سبز عاشورایی !

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به قول مالک اشتر در فیلم امام علی تا فتح خیمه ۳۰۰ هزار فقط چند شمشیر باقی مانده بود !! هر چند امروز قابل تصور بود که کمی از شدت فشار خرید به دلیل تعطیلات پیش رو کاسته شود و بر فشار فروش افزوده گردد ولی نکته بسیار خاص و مهم بازار امروز این بود که عقب نشینی عجیب و غریبی را در بازار شاهد نبودیم حتی اگر برخی قیمت ها فرصت اصلاح میداد خریدار هم حاضر بود و دل به خرید میزد درست عین مطلبی که چند روز پیش خدمت شما عرض شد .

ریتم و رفتار بازار در ساعات معاملات در شاخص کل نشان میدهد که…

در ۳۱ روز گذشته خریداران در کمین قیمتهای پایین نشسته اند و به محض عقب نشینی قیمتها با قدرت وارد بازار میشوند و اجازه تشکیل کف پایین تر از کف قبلی به شاخص نمی دهند و از طرفی قدرت خرید به قدر بالاست که شاخص را از سقف قبلی فراتر میبرند. مادامکیه این ریتم حفظ شود شروع حرکت اصلاحی دور از ذهن است.واکنش و حساسیت شاخص به میانگینهای کوتاه و میان مدت خود نیز قابل توجه است.

این بدان معناست که در اصلاح های اخیر خریداران با قدرت و سرعت وارد بازار شده و سهم خریدند برای کسانی که نگران بازار هستند این می تواند یک نشانه خاص باشد اگر ایم ریتم منظم از دست برود یک الارم قوی برای بازار است که خریداران نظم خرید قبلی را فراموش کرده و کمی عقب نشستند …

باید منتظر رفتار این نمودار بود امروز هم درست این رویداد رخ داد و بازی اخر وقت بازار با فشار خرید ادامه داشت البته خبرهای خوب هم کم نبود و کمک کرد تا بازار امروز هم چهره ای خندان داشته باشد ولی فتح قله ۳۰۰ هزار به روزهای بعد موکول شد.

دیروز در گزارش بازار نوشتیم که از بعد نموداری هم شاخص و بازار را بررسی میکنیم …

از نگاه چارتیست ها شاخص نقاط خاصی را هدف گرفته است انها شاید ۳۰۰ هزار یا یک مقاومت روانی بدانند ولی عمده انها هدف اول را ۳۲۰ هار می بینند و در بین نوشته های خود روی ان تاکید دارند به یاد دارید چند وقت پیش تقریبا ۲۲ مرداد بود که در مورد بازار و شاخص مطلب زدیم :

بررسی شروع روند شاخص کل طی ۱۵ ماه گذشته نشان میدهد که این شاخص از سطح ۹۲۸۵۵واحد وارد یک رالی صعودی شده و طی مدت ۵ ماه تا سطح ۱۹۷۰۰۰واحد رشد داشته است و پس از ثبت بازدهی حدود ۹۰ درصدی وارد اصلاح موقت شده است و طی مدت ۴ماه تا سطح ۱۵۴۵۵۰واحد اصلاح کرده و تقریبا از ابتدای اسفند ماه سال گذشته گام صعودی جدیدی را اغاز کرده که تا سطح فعلی شاخص در ۲۵۷۷۰۰ واحد ادامه داشته است.

این روند در حال حاضر با محدوده مقاومتی کلاسیک ۲۶۰ هزار واحدی روبروست و با توجه به وضعیت اسیلاتورها و اندیکاتورهای این شاخص بنظر میرسد بتواند از این سطح مقاومتی عبور نماید و تا سقف ۳۲۷هزار واحدی که هدف کلاسیک این روند میتوان در نظر گرفت رشد داشته باشد ( هاشم ذولفقاری) و تحلیل دیگری بر این عقیده بود که گارد بازار در این چند روز بسیار خوب بوده است و به نظر میرسد مقاومت ۲۵۸۵۱۴ واحد اولین نقطه پیش روی شاخص باشد که در صورت شکسته شدن هدف بعدی شاخص می تواند ۲۹۷۳۴۱ واحد باشد ( شاهرخ شریعتی).

با فرض این که مطلب این دو عزیز درست باشد ما جایی بین ۳۰۰ تا ۳۲۷ هزار ازنظر نموداری عرضه زیاد داریم و شاید بهتر باشد که در این دو نقاط محتاط تر رفتار منیم ولی بازهم این دو نمیتواند ملاک قطعی برای خروج از بازار باشد فقط می تواند یک چراغ و مشعلی برای مسیر پر پیچ و خم فعلی قلمداد شود.

اما یک نکته جالب است

فرض کنیم جریان پول ادامه داشته باشد و با همین فرمان پیش برویم در یک مقطع حساس به نقطه تلاقی چند رویداد میرسیم روزهای اخر شهریور از نظر سیاسی هم روزهای مهمی است سفر رئیس جمهور و اتفاقات ان ، تسویه کارگزاری ها و … ولی بحث عمده ما این است اخر شهریور و اوایل مهر گزارش های ماهانه شهریور میرسد که اگر گزارش هایی در حد ماه قبل باشد باید کم کم منتتظر یک رویداد خاص برای سهم های بزرگ در گزارش های ماهانه بود .

آن چیزی که میخواهیم بگوییم این است که احتمالا در مقطع شهریور تا مهر اگر گزارش های شهریور خوب باشد یک چرخش بزرگ از سمت سهم های کوچک به سمت بزرگ تر ها خواهیم داشت و جریان پولی قوی راهی بازار می شود ولی این یک نقطه تلاقی است که بسیار مهم است نقطه بعدی بیشتر یک خاطره تلخ است که ذهن برخی را ازار میدهد. خاطره مهر ۹۷ که برخی ان را به عنوان نقطه اغاز اصلاح بزرگ بازار بعد از ان رشد می دیدند و حالا خیلی ها این روزها را شبیه ان روزها می دانند از برخی عزیزان خواهش کردیم روند پی به ای بازار را برای ما ارسال کنند و به نظر این نمودار حرف های زیادی برای گفتن دارد :

این نمودار به ما میگوید که شاید در این روزها از نظر کوتاه مدتی رشد چند واحد دیگر کار او را سخت کند ولی نشان دهنده این است که بازار در روزهای مهر از نظر بنیادی کجا بوده و حالا کجاست . شاخص سودآوری شرکت ها به قیمت رشد آنچنانی نکرده که بازار بخواهد نگران باشد .

البته این نمودار به ما میگوید سهم های بزرگ هنوز پتانسیل های قوی را دارند ولی حرف اصلی ما این است که روزهای فعلی اصلا شبیه مهر نیست ولی شاید موج روانی ان کمی بازار را ازار دهد در سوی دیگر معتقدیم از نظر بنیادی گزارش ۶ ماهه که برسد دوباره این نمودار اصلاح شده و فاز بهتری را میگیرد فضا نشان دهنده حباب نیست ولی شاید عرضه های محدود ناشی از شناسایی سود طبیعی باشد .

به هر حال در بازار در مورد شرایط فعلی نباید با احساس و نگاه افراطی به گذشته تصمیم گرفت بیشتر باید سعی کرد نگاه تحلیلی در بازار داشت .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *