مرداد داغ رفت !

امروز چهارشنبه ۳۰ مرداد در اخرین روز مرداد و در یک روز بین تعطیلی بازار بسیار شاد و سرحال بود و خوب ظاهر شد امروز سهم های کوچک کم کم دست سهم های بزرگ بازار را گرفته و آنها نیز تاتی تاتی میکردند(مثل این که لاغر های شبیه ماکرونی دست بادی بیلدینگ ها را گرفته و آنها را همراهی کنند !!)

ولی در کل فضا فضای بدی نبود در مجموع جو عمومی بازار نشان از اتفاقات مثبتی می دهد که بخشی از ان یک موج خوش بینی چارتیستی نسبت به شاخص نشات میگیرد که طی چند روز گذشته مفصل در مورد ان صحبت شد و بخشی دیگر هم زمزمه همان حرف هایی است که مدت ها قبل زده بودیم و باز هم میگوییم به هر دلیلی برخی ان را عرضه اولیه و اشنایی برخی عزیزان بابازار و برخی دیگر سکون سایر بازارها میدانند که ثبات و افت و رکود بازارهای رقیب بازار سرمایه را برجسته کرده و همه فعلا از این بازی خوشحال هستند.

اما بازار امروز یک عامل دیگر را هم در ذهن خود داشت

گزارش های ماهانه به زودی راهی بازار می شود و به نظر بازار روز شنبه این عامل را یدک خواهد کشید و اتفاقات خاصی رادر این وادی خواهد داشت . گزارشات ماهانه می تواند جریان بازار را تا حدودی به سمت وسوی بنیادی تر شدن سوق دهد منتهی در کنار این موارد یک ریسک را هم دارد ریسک گزارش های ماهانه در احتمال مثبت نبودن این گزارش هاست که به نظر جالب است و باید مورد توجه قرار گیرد .

این که چه شرکت هایی گزارش های خیلی جالبی نمیدهند و چه شرکت هایی خوب خواهند بود ظرف هفته بعد مشخص می شود ولی به هر حال بخشی از بازار به این موضوع نگاه خواهد کرد و برای او مهم خواهد بود . البته این را بگوییم عزیزان و بزرگان تحلیل گر اگر گزارش ها رسید و بازهم سهم های کوچک و خاص حرکت کردند و از قضا سهم های بزرگ ریزشی شدند ناراحت نشوید این ذائقه بازار است که به این نوع رفتار معاملاتی کم کم در حال عادت کردن است … بعد ها مشخص می شود این عادت خوب بوده یا خطرناک !

این روزها این بحث داغ است که بازار تا کی این طور می ماند و تا کی به این روند ادامه میدهد .

شاید بشود به ۳ شکل به این سوال پاسخ داد که البته امروز فقط بخش های کلی ان را بحث میکنیم . ولی شکل اول پاسخ به این سوال این است که اصلا به ما چه نون و ماستتو بخور و تا وقتی بازار مثبت است شما هم نوسان بگیر !! به نظر بخش های مهمی از بازار فعلا در پاسخ به سوال این که سقف قیمت ها کجاست و قرار است چه بشود همین را میگویند ! فعلا که مثبت است !

با درست و غلط بودن هیچ شکل فعلا کاری نداریم و به روزهای بعد موکول میکنیم . شکل دوم شکل نموداری است که خط بکشد و رسم کند و بگوید سقف کجاست چند روز گذشته در این مورد بحث شده بود برخی ۳۲۰ برخی ۲۹۶ هزار را نقطه برگشت بازار میدانند و نشان میدهد هنوز با ان نقطه از نظر نموداری فاصله داریم ولی دسته سوم را که بپرسی میگویند بازار همین حالا هم باید میریخت و ریزش ان قریب الوقوع است انها از روی گزارش ها و سود شرکت ها و بنیاد حرف میزنند و اهل کراوات زدن و جنتلمن گونه سهم خریدن هستند با شرایط فعلی انها باید ۱۰ ۱۵ سهم بزرگ بازار را خرید …

شک نکنید حرف انها درست است ولی بازار فعلا به این جماعت میخندد و حرف ریزش بازار انها را باور نمیکند …بازهم میگوییم کار با درست و غلط نداریم فعلا این دسته در افسردگی پس از زایمان سهم های بزرگ هستند !

نمیخواهیم امروز خیلی طولانی حرف بزنیم تعطیلات است و وقت کم

ولی بازار زمانی به سمت ریزش نزدیک تر خواهد شد که قصه های سهم های رشد کرده تکراری و نخ نما و برای رشد بازار و سهم ها هیچ دلیلی وجود نداشته باشد ان روزهایی که بی دلیل و بی منطق خوشحال باشی و سود کنیم روزهایی که باید خود را برای هر اتفاقی اماده کرد حالا شاید این چند روز و چند هفته نباشد ولی همان حرفی که چند روز پیش زدیم بازهم تکرار میکنیم همه سود خوبی کرده اند نباید اجازه بدهیم غافلگیر شویم ..

بتاسهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *