۱) بانک مرکزی پیش‌نویس لایحه دو فوریتی تفسیر قانون «نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی» را به هیئت دولت ارائه کرده است. طبق نص صریح قانون، تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق یافته تلقی نمی‌گردد و مشمول مالیات نیست و مابه التفاوت آن در حسابی تحت عنوان مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته‌ها در ترازنامه منعکس و گزارش می‌شود. ( این خبر باعث می شود تا مانده ارزی مربوط به سال ۹۲ بانک پاسارگاد و بخش تسعیر نشده ارزی بانک ملت، با نرخ جدید تسعیر و به حساب سرمایه برود لذا برای بانک هایی که بخشی از مانده ارزی را تسعیر نکرده اند مثبت است.)

۲) بانک مرکزی آلمان هشدار داده که اقتصاد این کشور در ماه‌های باقیمانده از سال میلادی جاری ممکن است دچار رکود شود. بعضی کارشناسان می‌گویند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان باید از متعادل کردن بودجه دست بردارد و سرمایه‌گذاری بیشتری کند.

۳) رییس جمهوری آمریکا از بانک مرکزی این کشور خواسته است تا بهره بانکی را یک درصد کاهش دهد. دونالد ترامپ دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر از تبعات منفی افزایش قدرت دلار بر اقتصاد ابراز تاسف کرد. شاخص دلار از ۹۸ واحد عبور کرده و به نوعی یک تهدید است! کاهش آن قیمت کامودیتی ها را بهبود می بخشد.

۴) نخست وزیر اسرائیل، تلویحا دست داشتن این کشور در حمله به مراکز شبه‌نظامیان عراقی وابسته به دولت ایران را تایید کرده است. طی روزهای اخیر اسرائیل چندین مرتبه به نیروهای تحت حمایت ایران در عراق حمله کرده است.

۵) محمد جواد ظریف بدون برنامه قبلی قرار است با مکرون دیدار کند. این دیدار از ۲ جهت با اهمیت است. اول آنکه قرار بود مکرون به تهران بیاید و این می تواند هماهنگی برای اجرای سفر باشد. دوم آنکه به ۱۶ شهریور نزدیک می شویم. بریتانیا از ایران خواسته سریعا به تعهدات برجامی خود برگردد. شاید مکرون می خواهد عواقب اجرای گام سوم را به ایران گوشزد کند.

۶) کاهش رشد اقتصادی هند که رکوردار نرخ رشد اقتصادی بالا در بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان نیز هست باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فکر انتقال سرمایه خود به خارج از این کشور باشند.

۷) نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت علی‌رغم حمایت لفظی از توافق هسته‌ای برجام با ادعاهای آمریکا علیه ایران همنوایی کرد.

۸) میزان استفاده از کارت‌های بانکی و پرداخت‌های الکترونیکی به جای پول نقد به سرعت در حال افزایش است به طوری که در تیر امسال، میزان تراکنش‌های پرداخت الکترونیک کارتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از تعداد ۳۲ درصد و از لحاظ ارزش ۳۰ درصد افزایش داشته است. چون شرکت های عضو شاپرک از تراکنش ها کارمزد می گیرند، افزایش تعداد به نفع آن ها است.

۹) نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اخیرا دولت دوبی روند فعالیت ری اکسپورت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد را تصویب کرده و قرار است مسیر تجارت بین این دو کشور بار دیگر احیا شود. ( علت اصلی کاهش دلار در هفته های اخیر از ۱۵۵۰۰ به ۱۱۶۰۰ همین است )

۱۰) فارس، دهدشت را خرید، بفجر گفته سود سال ۹۷ به دلیل نرخ های جدید رشد می کند و غبشهر از برگشت مالیات پرداخت شده به عنوان یک آیتم مثبت خبر داده است.

۱۱) شاخص قیمت کنسانتره ۶۶% صادراتی ایران در بندرعباس فعلا ۶۲٫۴$ (۷۲۳ هزار تومان) میباشد.

۱۲) ژایر بولسوناور رئیس جمهور برزیل که روابطی گسترده با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود دارد، در همراهی با سیاست های واشنگتن بطور محرمانه اعلام کره که قصد دارد تا نام حزب الله لبنان را به لیست گروه های تروریستی اضافه کند.

۱۳) ۷۴ درصد اقتصاددانان آمریکایی ضمن ابراز نگرانی درباره سیاست های اقتصادی دولت ترامپ پیش بینی می کنند که اقتصاد این کشور تا پایان ۲۰۲۱ میلادی با رکود روبرو خواهد شد.

۱۴) نفت بهران جهت مقابله با تحریم ها، کالای مورد نیاز وارداتی خود را برای یک سال آینده تامین کرده است.

۱۵) بهای میلگرد نیز در بورس فیوچرز شانگهای در پی انتظار برای معرفی محرکهای جدید از سوی چین و فرا رسیدن فصل رونق ساخت و سازها رشد یافت.

۱۶) پلنر می گوید دولت محلی تانگشان امروز فولادسازان خود خواسته تا از ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۸ آگوست تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۱ آگوست به دلیل وضعیت بد آب و هوایی این منطقه تولید واحد‌های گندله سازی خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. تنها ۳ ماشین گندله سازی می توانند با ظرفیت کامل خود کار کنند و مابقی فولادسازان در صورت تولید بیشتر با جریمه مواجه خواهند شد‌.

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ . موفق باشید.

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *