است. همچنین می گوید چین قول داده که خرید کالای کشاورزی را آغاز کند این در حالی است که تحلیلگران می گویند ترامپ از عواقب این مساله در آستانه کریسمس ترسیده و چون نرخ تورم آمریکا صعودی است و شاخص دلار هم افت نکرده، تصور می کند که با تاخیر در کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، به احتمال قوی حمایت کشاورزان را از دست می دهد. حالا او دست به دامان ژاپن شده و گفته اگر خرید کشاورزی انجام دهد در این صورت تعرفه بر ژاپن وضع نمی کند.

۲) چینی ها خرید سویا از روسیه را آغاز کرده اند این مساله می تواند بازار وسیع سویای چین را برای همیشه از آمریکا بگیرد!

۳) ترامپ سعی می کند تا فدرال رزرو را به هر قیمتی وادار به کاهش سریع نرخ بهره کند. وی مقاصد سیاسی دارد تا اقتصاد تحریک شود و آرای بهتری به دست آورد اما پاول به این مسائل اهمیت نمی دهد و راه خودش را بر مبنای اقتصاد می چیند.

۴) بازارهای جهانی خصوصا نفت و فلزات به خبر تعویق تعرفه ها بر علیه چین واکنش مثبت نشان داده اند. مس از ۵۸۰۰ دلار عبور کرد، نفت هم بالای ۶۰ دلار رسید اما اونس طلا همچنان بالای ۱۵۰۰ دلار است!

۵) تحلیلگران سیاسی می گویند در آینده بریتانیا از توافق برجام خارج می شود. آنها می گویند بوریس جانسون به حمایت آمریکا پس از خروج بدون توافق از اتحادیه نیاز دارد لذا امتیاز می دهد تا امتیاز بگیرد.

۶) آقای ظریف در هفته آینده به ۳ کشور اروپایی سفر می کند. واضح است که با نزدیک شدن به موعد گام سوم، وزیر خارجه پیام جدیدی برای اروپا دارد. اگر اقدام مثبت و گام جدی بر ندارید، غنی سازی را افزایش می دهیم! از محتوای صحبت های سخنگوی سازمان انرژی اتمی می توان همین را برداشت کرد.

۷) قیمت نفتا به کف دو ساله خود سقوط کرد! کرک اسپرد نفتا در بدترین موقعیت قرار گرفت، به نفع شاراک.

۸) فاز اول یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) پتروشیمی لردگان در مدار قرار گرفت که نخستین گام مهم بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان می‌باشد. شلرد زیر مجموعه پترول است.

۹) روند کاهش قیمت نفت در هفته گذشته سبب شد گزارش‌هایی درباره تماس عربستان با دیگر اعضای اوپک درباره چگونگی مهار افت قیمت‌ها، منتشر شود و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دور جدیدی از کاهش تولید سبب شد قیمت نفت در پایان هفته گذشته کمی افزایش یابد.

۱۰) رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد در صورتی که تغییرات مدنظر او در روابط آمریکا و سازمان تجارت جهانی ایجاد نشوند او کشورش را از این سازمان خارج خواهد کرد.

۱۱) آمریکا به شرکت ATR که یک شرکت فرانسوی-ایتالیایی است مجوز فروش قطعات به ایران داده است. این شرکت با ایران ایر همکاری می کند.

۱۲) ثعمرا زمین چمستان را فروخت.

۱۳) هلدینگ فارس در آینده ۲ زیر مجموعه خود را عرضه می کند.

۱۴) صبا فولاد خلیج فارس به دنبال افزایش ظرفیت تولید تا ۲ ماه آینده است. این شرکت زیر مجموعه وصندوق است.

۱۵) مدیرعامل ملی صنایع مس ایران مطرح کرد؛ درآمد ۱۳۰ میلیون دلاری ملی مس در صورت راه اندازی کارخانه تغلیظ فاز ۳ مجتمع مس سونگون!

۱۶) قیمت آتی پلیمرها بعد از اصلاح قیمت به مدار رشد برگشت. pvc در بازار آتی از ۸۵۰دلار عبور کرد همچنین خبر مربوط به تعویق تعرفه ها میلگرد را در چین ۱۸۰ یوان رشد داد.

موفق باشید. ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *