پازل پیچیده بازار !

امروز بازار کار خود را با مثبت آغاز کرد ولی این مثبت خیلی دوام نداشت و بعد از ۱۰ دقیقه انگار بازار و بازیگران ان را با اتوبوس از یک کره دیگر وارد زمین بازی کرده بودند سهمی که دیروز التماس میکردند و صف خرید بود امروز منفی می فروختند ! باور کنید این بخشی از همان غافلگیری است پولی که در بازار حاضر است پول هوشمند و تحلیل گری نیست حتی برخی قواعد اولیه بازی را نیز نمی داند و این اتفاق تلخی است که امروز بخشی از تبعات ان را در بازار شاهد بودیم . البته برخی امروز سیستم را عامل منفی شدن بازار میدانند ولی به نظر اگر هم اختلالی باشد از نظر ما این موضوع عاملی برای اصلاح و ریزش نیست این میل به اصلاح در بازار وجود داشت و باقی بهانه است !

به این موضوع معتقدیم که بازار در مسیر صعودی خود حتی در بهترین حالت هم باشد به چنین روزها و چنین استراحت هایی نیاز دارد حالا کاری نداریم که برخی قیمت ها نیز غیر منطقی شده بود و شکاف طبقاتی بین سهم های بنیادی و سهم های کوچک زیاد و به هر حال این منفی لازم بود هر چند در این منفی تا حدودی عیار بازار مشخص شد مشخص شد که اگر بازار روی سهم های کوچک بریزد کمکی به سهم های بزرگ نخواهد کرد مشخص شد که شدت منفی انقدر هم که برخی فکر میکنند غیر قابل کنترل نیست که این موضوع مستقیم ناشی از حجم بالای نقدینگی است و البته موارد دیگر هم مشخص شده که سر فرصت مفصل بحث خواهیم کرد.

اما برای روزهای آتی و شرایط پیش رو به نظر۳ اتفاق در سرنوشت بازار می تواند موثر باشد

اتفاق اول چه بخواهیم و نخواهیم این موج گزارش هاست که حتی ممکن است کوتاه ولی به هر حال موثر است و اتفاق دوم و سوم از دید ما بحث های سیاسی و بازارهای جهانی است که در وضعیت بازار موثر خواهد بود به نظر اگر این ماه که دیروز عرض کردیم نقطه تلاقی اتفاقات مختلف است بازار و گزارش ها خوب باشد یعنی تا حدودی گزارش ۶ ماهه ها نیز عیارش مشخص می شود می توان یک کلیت از بازار پیش بینی کرد . ولی این را هم باید دید که روزهای پیش رو اتفاقات سیاسی هم عامل تاثیر گذاری در بازار می شود چه پیشنهاد فرانسه و چه اتفاقات دیگر حتی سفر رئیس جمهور به نیویورک هم می تواند سفر خاصی باشد .

میخواستیم گزارش بازار را ببندیم که ناگهان زمزمه های عجیبی رسید

ابتدا در حد یک شایعه بود که هواپیما به آنجا رفته ولی بعد کم کم جدی تر شد و ناگهان خبررسید سخنگوی وزارت خارجه حضور محمد جواد ظریف در نشست گروه هفت را به دعوت وزارت خارجه فرانسه تایید کرد . این اغاز یک خبر خاص بوده و بی شک اثرات خاص خود را دارد در متن بالا هم نوشتیم تحولات سیاسی مهم است ولی فکر نمیکردیم انقدر سریع شاهد این اتفاقات باشیم .

البته بی شک نباید بیش از اندازه خوش بین بود ولی ممکن است تحولات مثبتی را در این حوزه داشته باشیم که این سفر به این مهمی صورت گرفته است . اما این پازل کمی پیچیده است ! اثرات این خبر چیست بازار دلار همین حالا سکته کرده و در محدوده ۱۱۲۰۰ است در سوی دیگر شنیده می شود ،در بسته پیشنهادی مکرون به ایران توقف غنی سازی ،تکرار وعده اینستکس و مذاکره با امریکا نیز قرار دارد و در مقابل ان تحریم فروش نفت به هند و چین برداشته شود .

ایران مذاکره با امریکا را رد کرده است و امروز ظریف در پاریس در خصوص الباقی موضوعات پیشنهادی مذاکره می کند بعد هم به تهران برمیگردد . بازار با این خبرها پازل هزار قطعه ای می شود که پیش بینی ان سخت است ولی فردا ۴ اتفاق رودروی هم قرار میگیرند و بازار هم میان انهاست . بازارهای جهانی و شروع منفی احتمالی ان ، خبرهای سیاسی مثبت ، افت دلار و گزارش های ماهانه …هر یک برای خود وزنی دارند ولی به نظر شوک خبر سیاسی ظریف شوک خوبی برای بازار است ولی رفته رفته وزن دلار اثرات خود را در بازار بیشتر می کند .

از همین رو شاید فردا شوک خوب و مثبتی را داشته باشیم ولی واقعا نمی شود هیچ چیز را قطعی و دقیق گفت رفتار بازار دلار و بازارهای جهانی مهم است.

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *