شهریور ؛ شیرین آغاز شد… !

امروز شنبه شهریوری و آغاز آخرین ماه تابستانی بازار بوده که انصافا در این تابستان وضعیت بد نبوده است البته نه برای همه بازار ولی در کل بازار خوبی را داشتیم امروز هم به مانند روزهای قبل موج مثبت خوبی در بازارایجاد شده بودو جو مثبت بود ولی به هر حال فشار فروش در نیم ساعت اخر هم وجود داشت . حالا بازار با اخبارو تحولات مختلفی مواجه شده است جنگ تجاری دوباره بالا گرفته ولی ایا در بازارموثر است؟ !!

به نظر بازار گوشش به این داستان ها خیلی بدهکار نیست .

در سوی دیگر گزارش های ماهانه هم میرسد که رفتار بازار می تواند جالب باشد مثلا امروز فلوله گزارش دادنسبتا ضعیف هم گزارش داد ولی سهم به این گزارش توجه نکرد پس می توان گزارش را دید و بازار بازهم کار خود را بکند !

هر جوری که بود امروز حال بازار خوب بود ولی نیمساعت اخر کمی شدت عرضه در بازار بیشتر شد ببینیداگر هم بازار بخواهد رشد خود را ادامه دهد قرار نیست یکضرب یکپارجه و همه روزه سبز باشد ممکن است در برخی روزها فرایند فروش و تسویه و شناسایی سود را داشته باشیم از همین رو شاید فردا کمی موج عرضه بیشتر شود ولی نمی توان گفت بازی تمام شده خیر تا وقتی جریان نقدینگی در کشور به این شکل است و بقیه بازارها راکد این بازار می تواند مثبت باشد . البته در رفتار های او خیلی نمی شود منطق و تحلیل را دخیل کرد ولی به هر حال حساب و کتاب خود را دارد.

تقریبا هر روز در مورد این جریان پولی و استفاده از ان صحبت کردیم ای کاش میشد سریعتر اتفاقات رخ دهد تا نگرانی ها کمتر شود البته این رسم همیشگی بوده سرعت تحولات همه را جا میگذارد و اتفاقات سریعتر از انجه فکرش را میکنیم رخ میدهد . بورس تازه دست به کار شده تا صندوق های متعدد ایجاد کند خوب است ولی امیدواریم دیر نشود به نظر باید شتاب عرضه های اولیه بزرگتر و قوی تر را در بازار بیشتر کرد بازار پتانسیل های خوبی را ایجاد کرده ولی قطعا یک دوران گذار از سهم های غیر منطقی به باقی بازار داریم فقط و فقط دعا میکنیم این فرایند انتقال با حداقل خون ریزی و تلفات صورت گیرد ! .

اما در مورد گزارش های ماهانه یک نکته مهم می تواند وجود داشته باشد.

گزارش های ماهانه این بار نقطه تلاقی بسیاری از ایتم هاست که بازار می تواند برایند و اثر گذاری ان را در این گزارش ها ببنید افت نرخ دلار ، رکود نسبی ایجاد شده در بازارها ، افت بازارهای جهانی ، کسری بودجه مصرفی خانوار ها ، سخت تر شدن شرایط صادرات و … کم کم خود را در این گزارش ها نمایش میدهد که اگر در این ماه به چشم بیاید می تواند کمی ذهن بازار را قلقلک دهد ولی درست در نقطه مقابل این موضوع جریان نقدینگی وجود دارد که برای فرار از کاهش ارزش پول خود وارد این بازار شده و فعلا هم موفق عمل کرده و می زند و می برد و خوشحال است و از روی این گزارش ها هم رد می شود کما اینکه از گزارش ۳ ماهه و ماهانه تیر هم عبور کرد !

اما در مورد سرنوشت سهم های بزرگ بازار

هنوز ابهامات زیادی وجود دارد بازار تا اینجا خیلی روی انها سوار نبوده و بزرگان بازار در مقابل بقیه کمترین بازدهی را داشتند این که برخی بگویند رکود داریم فروش انها تحت تاثیر قرار میگرد و هزار اهرم دیگر بله درست است ولی ایا رکود بر سایر صنایع موثر نیست پس باید کمی همه جانبه تر نگاه کرد ولی تجربه سال قبل نشان میدهد بازار اتفاقا به این گروه بی تفاوت نیست ولی خیلی چیزها را کنار هم میگذارد و در مقطع فعلی تصمیم گیری میکند .

مثلا او فشار فروش سهامداران حقوقی ، افت احتمالی جهانی و رکود و سنگین بودن سهم را می بیند و از سوی دیگر به قیمت منطقی و مناسب هم اذعان دارد ولی فعلا ریسک نمیکند و میگذارد فروش شرکت و شرایط شرکت شفاف تر شود تا با حداقل ریسک سراغ این گزینه ها برود که قدرت سود آوری او کمتر از سرعت متوسط رشد بازار در این مقطع بوده و در واقع ریسک کمتری را بردارد و سود کمتر را نیز تحمل کند .

او این شرایط را در کنار سهم هایی میگذارد که چابک و راحت حرکت میکنند روزی ۵% در جیب دارند و البته ریسک هم دارند ولی در شرایط فعلی تاکید میکنیم در فضای فعلی سهامداران اقبال بیشتری به سهم های غیر سهم های بنیادی و بزرگ دارند ولی عزیزان این را در ذهن داشته باشید نه شراط سهم های کوچک و چابک بازار همیشه همینطور است و نه سهم های بزرگ !!

به نظر هر چه جلوتر برویم و با روشن شدن وضعیت سود آوری این دو دسته تصمیمات بازار تغییر میکند

مثلا در سال ۹۷ نیز برخی معتقد بودند تحریم اثرات عجیبی در سود آوری شرکت ها دارد ولی وقتی برج ۱۰ رسید و بهمن هم آمد و گزارش های ۹ ماهه و گزارش دی ماه ماهانه رسید متوجه شدند ریسک این شرکت ها بسیار کم و قدرت سود آوری بالایی دارند و همین شد که این شرکت ها در موج اول ان بازی پیشرو بودند .به نظر بازار به این شرکت های بزرگ زمان بیشتری میدهد تا ریسک خود را با تحولات مختلف کاهش دهند و شاید تصمیم منطقی باشد ولی باید سوی دیگر این تصمیم را در نظر گرفت که ایا خرید سهم های دیگر و کوچک بازار با این قیمت ها منطقی است ؟! خیلی زود بازار به این اتفاقات و تحولات پاسخ میدهد و بازهم حرف ما این است جوری معامله کنید ناگهان غافلگیر نشوید …

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *