۱) ذوب آهن اصفهان با بکارگیری کوره سوم در نیمه دوم امسال به ۳ میلیون و پنجاه هزار تن تولید می رسد در حالی که سال گذشته ۲٫۴ میلیون تن تولید داشته است. این شرکت کمتر از ظرفیت خود فعال بود و مشکل آن کمبود خوراک گزارش شده اما مدیر مجتمع سنگان می گوید ارسال سنگ آهن از سنگان به ذوب آهن از یک ماه گذشته آغاز شده و مشکل این شرکت برطرف شده است. این مساله با توجه به درخواست خرید محصولات طویل فولادی توسط کشورهای همسایه، فضای خوبی برای ذوب آهن ایجاد کرده است.

۲) در برخی خبرگزاری ها مطرح شد که نرخ شکر به ۴۰۵۰ تومان افزایش یافته است. طی روزهای قبل اطلاعاتی در این خصوص منتشر شد که به نظر واقعی است. ابتدای سال چغندر ۳۰درصد رشد کرده بود و منطقی است که شکر نیز چنین افزایشی دریافت کند.

۳) مقررات جدید بازار پایه حداکثر ظرف ۱۰ روز کاری آینده اجرایی میگردد. اطلاعیه های جدیدی در خصوص بازار پایه عصر روز گذشته منتشر شد.

۴) شایعاتی مطرح شد که آمریکا پذیرفته تا کشورهای دیگر برای ایران خط اعتباری در نظر بگیرند و معافیت نفتی از ایران مجددا برقرار شود. در طرف مقابل از ایران خواسته شده تا بر سر میز مذاکره بنشیند و در خصوص مسائل موشکی نیز اطلاعاتی بدهد. حالا ترامپ در کنفرانس خبری روز گذشته گفته تعداد قابل‌توجهی از کشورها آماده ایجاد یک خط اعتباری برای ایران هستند. او می گوید آمریکا نه پولی به ایران می دهد و نه در این راه قدمی بر می دارد، به این معنا که حاضر نیست معافیت نفتی به ایران بدهد. در طرف مقابل روحانی گفته حاضر است به خاطر مردم با هر کسی دیدار کند و مکرون نیز گفته زمینه مذاکره روحانی و ترامپ مهیا شده، ترامپ هم این مساله را تایید کرده اما پیشتر رهبری فرموده مذاکره “سم” است لذا زمینه اجتماعی لازم برای این مذاکره مهیا نیست. خبرنگار خانواده لاریجانی می گوید مطمئن است که قرار نیست روحانی با ترامپ دیدار کند. در هر حال فضا بهبود یافته و تحلیلگران می گویند تنش زدایی آغاز شده است.

۵) صادرات گوجه فرنگی به عراق ممنوع شده است. کشاورزان ایرانی به دلیل اختلاف قیمت نهاده تولید با نرخ فروش گوجه در عراق، میزان کاشت این محصول را به شدت بالا بردند تا جایی که کمبود برخی اقلام ایجاد شد! حالا عراق ورود گوجه از ایران را ممنون کرد…

۶) ایران یک برنامه همکاری ۲۵ ساله به طرف چینی ارائه کرده است. ظریف به همین منظور در پکن به سر می برد و حالا به زبان چینی هم توئیت جدیدی انجام داده است. او گفته با دوستان خوبم روی برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک در چین کار میکنیم.

۷) صیدی، گفته با توجه به تلاش‌های انجام شده و مدیریت نقدینگی در سال ٩٧ و ٩٨ بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی صفر بوده و در پنج ماه ابتدای امسال نیز خط اعتباری از بانک مرکزی نگرفته‌ایم. وی اعلام کرده در ۶ ماه اول سال ۹۸ به سود می رسیم.

۸) اقتصاد آلمان با یک رکود اقتصادی روبرو شده است. اقتصاددان موسسه اقتصادی آی‌اف‌اوی آلمان می گویند در بهترین حالت تا سه ماهه سوم امسال شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود.

۹) بانک استاندارد چارترد احتمال رکود اقتصادی آمریکا، حالا به بزرگترین نگرانی ما تبدیل شده است، و این در شرایطی است که واشنگتن و پکن همچنان در حال تشدید جنگ تجاری خود هستند. احتمال رکود اقتصادی آمریکا در ۱۲ ماه آینده از ۲۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است.

۱۰) بلومبرگ: طلا یک مسیر مستقیم به سمت ۱۶۰۰ دلار در هر اونس را انتخاب کرده است ، زیرا بدتر شدن جنگ تجاری بین چین و امریکا به چشم انداز رشد اقتصاد جهان خسارت وارد کرده است و باعث تقویت تقاضا برای مکان های امن سنتی شده ، در حالیکه دارایی های با ریسک بالا سهام در رنج و غذاب هستند .

۱۱) کاهش قیمت متانول باعث شده تا خطوط تبدیل متانول به الفین با حداکثر ظریفت به مدار بازگردند. این مساله به مرور تقاضای متانول را افزایش می دهد. این مساله نشان می دهد که ترمز افت قیمت متانول وارد عمل شده است.

۱۲) دولت چین اعلام کرده از ۲۵ سپتامبر کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی را بر روی تولید گندله و واحدهای آگلومره و کوره بلند اعمال خواهد کرد. همچنین از ۲۶ سپتامبر تا ۴ اکتبر ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش تولید گندله و آگلومره و افت ۳۰ درصدی تولید فولاد را دنبال خواهد کرد. تحلیلگران می گویند این میزان افت کمتر از انتظارشان بوده است.

۱۳) حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در واکنش به سقوط دو پهپاد بر فراز بیروت، به نیروهای اسرائیلی هشدار داد که آماده پاسخ “قریب‌الوقوع” این گروه باشند.

۱۴) ایران محموله ۲ میلیون بشکه نفت خود در نفتکش آدریان را فروخته است.

۱۵) روحانی: یک عده می گویند مذاکره چه خاصیت داشت؟ انگار نمی خواهند پنبه را از گوش خود در بیاورند. رهبر ایران در ماه های اخیر گفته بود مذاکره با آمریکا “سم مضاعف” است.

موفق باشید. ۵ شهریور ۱۳۹۸

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *