۱) از تیم “ب” که به قول وزیر خارجه ایران، تلاش می کند پای ترامپ را به جنگ با ایران باز کند، یک عضو موثر دیگر هم کم شد. بن زاید پس از اتفاقات فجیره، از عربستان فاصله گرفت، حالا بولتون هم جای خود را به یک میانه رو داد و بنیامین نتانیاهو بر اساس نظرسنجی ها، برنده این دور از انتخابات نخواهد بود.تیم “ب” در حال فروپاشی است …

۲) جان بولتون توسط ترامپ کنار گذاشته شد. ترامپ معتقد است که بولتون باعث شده تا توافق با کره شمالی به مشکل بربخورد (بر اساس سخنان چند روز قبل رهبر کره شمالی) و توافق صلح با طالبان در آخرین لحظات به اصرار جان بولتون توسط ترامپ امضا نشود. هرچند که ترامپ خود تصمیم گرفته که توافق با طالبان را امضا نکند اما ازین وضعیت عصبانی شده و وقتی جان بولتون به او می گوید می خواهی استعفا بدهم، بدون پاسخی به وی در توئیتر می نویسد که بولتون را برکنار کرده است. بولتون با پمپئو در ماه های اخیر زاویه گرفته بود، خصوصا در زمینه طالبان گویا اطلاعات وارونه ای توسط تیم بولتون به ترامپ داده شده است.

۳) مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی در شورای حکام گفت که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر در روند غنی سازی اورانیوم شروع کرده است. اقدامی که بر اساس برجام ممنوع بوده است. اروپا هم گفته اعلامیه ایران در مورد توسعه فعالیت‌های تحقیق و توسعه سانتریفیوژ را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنیم.

۴) اسرائیل می‌گوید نیروهای تحت حمایت ایران موشک‌هایی را از سوریه به خاک اسرائیل شلیک کرده‌اند اما هیچ کدام به نزدیکی هدف هم نرسیده‌اند.

۵) سیاست‌های احتمالی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت جدید عربستان در کاهش تولید نفت ابتدا قیمت نفت را چند دلاری بالا برد و نهایتا با کنار گذاشه شدن بوتون، چند سنت قیمت نفت کاهش یافت اما مجموع حرکت نفت صعودی بود.

۶) آقای برویت (معاون وزیر انرژی آمریکا) در یک کنفرانس مربوط به انرژی در امارات متحده عربی گفت که ما به شدت از خریدهای نفت ایران بوسیله چینی‌ها نگران هستیم و افزود که مقامات رسمی آمریکا در این باره با مقامات دولت چین صحبت خواهند کرد.

۷) معاون مالی خزانه‌داری آمریکا به امارات رفته تا بانک‌ها و شرکت‌های حمل و نقل این کشور را به قطع همکاری با ایران فرابخواند. سیگال مندلکر خطر تحریم‌ را به اماراتی‌ها گوشزد کرده است. در هفته های اخیر امارات پس از جریان فجیره، ورود ارز به ایران را با فعال کردن برخی صرافی ها سرعت بخشید و ایران توانست نرخ ارز را در داخل کنترل کند.

۸) وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که برکنار شدن مشاور امنیت ملی آمریکا تأثیری بر روی کمپین فشار حداکثری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت.

۹) دولت آمریکا روز سه شنبه تحریم هایی را علیه آنچه گفت “طیف وسیعی” از گروه هایی مثل حماس و حامیان آنها از جمله بعضی اعضای سپاه پاسداران ایران است اعلام کرده است.

۱۰) بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل از وجود یک “تاسیسات هسته‌ای پنهانی” ایران در آباده در استان فارس اطلاع پیدا کرده است.

۱۱) دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک بیانیه گفت ایران وعده خود درباره مقصد نفتکش آدریان دریا ۱ را نقض کرده است.

۱۲) پمپئو: دونالد ترامپ همچنان آماده دیدار بدون پیش شرط با همتای ایرانی‌اش است و ایران هرگز در دوران ترامپ به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

۱۳) چین ذخایر طلای خود را حدود ۱۰۰ تن دیگر افزایش داد.

۱۴) طبق برخی شنیده‌ها نماد بانک ملت در صورت اطلاع رسانی کامل طی دو هفته اتی بازگشایی خواهد شد برنامه افزایش سرمایه بانک از ۵۰ هزار میلیارد ریال به ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته طی ۱ ماه اتی عملیاتی می‌شود. بانک ملت از تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز افزایش سرمایه می‌دهد.

۱۵) مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: نیروگاه‌هایی که برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند، از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود

۱۶) معاون وزیر صمت خبر از وضع عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی برای صادرات مواد معدنی خام از اول مهرماه داده است.

۱۷) تخصیص ارز به تایرسازان از سرگرفته شد.

۱۸) قیمت قراضه در ترکیه افت کرد و به همین دلیل شمش فولاد در CIS به ۳۶۷ دلار سقوط کرد. شمش فولاد چند هفته قبل ۴۲۰ دلار بود. بهای ورق گرم در آخرین معاملات صورت گرفته در این هفته ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار در هر تن معامله شده است.

۱۹) چین به آمریکا پیشنهاداتی برای پایان جنگ تجاری داده است. همین عاملی شد تا برخی کامودیتی ها در دنیا مثبت شوند.

۲۰) بانک مرکزی چین، نرخ سپرده بانکی نزد بانک مرکزی را کاهش داد و به این ترتیب میزان وام دهی بانک ها افزایش یافت. تحت این شرایط فضای اقتصادی بهبود یافت هرچند که شاخص بهای تولیدکننده نزولی است و سیگنال خوبی نمی دهد.

موفق باشید. ۲۰ شهریور ۱۳۹۸

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *